ITPP2/443-794/12/EK - Ustalenie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-794/12/EK Ustalenie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "K.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt "K." ma charakter stricte promocyjny. Działania zaplanowane w ramach projektu przyczyniają się do przezwyciężenia istniejących problemów w turystyce i przejawiają się:

* stworzeniem spójnej oferty atrakcji i usług, które będą mogły być sprzedawane w pakietach lub będą stanowić atrakcję "samą w sobie",

* wypromowaniem w świadomości turystów krajowych i zagranicznych lokalnych produktów turystycznych,

* poprawą wizerunku i rozpoznawalności markowych produktów na mapie turystycznej Polski,

* podniesieniem poziomu zrozumienia i akceptacji dla turystyki w świadomości mieszkańców regionu,

* wzmocnieniem tożsamości mieszkańców regionu i rozwoju oferty odwołującej się do bogactwa dziedzictwa kulturowego, kulinarnego i przyrodniczego,

* rozwojem oferty usług towarzyszących turyście poza miejscem jego stałego zamieszkania,

* konsolidacją działań promocyjnych podejmowanych przez różne instytucje i organizacje,

* zwiększeniem rozpoznawalności regionu na zewnątrz i tym samym zwiększeniem szans na przyciągniecie inwestycji, rozwój przedsiębiorczości lokalnej i poprawę sytuacji na lokalnym rynku pracy,

* identyfikacją silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla rozwoju runku usług turystycznych,

* poprawą jakości obsługi poprzez rozszerzenie palety środków, rozszerzeniem zasięgu i szybkości oddziaływania systemu informacji turystycznej i promocji.

W ramach projektu realizowane są następujące działania:

1.

prasowa kampania reklamowa o zasięgu lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim i zagranicznym, obejmująca m.in. 30 wystąpień,

2.

ogólnopolska internetowa kampania promocyjna (coraz szersze rzesze turystów właśnie w tym medium poszukują informacji o charakterze turystycznym),

3.

wykreowanie nowego produktu - "z.",

4.

modyfikacja istniejących produktów:

a.

turystyka rowerowa

b.

turystyka kajakowa

c.

żeglarstwo

d.

turystyka przyrodnicza

e.

dziedzictwo kulturowe

f.

architectura militaris,

5.

organizacja "P." - imprezy promującej kulinarne tradycje regionu,

6.

udział w 22 krajowych i 12 zagranicznych stoiskach targowych (stoiska realizowane są we współdziałaniu z organizacją turystyczną),

7.

przygotowanie i wydanie folderów promocyjnych

8.

przygotowanie i wydanie mapy,

9.

opracowanie strategii promocji turystycznej,

10.

zakup materiałów reklamowych,

11.

wykonanie tłumaczeń tekstów promocyjnych na potrzeby wydawnictw.

Zaproponowana paleta instrumentów promocji stanowi klasyczny zestaw zróżnicowanych form oddziaływania promocyjnego obejmujący najprężniejszy nośnik reklamy, jakim jest współcześnie internet. Zakłada się, iż obecnie ok. 80% turystów krajowych planuje swój wypoczynek głównie w oparciu o wiedzę i informacje znalezione w internecie. Reklama prasowa to możliwość ukierunkowania terytorialnego i segmentowego, zwłaszcza przy wykorzystaniu tytułów branżowych. Dodatkowym atutem jest stosunkowo długi czas "życia" tej formy reklamy oraz możliwość zastosowania pomostów promocyjnych. Targi turystyczne to tradycyjna forma sprzedaży bezpośredniej dająca możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem.

Materiały drukowane oraz gadżety reklamowe stanowią istotne dopełnienie działań targowych oraz nieodzowne narzędzie bieżącej pracy punktu informacji turystycznej.

Towary oraz wszelkie usługi wytworzone w ramach projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, bowiem nie występuje jakakolwiek sprzedaż.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Centrum przysługuje prawo do odzyskania podatku "zawartego w wydatkach" związanych z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo odliczenia bądź zwrotu podatku naliczanego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, z dofinansowaniem środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Po powołaniu treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Centrum stwierdziło, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze realizowanych zadań własnych powiatu. Jest realizowany przez Centrum będące jednostką organizacyjną powiatu, które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w obszarze umów cywilno-prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Centrum nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki poniesione w związku z realizacją projektu - jak wynika z treści wniosku - nie służą czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca nie może również otrzymać zwrotu tego podatku, gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl