ITPP2/443-813/14/EB - Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-813/14/EB Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 10 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (KM...) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (KM...).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako komornik sądowy prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne skierowane do nieruchomości dłużnika. Jest to działka położona w miejscowości K., nr..., o pow. 0,2791 ha (sklasyfikowana zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jako tereny przemysłowe Ba) w użytkowaniu wieczystym, stanowiąca własność Skarbu Państwa, której użytkownikiem wieczystym jest Pan S. S. Działka zabudowana jest budynkiem laboratorium, biurowo-socjalnym i rozdzielni elektrycznej, stanowiącymi odrębny przedmiot własności. Nie posiada bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, wjazd poprzez teren działki sąsiedniej stanowiącej własność prywatną zabudowaną budynkiem handlowym. Działka uzbrojona jest w sieci: elektryczną i wodno-kanalizacyjną. Budynek laboratorium, o pow. użytkowej 866,00 m2, po byłych zakładach..., wzniesiony został na początku lat 60 XX w., w technologii tradycyjnej murowanej z cegły, składa sie z trzech kondygnacji, jest niepodpiwniczony. Budynek biurowo-socjalny, o pow. użytkowej 140,89 m2, wzniesiony w latach 60 XX w., w technologii tradycyjnej murowanej z cegły, jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony. Budynek rozdzielni elektrycznej, o pow. użytkowej 74,12 m2, wzniesiony w latach 60 XX w., w technologii tradycyjnej murowanej z cegły, jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony. Przedmiotowa nieruchomość zlokalizowana jest na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (uchwała Rady Miejskiej z dnia 21 października 2010 r.) ww. nieruchomość położona jest na obszarach zabudowanych wskazanych do przekształceń i uzupełnień zabudowy na cele funkcji przemysłowej, składowej i usługowej - obszary kontynuacji zabudowy. Według informacji z rejestru Regon prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny, dłużnik został wykreślony z rejestru, a prowadzenie działalności zakończył w dniu 6 maja 2011 r. Nieruchomość była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Budynki posadowione na ww. gruncie nie były wykorzystywane od 2009 r., nie były wynajmowane, ani dzierżawione. Dłużnik oświadczył, że w czasie zakupu nieruchomości prowadził działalność gospodarczą i był "płatnikiem" podatku od towarów i usług. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale nie pamięta, czy z przysługującego prawa skorzystał i czy na zakup nieruchomości była wystawiona faktura VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie obciążona podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług egzekucyjna sprzedaż nieruchomości zabudowanej, będącej w użytkowaniu wieczystym, jest ustawowo zwolniona od podatku, bowiem:

1.

budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności zostały pobudowane w latach 60 ubiegłego wieku i w chwili obecnej są znacznie zdewastowane. Grunt stanowi przedmiot użytkowania wieczystego.

2.

nieruchomość została zakupiona przez dłużnika około 2006 r. i nie dokonał on żadnych nakładów na modernizację lub adaptację budynków, które - jak zaznaczono uprzednio - zostały wybudowane w latach 60 XX w., kiedy w Polsce nie obowiązywał system podatku od towarów i usług.

3.

zwolnienie z opodatkowania sprzedaży budynków skutkuje, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniem z opodatkowania sprzedaży gruntu, na którym zostały posadowione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ww. ustawy podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zdefiniowane zostały w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel, czy też rezultaty takiej działalności. "Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że jako komornik sądowy prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne skierowane do nieruchomości dłużnika. Jest to działka o pow. 0,2791 ha w użytkowaniu wieczystym. Działka zabudowana jest budynkiem laboratorium o pow. użytkowej 866,00 m2, biurowo-socjalnym o pow. użytkowej 140,89 m2 i rozdzielni elektrycznej o pow. użytkowej 74,12 m2, stanowiącymi odrębny przedmiot własności. Nieruchomość była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Budynki posadowione na ww. gruncie nie były wykorzystywane od 2009 r., nie były wynajmowane, ani dzierżawione. Według informacji uzyskanych z GUS, dłużnik został wykreślony z rejestru Regon, a prowadzenie działalności zakończył w dniu 6 maja 2011 r. Dłużnik oświadczył, że w czasie zakupu nieruchomości prowadził działalność gospodarczą i był "płatnikiem" podatku od towarów i usług. Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale nie pamięta, czy z przysługującego prawa skorzystał i czy na zakup nieruchomości była wystawiona faktura VAT.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że zbycie ww. gruntu zabudowanego, którego dokona Pan w trybie licytacji publicznej - wbrew Pana stanowisku - nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dłużnik nie wystąpi w charakterze podatnika. Co prawda nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej dłużnika, jednak - jak wskazał Pan we wniosku - dnia 6 maja 2011 r. dłużnik zakończył jej prowadzenie. Zatem planowana sprzedaż licytacyjna nieruchomości, która od ww. daty nie jest wykorzystywana co celów najmu, dzierżawy, będzie sprzedażą majątku osobistego, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl