ITPP2/443-798/09/AP - Kwoty subwencji przyznawanych na pokrycie kosztów czynności statutowych a opodatkowanie VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-798/09/AP Kwoty subwencji przyznawanych na pokrycie kosztów czynności statutowych a opodatkowanie VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obliczania proporcji obrotu w celu stosowania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obliczania proporcji obrotu w celu stosowania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół jest jednostką budżetową, w związku z czym otrzymuje od Starostwa Powiatowego subwencje na pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem. Ponadto Szkoła pozyskuje dochody ze sprzedaży zwolnionej z tytułu wystawiania duplikatów legitymacji szkolnych i usług zakwaterowania uczniów w internacie szkolnym. W okresie wakacji letnich Szkoła uzyskuje również dochody ze sprzedaży opodatkowanej (wynajem pomieszczeń szkolnych, świadczenie usług noclegowych dla turystów w internacie). Przy rozliczaniu podatku naliczonego, w niektórych przypadkach należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego został powiadomiony o wielkości proporcji w 2004 r., która została obliczona (i nadal jest co roku obliczana) bez uwzględnienia w obrocie całkowitym kwoty subwencji, otrzymywanej z budżetu powiatu, na pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem Szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy obliczaniu proporcji, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, należy do całkowitego obrotu wliczać kwotę, jaką Szkoła uzyskuje z budżetu powiatu na pokrycie wydatków związanych z Jej funkcjonowaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane z budżetu powiatu nie podlegają włączeniu do obrotu. Nie są one związane ze sprzedażą i w żaden sposób nie wpływają na cenę świadczonych usług, stąd nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż:

*

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

*

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem odliczyć w całości można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ww. zasady należy wnioskować, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe. W przypadkach, gdy nabyty towar lub usługa są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nieopodatkowanych, odlicza się podatek w takiej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi jest on związany, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, która związana jest z towarami czy usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Kwestia powyższa została uregulowana w art. 90 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa, że w stosunku do towarów i usług, wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do ust. 3 tegoż artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Obrotem, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Sprzedażą - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Szkoła, oprócz czynności statutowych, dla których wykonywania została powołana, prowadzi również działalność opodatkowaną i zwolnioną. Wskazuje, iż w odniesieniu do niektórych zakupów, przy rozliczaniu podatku naliczonego, należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy. Kwestią powodującą wątpliwości Szkoły jest sposób obliczania tej proporcji, a ściślej, czy do całkowitego obrotu należy wliczać kwotę, którą otrzymuje z budżetu powiatu na pokrycie wydatków związanych z Jej funkcjonowaniem.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów wskazać należy, że przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy czynności, z którymi wiąże się otrzymywanie subwencji, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc czy w wyniku ich wykonywania Szkoła uzyskuje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Otrzymywane z budżetu powiatu subwencje są - jak wynika z wniosku - przeznaczane na pokrycie kosztów wykonywania czynności statutowych, do których Szkoła, jako jednostka budżetowa została powołana. Z uwagi na to, że wykonywanie czynności statutowych nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy, nie ma wpływu na wielkość obrotu, dlatego też nie należy otrzymanych kwot uwzględniać w przy ustalaniu proporcji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl