ITPP2/443-827/11/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-827/11/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 5 sierpnia 2011 r. i 31 sierpnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 5 sierpnia 2011 r. i 31 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt budowy ekologicznych mini przystani żeglarskich wraz z systemami odbioru i segregacji odpadów na wybranych obszarach regionu, dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, priorytet 6 "Środowisko przyrodnicze", działanie 6.1 "Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska", poddziałanie 6.1.3 "System odbioru nieczystości z łodzi na jeziorach". Planowane zakończenie inwestycji 31 sierpnia 2012 r. Głównym celem projektu jest ochrona i utrzymanie czystości jezior i ich brzegów poprzez utworzenie punktów odbioru odpadów stałych i płynnych z łodzi. Cele pośrednie to: aktywne uprawianie turystyki żeglarskiej i żeglarstwa sportowego w zgodzie z naturą; bezpieczne dla środowiska przyrodniczego usuwanie zanieczyszczeń z jachtów i innego sprzętu pływającego, a także z nabrzeża; ochrona walorów naturalnych unikalnych kompleksów wodnych regionu. W ramach inwestycji zostaną wykonane: utwardzenie nabrzeża, pomosty pływające z trapami i odnogami cumowniczymi wyposażone w okucia do mocowania lin cumowniczych (knagi) oraz slip (miejsce do wyciągania łodzi z wody wraz z wyciągarką), bosmanat, niezbędna infrastruktura drogowa (droga dojazdowa i parking), oświetlenie, mała architektura, toalety, zmywalnia naczyń (podłączone do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej). Dodatkowo na przystani będzie funkcjonować Centrum Edukacji, zlokalizowane na jednej kondygnacji budynku bosmanatu.

Spełnione zostaną następujące warunki techniczne:

* doprowadzenie wody do obiektu z sieci miejskiej,

* ścieki bytowe odprowadzone do miejskiej sieci kanalizacyjnej,

* sposób funkcjonowania i użytkowania obiektu nie powoduje wytwarzania szkodliwych odpadów stałych.

Oprócz kosztów dot. budowy mini przystani żeglarskiej, we wniosku o dofinansowanie znajdują się również inne kategorie kosztów:

* koszt wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,

* koszt nadzoru autorskiego,

* koszt wykonania robót budowlanych,

* koszt audytu zewnętrznego,

* koszt zakupu wyposażenia dydaktycznego,

* koszt promocji projektu,

* koszt kopii mapy ewidencyjnej.

Właścicielem wytworzonego majątku po realizacji projektu będzie Gmina. Po zakończonej realizacji projektu wytworzonym majątkiem zarządzać będzie operator wyłoniony w drodze przetargu, przeprowadzonego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych. Gmina z tego tytułu nie będzie uzyskiwała żadnych korzyści, nie będzie pobierała opłat z tytułu przekazania majątku w zarząd operatorowi. Nakłady na wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem inwestycji pokrywane będą przez operatora wybranego w trybie przetargu. Wszelkie pobierane opłaty (za zrzut nieczystości, korzystanie z sanitariatów) będą dochodem operatora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest stanowisko dotyczące braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach prowadzonej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwrot podatku bądź obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje w zakresie w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Gminie nie przysługuje także prawo do zaksięgowania nie odliczonego podatku od towarów i usług w koszty uzyskania przychodu, ponieważ jako jednostka samorządowa, na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniona jest z podatku dochodowego, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 5 kwietnia 2011 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt budowy ekologicznych mini przystani żeglarskich wraz z systemami odbioru i segregacji odpadów na wybranych obszarach regionu, współfinansowany ze środków UE. Właścicielem wytworzonego majątku po realizacji projektu będzie Gmina. Po zakończonej realizacji projektu wytworzonym majątkiem zarządzać będzie operator wyłoniony w drodze przetargu. Z tego tytułu Gmina nie będzie uzyskiwała korzyści, nie będzie pobierała opłat z tytułu przekazania majątku w zarząd operatorowi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi - jak wynika z treści wniosku z tytułu przekazania majątku w zarząd operatorowi nie będzie pobierała opłat. Nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga uznania podatku od towarów i usług za koszt uzyskania przychodu, gdyż zagadnienie to nie jest przedmiotem zadanego pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl