ITPP2/443-792a/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-792a/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznanej dotacji inwestycyjnej oraz płatności otrzymywanych w ramach wsparcia pomostowego za obrót podlegający opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przyznanej dotacji inwestycyjnej oraz wypłat otrzymywanych w ramach wsparcia pomostowego za obrót podlegający opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 lipca 2009 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej. Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 zawarła Pani umowę w ramach projektu "Akademia Biznesu", realizującego Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.

Przedmiotowa umowa została zawarta:

* na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej; kwota maksymalnego dofinansowania wynosi 40.000 zł netto,

* na otrzymanie wsparcia pomostowego w wysokości średnio 900 zł przez okres 6 miesięcy, z możliwością przedłużenia wypłaty wsparcia o kolejne 6 miesięcy w wysokości średnio 700 zł; wypłaty przewidziane są w okresie od lipca do grudnia 2009 r., a przedłużenie wsparcia pomostowego w okresie od stycznia do czerwca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane dotacja i wsparcie pomostowe przez cały okres jego trwania stanowić będą obrót podlegający opodatkowaniu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja oraz wsparcie pomostowe nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 tej ustawy. Otrzymane płatności nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, lecz zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu. Nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, lecz na sfinansowanie kosztów poniesionych w ramach projektu, mającego na celu wspieranie osób tworzących nowe miejsca pracy poprzez samozatrudnienie oraz budowanie kreatywnych postaw służących rozwojowi przedsiębiorczości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast za świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 29 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L. 347/1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla stwierdzenia, czy dane dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie. Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem zwiększają one podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub wykonanych usług. Nie jest więc obrotem dofinansowanie uzyskane przez podatnika w celu pokrycia kosztów ogólnej działalności, niepowiązane wprost z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Natomiast w przypadku otrzymania dofinansowania, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż na postawie zawartej umowy przyznano Pani jednorazową dotację inwestycyjną na zakup środków trwałych. Ponadto będzie Pani otrzymywać, w ramach wsparcia pomostowego, określone płatności przez okres 6 miesięcy z możliwością przedłużenia o kolejnych 6 miesięcy. Prezentując własne stanowisko podkreśliła Pani, że otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, lecz zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu, mającego na celu wspieranie osób tworzących nowe miejsca pracy poprzez samozatrudnienie oraz budowanie kreatywnych postaw służących rozwojowi przedsiębiorczości.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przyznana dotacja inwestycyjna oraz otrzymywane wypłaty w ramach wsparcia pomostowego, nie będą stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazuje się, że kwestię dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy sfinansowane dotacją inwestycyjną i wsparciem pomostowym rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-792b/09/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl