ITPP2/443-828/12/RS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-828/12/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przekazania budynku na cele osobiste oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jego budową i modernizacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przekazania budynku na cele osobiste oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jego budową.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu opałem oraz punkt skupu surowców wtórnych. W okresie od marca 1996 r. do czerwca 1999 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, poniósł Pan wydatki na budowę budynku usługowo-handlowo-mieszkalnego. Podatek od towarów i usług od poniesionych wydatków został odliczony w latach 1996-1999. W związku z brakiem możliwości wykorzystania budynku w prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczył Pan go na wynajem. Budynek składał się z części usługowo-handlowej i części mieszkalnej. Po raz pierwszy część mieszkalna została wynajęta dnia 10 sierpnia 2000 r., natomiast część usługowo-handlowa dnia 1 września 1998 r. Wartość początkowa budynku wyniosła 107.821,68 zł. Do ewidencji środków trwałych budynek wprowadzono dnia 1 czerwca 2006 r. W sierpniu 2008 r. poniósł Pan wydatki na jego modernizację w kwocie 6.158,25. Podatek naliczony od tych wydatków został odliczony. W bieżącym roku zamierza Pan wycofać budynek z działalności gospodarczej i przeznaczyć na własne potrzeby.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przekazanie ww. budynku będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy, w przypadku zwolnienia od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 10), wystąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego (art. 91).

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie budynku na cele osobiste będzie korzystało ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 2 pkt 14 ww. ustawy stwierdził Pan, że do pierwszego zasiedlenia części mieszkalnej budynku doszło dnia 10 sierpnia 2000 r., a części handlowo-usługowej dnia 1 września 1998 r. Podniósł, iż bez wpływu na datę pierwszego zasiedlenia pozostaje data modernizacji budynku, ponieważ jej wartość nie przekracza 30% wartości początkowej budynku.

Zdaniem Pana, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę dokonał w okresie od marca 1996 r. do czerwca 1999 r., kiedy nie obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Natomiast w stosunku do wydatków na jego modernizację poniesionych w sierpniu 2008 r. nie wystąpi obowiązek korekty, ponieważ ich wartość wyniosła 6.158,25 i upłynął już okres, w którym dokonuje się korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści ust. 2 tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że czynność przekazania towarów na cele osobiste podatnika jest zrównana z odpłatną dostawą towarów, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu. W przeciwnej sytuacji, czynność ta nie jest traktowana jako odpłatna dostawa i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje ponosząc nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Wskazane przepisy art. 91 nie mają jednak zastosowania w odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1 maja 2004 r., gdyż stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 175 < (ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.)>, co wynika z treści art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podatnicy dokonujący czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1-3, w okresie krótszym niż sześć miesięcy obliczają procentowy udział zgodnie z ust. 3, przy czym po upływie sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności wyliczają ten udział zgodnie z ust. 4 i dokonują korekty podatku naliczonego.

A zatem ww. unormowanie nie przewidywało korekty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług zaliczanych do środków trwałych podlegających amortyzacji, po okresie dłuższym niż 6 miesięcy.

Z powyższych regulacji wynika, iż obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego w sposób określony w art. 91 ustawy, dotyczy tych towarów, w tym środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały nabyte po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a więc po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w okresie od marca 1996 r. do czerwca 1999 r., poniósł Pan wydatki na budowę budynku usługowo-handlowo-mieszkalnego. Podatek od towarów i usług od poniesionych wydatków został odliczony w latach 1996-1999. W związku z brakiem możliwości wykorzystania budynku w prowadzonej działalności gospodarczej, przeznaczył go Pan na wynajem. Część mieszkalna została wynajęta dnia 10 sierpnia 2000 r., natomiast część usługowo-handlowa, dnia 1 września 1998 r. Wartość początkowa budynku wyniosła 107.821,68 zł W sierpniu 2008 r. poniósł Pan wydatki na jego modernizację w kwocie 6.158,25. Podatek naliczony od tych wydatków został odliczony. W bieżącym roku zamierza Pan wycofać budynek z działalności gospodarczej i przeznaczyć na własne potrzeby.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż przekazanie budynku na cele osobiste, przy budowie którego przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego, stanowić będzie - zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - odpłatną dostawę towaru, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu. Jak słusznie Pan stwierdził, czynność ta będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż ww. przekazanie nastąpi po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i upływie 2 lat od tego zasiedlenia. Pomimo, że przedmiotowa czynność będzie zwolniona od podatku, z uwagi na treść art. 163 ust. 2 ustawy, nie będzie miał Pan obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, który został odliczony w związku z jego budową w latach 1996-1999. Nie będzie Pan również zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z jego modernizacją w 2008 r., gdyż jej wartość nie przekroczyła kwoty 15.000 zł i upłynął okres korekty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl