ITPP2/443-782/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-782/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości opieki długoterminowej w regionie poprzez modernizację i wyposażenie Filii Szpitala" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniu 25 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości opieki długoterminowej w regionie poprzez modernizację i wyposażenie Filii Szpitala".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 3 - Infrastruktura społeczna, Działanie 3.2 - Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej i opiekuńczej, Poddziałanie 3.2.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. "Poprawa jakości opieki długoterminowej w regionie poprzez modernizację i wyposażenie Filii Szpitala".

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu beneficjent, dla którego podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, zobowiązany jest przedkładać do instytucji zarządzającej RPO na lata 2007-2013, informacje o braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Termin realizacji projektu: od 17 kwietnia 2009 r. do 15 grudnia 2011 r.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i wyposażenie filii szpitala. Przedsięwzięcie jest realizowane w formule "zaprojektuj i wybuduj". Celem ogólnym jest udzielanie świadczeń z zakresu opieki długoterminowej wobec osób przebywających czasowo w placówce. Powiat realizuje projekt wspólnie z partnerem projektu - fundacją. Powiat jest liderem odpowiedzialnym za prace budowlane/modernizacyjne, zaś partner projektu za wyposażenie placówki oraz jej prowadzenie jako operator. Fundacja będzie realizowała zadania przez swoją jednostkę - szpital, w tym osiągnięcie i utrzymanie rezultatów projektu w zakresie rejestracji ZOZ-u, wykonywania w ZOZ-u usług opieki długoterminowej w warunkach kontraktu zawartego z NFZ, bieżącego utrzymania obiektu. Po zakończeniu realizacji projektu planuje się przekazanie nieruchomości, będącej przedmiotem projektu, stanowiącej własność Powiatu. W tym celu zawarto porozumienie pomiędzy Powiatem a fundacją w sprawie współpracy po zakończeniu projektu. W zawartym porozumieniu określono między innymi, że przekazanie nieruchomości nastąpi w formie dzierżawy na okres 20 lat, miesięczny czynsz dzierżawny wynosić będzie 100 zł + należny podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Starostwo Powiatowe ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją, która ma na być oddana w odpłatną dzierżawę po zakończeniu realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż poniesione w tym zakresie wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Po powołaniu treści art. 5 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stwierdził że podstawową zasadą dla realizacji prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym zawartym w zakupach, a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, na potrzeby których dokonywane są nabycia towarów i usług. Realizacja projektu związana jest ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia korzystających ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do postanowień ust. 6 powołanego wyżej artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat ma osobowość prawną wykonując określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Zaznaczyć należy, że przypisana powiatowi - jako jednostce samorządu terytorialnego - samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, iż tylko pomiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd (art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2).

W myśl art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 powołanej ustawy).

Z powyższego wynika, że starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą do wykonywania zadań powiatu oraz do jego obsługi techniczno-organizacyjnej. Starostwo, działając w imieniu powiatu, realizuje jego zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma wyłącznie powiat.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się do oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

W treści wniosku wskazano, że Powiat wspólnie z fundacją realizować będzie projekt w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zadaniem Powiatu w ramach projektu jest przeprowadzenie prac budowlanych/modernizacyjnych w budynku szpitala. Po zakończeniu projektu budynek Szpitala zostanie przekazany w formie dzierżawy fundacji, a umówiony czynsz wynosić będzie 100,00 zł + należny podatek od towarów i usług. Odbiorcą i płatnikiem faktur jest Starostwo Powiatowe.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że jakkolwiek odpłatne przekazanie wybudowanej w ramach projektu infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy wypełnia definicję świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, co powoduje, że podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy (Starostwu Powiatowemu), jako nieuprawnionemu do otrzymywania faktur VAT, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Uprawnionym do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ww. wydatków będzie Powiat, w sytuacji gdy zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z faktem, iż Starostwo błędnie wywodzi brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy (ani Starostwo Powiatowe, ani Powiat nie będą świadczyć usług w zakresie ochrony zdrowia), stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 11, 10-561 Olsztytn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl