ITPP2/443-809/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-809/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kampania promocyjna Rybka na ludowo" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Kampania promocyjna Rybka na ludowo".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Muzeum zamierza zrealizować projekt finansowany przez ARiMR, Program Operacyjny "Zrównoważony sektor rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", pn. "Kampania promocyjna Rybka na ludowo". Zgodnie z umową o dofinansowanie, ze względu na to, że Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, podatek wynikający z poniesionych nakładów nie stanowi kosztu kwalifikowanego. Głównym celem operacji jest opracowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnych produktów rybnych, a pośrednio realizacja celów statutowych, jak np. kształtowanie środowiska kulturowo - przyrodniczego, charakterystycznego dla obszarów wiejskich oraz prezentacja zbiorów muzeum. Kampania promocyjna polegać będzie na produkcji i emisji programu telewizyjnego "Rybka na ludowo", zwiastunów oraz spotów telewizyjnych i radiowych, promocji w prasie i na stronie internetowej. W końcowym etapie na terenie Muzeum odbędzie się event rybny, na którym profesjonaliści i amatorzy będą prezentować możliwości kulinarne. Planowana jest również degustacja potraw rybnych. Całość nawiązywać będzie do starych tradycji kulinarnych regionu. Muzeum nie planuje osiągnięcia przychodów w trakcie realizacji projektu (wstęp do Muzeum "niebiletowany"). Z uwagi na krótki termin realizacji projektu (event rybny w październiku 2010 r.) przeprowadzenie kampanii zlecone będzie jednemu wykonawcy, wyłonionemu w drodze przetargu. W ten sposób cały projekt zostanie rozliczony jedną fakturą za przeprowadzenie kampanii promocyjnej. Muzeum uzyskuje przychody głównie z dotacji na działalność oraz ze sprzedaży biletów i pamiątek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe będzie pomniejszenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury za realizację akcji promocyjnej "Rybka na ludowo" w proporcji ustalonej dla Muzeum.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek wykazany na fakturze dotyczącej kampanii promocyjnej "Rybka na ludowo" podlega odliczeniu w ustalonej proporcji. Przeprowadzenie kampanii promocyjnej związane jest z działalnością statutową Muzeum oraz wpłynie na zwiększenie liczby zwiedzających, a co za tym idzie na zwiększenie przychodów w okresach późniejszych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie zamierza zrealizować projekt finansowany przez AGRiMR. Muzeum będzie ponosić wydatki m.in. na produkcję i emisję programu telewizyjnego, zwiastunów oraz spotów telewizyjnych i radiowych, promocję w prasie i na stronie internetowej. W trakcie realizacji projektu Muzeum nie planuje osiągnięcia przychodów - wstęp będzie "niebiletowany". Całość wydatków zostanie udokumentowana jedną fakturą. Realizacja projektu wpłynie na zwiększenie liczby zwiedzających, a co za tym idzie na zwiększenie przychodów.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem Muzeum, iż podatek naliczony przy realizacji ww. projektu będzie podlegał odliczeniu w ustalonej proporcji, bo kampania przyczyni się do zwiększenia przychodów w okresie późniejszym, bowiem - nawet gdyby wystąpiło w przyszłości zwiększenie sprzedaży biletów dających prawo wstępu do Muzeum - trudno ustalić, że wzrost ten wynikałby z tej przyczyny, w konsekwencji należy uznać, że Muzeum nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług w całości lub w części, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ kampania promocyjna zostanie przeprowadzona nieodpłatnie (wstęp wolny).

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl