ITPP2/443-804c/12/AD - Stawka stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-804c/12/AD Stawka stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, w wyniku konkursu ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) realizuje w ramach umowy z dnia 6 marca 2012 r. projekt polegający na świadczeniu usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pn. "..." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszy Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W projekcie założono, że wybrane w konkursie podmioty wsparcia, jakim jest Spółka, będą świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011 r. Nr 23, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Spółka ponosić będzie wydatki, które następnie kwalifikowane będą w projekcie, z tym że:

1.

100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z PARP.

2.

Do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych będzie finansowana z dotacji PARP, a pozostała część (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co będzie udokumentowane wystawieniem przez Spółkę na ich rzecz faktury VAT.

Zgodnie z umową zawartą z PARP przejęto stanowisko, że:

1.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, podatek od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowalny.

2.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych, mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług) w związku z tym, na podstawie powołanego w pkt 1 przepisu ustawy, co do zasady, Spółce, jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług (nie zachodzą przesłanki z art. 88 ust. 4 ustawy), przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Stanowisko to jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 grudnia 2011 r. znak ITPP2/443-1514/11/RS. Wskazała, że zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, podatek od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi nie będzie kwalifikowany.

3.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie z PARP stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja, nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Na potwierdzenie swego stanowiska powołała interpretacje indywidualne: Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011 r. znak ILPP2/443-1428/11-2/AK. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko to jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak IPPP3/443-1138/09-4/MPe. W związku z tym winna wystawiać faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010 r. znak: ITPP1/443-702/10/BK.

Przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy, powinna być wystawiona na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem od towarów i usług).

W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy:

a.

obrotem będzie 8,13% wartości usługi,

b.

obrót zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku (23%), co stanowić będzie z kolei 1,87% wartości usługi.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W ramach realizowanego projektu nie będą organizowane szkolenia będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi informacyjne i doradcze będą odrębnie świadczonymi usługami, nie będą wykonywane w ramach jednego kompleksowego świadczenia dotyczącego usług szkoleniowych. Spółka jest w stanie wyodrębnić te kwoty podatku naliczonego, które związane będą ze świadczeniem usług informacyjnych oraz usług doradczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt Spółka może być "przedmiotowo" zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, czy też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b, co skutkuje brakiem prawnej możliwości do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub do zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt nie może być "przedmiotowo" zwolniony od podatku od towarów i usług, w szczególności na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, ponieważ prowadzi sprzedaż opodatkowaną - faktury wystawiane na rzecz odbiorców usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Definicja zawarta w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE I 77/1) określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Z treści wniosku wynika, że Spółka, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, polegający na świadczeniu usług informacyjnych i doradczych przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. W przypadku usług informacyjnych finansowane będzie 100% wydatków, natomiast w odniesieniu do usług doradczych do 90% wydatków będzie finansowane z dotacji, a pozostała część (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a organizowane szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi informacyjne i doradcze będą odrębnie świadczonymi usługami, nie będą wykonywane w ramach jednego kompleksowego świadczenia dotyczącego usług szkoleniowych. Spółka jest w stanie wyodrębnić te kwoty podatku naliczonego, które związane będą ze świadczeniem usług informacyjnych oraz usług doradczych.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności stwierdzić należy, iż do ww. usług, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z treści wniosku wynika ponadto, iż organizowane szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zatem usługi doradcze, o których mowa we wniosku, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powołanego artykułu.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że wykonywane czynności nie będą objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegać będą opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, iż pozostałe kwestie poruszane we wniosku rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-804a/12/AD i ITPP2/443-804b/12/AD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl