ITPP2/443-834/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-834/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 21 września i 13 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania 3.1.3, 3.2.2, 3.2.3 "Odnowa i rozwój wsi" w ramach PROW 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 września i 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania 3.1.3, 3.2.2, 3.2.3 "Odnowa i rozwój wsi" w ramach PROW 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Organizacja jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz. U. Nr 62, poz. 689 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) oraz własnego Statutu. Jest zarejestrowana w rejestrze stowarzyszeń jako inna organizacja społeczna lub zawodowa i posiada osobowość prawną. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku.

Organizacja realizuje działanie 3.1.3, 3.2.2, 3.2.3 "Odnowa i rozwój wsi" w ramach PROW 2007-2013, na podstawie umowy z Samorządem Województwa. Realizacja projektu polega na zakupie niezbędnego sprzętu turystycznego i koncertowego i będzie wykorzystywany do realizacji celów statutowych - organizacja imprez, na które wstęp będzie nieodpłatny. Nie będzie wydzierżawiany, wynajmowany w formie odpłatnej, ani sprzedany. Zakupiony sprzęt będzie przechowywany i użytkowany w Ośrodku, który będzie służył jako schronisko młodzieżowe oraz Biuro Informacji. Budynek jest własnością Gminy. Działalność Ośrodka finansowana będzie z budżetu Gminy oraz ze środków pochodzących od NFOŚiGW, Fundacji Wspomagania Wsi, Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, itp. w ramach projektów realizowanych z tych środków.

Wspomniany sprzęt służył będzie do organizacji obozów i kolonii, białych i zielonych szkół dla dzieci i młodzieży - PKWiU 55.23.11-00.00, których organizacja jest powierzona innym podmiotom (członkom Organizacji) prowadzącym działalność gospodarczą na zasadach rynkowych, a środki finansowe na ich realizację są przekazywane przez Organizację. Organizacja świadczy usługi, jako organizacja członkowska gdzie indziej nie sklasyfikowana, wyłącznie statutowe - PKWiU 91, w związku z tym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki pozyskiwane w zdecydowanej większości są przekazywane innym podmiotom, Organizacja z pozostałej części pokrywa jedynie koszty energii elektrycznej, telefonów, zakupu materiałów biurowych oraz umowy zlecenia dla koordynatorów. Zakupy dokonane w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowana, ponieważ cała działalność jest nieodpłatna dla wszystkich uczestników projektu. Organizacja jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowana jako "płatnik" podatku od towarów i usług, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Organizacja może odzyskiwać uiszczony podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 (...).

Stawka podatku od towarów i usług, co do zasady wynosi 22% (art. 41 ust. 1 ustawy). Jednakże zarówno w ustawie, jak i w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidziano szereg przypadków obniżenia stawki, bądź też zwolnienia od podatku dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika, wymieniono jako zwolnione od podatku, usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Organizacja świadczy usługi statutowe, które są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 91. Ponadto realizuje działanie współfinansowane ze środków pochodzących z PROW 2007-2013. Z tych środków zakupi sprzęt turystyczny i koncertowy, który nie będzie przedmiotem żadnych odpłatnych umów cywilnoprawnych i przechowywany będzie w budynku schroniska, gdzie znajdować się będzie również nowoczesne Biuro Informacji. Sprzęt będzie wykorzystywany do organizacji imprez na które wstęp będzie nieodpłatny. Część pozyskanych środków jest przekazywana innym podmiotom, prowadzącym działalność gospodarczą na zasadach rynkowych, na organizację białych i zielonych szkół. Pozostała część środków przeznaczona jest na zapewnienie bieżącego funkcjonowania biura (energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne, zakup materiałów biurowych, opłacenie na podstawie umowy zlecenia koordynatorów). Organizacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jak również nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku. Dokonane zakupy w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż cała działalność jest nieodpłatna dla wszystkich uczestników projektu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Organizacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Organizacji nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl