ITPP2/443-816/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-816/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rekonstrukcji elewacji i elementów dachu zabytkowego domu podcieniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rekonstrukcji elewacji i elementów dachu zabytkowego domu podcieniowego.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uzyskał Pan dofinansowanie, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, z zakresu małych projektów, działanie 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", na realizację projektu, którego celami są:

1.

Wzbogacenie kulturowego krajobrazu o tradycyjny wizerunek rewitalizowanej architektury drewnianej. Przyczynia się do budowania tożsamości regionalnej i zachowania konkretnego obiektu o wysokiej wartości zabytkowej.

2.

Prezentacja dobrych praktyk, udostępniona społeczności na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania, poprzez otwarte wykłady, lekcje i wizyty studyjne na rekonstruowanym obiekcie. Jest to wsparcie edukacyjne regionu.

3.

Uatrakcyjnienie regionu turystycznie przez oddanie do użytku kolejnego domu podcieniowego, stanowiącego miejsce przyciągające turystów odwiedzających d., podniesie estetykę otoczenia. Przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie.

Projekt polega na wykonaniu elewacji i zdobień szczytu domu podcieniowego, który został zrekonstruowany (stan surowy zamknięty). Rekonstrukcja odbywa się pod nadzorem konserwatorskim z zachowaniem dawnego podziału funkcji użytkowych pomieszczeń. Większość prac wykonywana jest dawnymi technikami obróbki drewna.

Jest Pan zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym. Prowadzi Pan działalność gospodarczą (zakład fotograficzny). Z wnioskiem o dofinansowanie wystąpił Pan jako osoba fizyczna, nie jako osoba prowadząca firmę, ponieważ inwestycja wykonana w ramach projektu nie jest związana z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i nie będzie wykorzystywana w ramach jej prowadzenia. Rachunki dokumentujące wykonanie prac nie będą wystawione dla Pana firmy i nie będą ujęte w ewidencjach podatkowych. Projekt kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Do wniosku o płatność jest Pan zobligowany dołączyć interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna, o którą Pan wnioskuje, jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

Ww. dom stanowi Pana majątek prywatny we współwłasności z żoną. Nie był on i nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu, inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obiekt będzie wykorzystywany na cele mieszkalne oraz bezpłatnie dla celów edukacyjnych. Będzie Pan umożliwiał bezpłatne zapoznanie się z tym budynkiem.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy w związku z realizacją ww. projektu przysługuje prawo do odliczenia i zwrot podatku naliczonego w fakturach z tytułu nabycia towarów i usług z nim związanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż jako osoba prowadząca działalność gospodarczą jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i powołującego brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w fakturach z tytułu nabycia towarów i usług związanych z jego realizacją, gdyż projekt nie jest związany z działalnością gospodarczą i przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu inwestycji, stanowiący majątek prywatny dom podcieniowy nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, to od zakupów dokonanych w związku z jej prowadzeniem nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl