ITPP2/443-79/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-79/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokale mieszkalne w Spółdzielni Mieszkaniowej zostały wybudowane i zasiedlone po raz pierwszy w latach 1960 do 1980. Po wejściu w życie ustawy o podatku od towarów i usług, a więc po 1 maja 2004 r., do tych lokali po raz kolejny ustanawiano spółdzielcze lokatorskie prawo w wyniku: wygaśnięcia prawa do lokalu i ustanowienia go ponownie dla tego samego użytkownika, wygaśnięcia prawa do lokalu poprzedniego użytkownika i ustanowienia go na rzecz następcy w zamian za spłatę długów, zamiany mieszkania komunalnego na spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, nabycia spadku w postaci wkładu mieszkaniowego i roszczenia o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu wynikające z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wniesione wkłady mieszkaniowe Spółdzielnia wykazała w deklaracji VAT-7 ze stawką "zwolnioną" na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Obecnie członkowie, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu wystąpili o przeniesienie własności zajmowanego lokalu i zgodnie z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która obowiązuje od 31 lipca 2007 r., wpłacili nominalną kwotę umorzonego kredytu. Te pieniądze Spółdzielnia w całości przekaże do budżetu państwa. Akt notarialny ustanowienia odrębnej własności będzie sporządzony w 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przeniesienia odrębnej własności lokalu na rzecz członka uprawnionego do lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po raz drugi, w wyniku zamiany, przejęcia mieszkania za długi, nabycia spadku czy też przepisania na członka rodziny po dniu 30 kwietnia 2004 r. należy naliczyć podatek i jaka ma być jego podstawa do opodatkowania po dniu 1 stycznia 2008 r. jeżeli zgodnie z art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z tytułu przeniesienia własności lokalu członek spółdzielni wpłaca nominalną kwotę umorzenia kredytu, którą spółdzielnia musi zwrócić do budżetu.

Zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie własności lokalu na rzecz członka posiadającego spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 8 ustawy, jeżeli spółdzielcze lokatorskie prawa do lokalu mieszkalnego ustanowiono po dniu 30 kwietnia 2004 r., a przeniesienie własności tego lokalu dokonywane jest przed upływem 5 lat od jego ustanowienia podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem, pomniejszona o kwotę podatku. Jednak ww. przepis nie ma zastosowania, ponieważ zasiedlenie tego lokalu nastąpiło w latach 1960 - 1980. Ma tu zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy. Czynność ta nie jest objęta ustawą, ponieważ pierwsze zasiedlenie powstało przed 1 maja 2004 r. Ponadto Spółdzielnia jest zdania, że po ostatniej nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przepisy art. 29 pkt 8 dotyczący przekształcenia praw lokatorskich w odrębną własność, nie mogą być stosowane, odnoszą się bowiem do treści przepisów uchylonych nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W ocenie Spółdzielni przekształcenie prawa lokatorskiego w odrębną własność nie jest objęte ustawą, gdyż nie występuje kwota wpłaty będąca różnicą między wartością rynkową, a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Obecnie, tj. od dnia 31 lipca 2007 r. spłacie podlega nominalna kwota umorzonego kredytu wynikająca z rozliczenia zadania inwestycyjnego, która to spłata nie jest objęta ustawą o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia powołała się na Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1518/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Tak więc w myśl tego przepisu, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności zostało zrównane dla celów podatkowych z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel. W związku z tym przeniesienie ww. praw należy traktować jako dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy, jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast z treści przepisu art. 153 ust. 2 ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i pierwsze ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r. Po tym dniu po raz kolejny ustanowiono spółdzielcze lokatorskie prawo do tych lokali w wyniku wygaśnięcia praw do lokali, zamiany mieszkań lub w drodze spadku.

Zatem uwzględniając powyższe przepisy w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., to jego przekształcenie, o którym mowa w art. 29 ust. 8, w prawo odrębnej własności, nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2. Wobec powyższego nie należy ustalać podstawy opodatkowania - zatem druga część pytania dotycząca podstawy opodatkowania pozostaje bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl