ITPP2/443-781a/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-781a/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniach 24 sierpnia oraz 2 i 8 września 2010 r. (daty wpływów), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w ośrodkach zdrowia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 24 sierpnia oraz 2 i 8 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w ośrodkach zdrowia".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje działalność statutową oraz gospodarczą posiadając odpowiednie wpisy do KRS zarówno w rejestrze stowarzyszeń i fundacji, jak też rejestrze przedsiębiorców. Świadczy usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnione od podatku. W celu określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Wystąpiła do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie kampanii promocyjnej pn. "Promocja produktów rybnych i ich spożycia poprzez przeprowadzenie kampanii promocyjnej w ośrodkach zdrowia" w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Składając wniosek, ujęła w zestawieniu rzeczowo-finansowym podatek od towarów i usług, jako koszt niekwalifikowany, gdzie założono, że będzie mógł być on odzyskany.

Fundacja stara się o dofinansowanie powyższego projektu na podstawie zapisów działalności statutowej, gdzie ujęto podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowej żywności w szczególności produktów naturalnych wytwarzanych z ryb. Kampania promocyjna jest skierowana do odbiorcy masowego i jest realizowana dla niego nieodpłatnie na terenie kilkunastu miast w Polsce. Realizowany projekt nie będzie generować dla Fundacji żadnego zysku i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki ujęte w budżecie projektu opodatkowane podatkiem od towarów i usług dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę promocyjną, która w ramach usługi zajmie się przygotowaniem, drukiem, montażem i wynajmem nośników reklamowych, obsługą marketingową kampanii, zatrudnieniem firm doradczych w zakresie treści merytorycznych ujętych na nośnikach, przygotowaniem graficznym kampanii. Firma ta obciąży Fundację fakturami za realizację powierzonych im zadań. W związku z tym, iż usługi reklamowe są opodatkowane 22% stawką firma, która będzie świadczyła te usługi opodatkuje je tą stawką. Dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika i nie ma wpływu na cenę, ani ilość świadczonych usług przez Fundację.

Realizacja programu z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, a także Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektu realizowanego w ramach tego programu, uznawana jest za dotację rozwojową z budżetu państwa. Tak wynika z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). W konsekwencji, środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2007-2013 oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programu operacyjnego - zostały uznane za wydatki budżetu państwa w postaci dotacji rozwojowych. Na gruncie prawa podatkowego, dotacje te są wolne od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Według przedstawionego w dniu 14 maja 2010 r. stanowiska Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie kwalifikowalności podatku od towarów i usług w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" mówiącego, że wydatkiem kwalifikowanym jest podatek od wartości dodanej (VAT) poniesiony przez podatnika tego podatku, wtedy gdy sam podatek w żaden sposób nie może być odzyskany przez tego podatnika. Możliwość odzyskania podatku należy rozpatrywać w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższy zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja może odzyskać podatek od towarów i usług, związany z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu pomimo, że nie stanowią one kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co w efekcie determinuje uznanie podatku VAT za kwalifikowany w złożonych wnioskach o dofinansowanie.

Fundacja stwierdziła, iż błędnie oznaczyła we wniosku o dofinansowanie, iż podatek VAT jest niekwalifikowany, tym samym interpretując, że ten podatek będzie możliwy do odzyskania. Jak się okazało naniesione wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a także nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizuje projekt, w ramach którego podejmuje działania na rzecz promocji zdrowej żywności w szczególności produktów naturalnych wytwarzanych z ryb. Kampania promocyjna realizowana jest nieodpłatnie na terenie kilkunastu miast w Polsce. Realizowany projekt nie będzie generować żadnego zysku i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki ujęte w budżecie projektu dotyczą zlecenia przez Fundację usługi przygotowania i wykonania kampanii promocyjnej przez zewnętrzną firmę, która zajmie się przygotowaniem, drukiem, montażem i wynajmem nośników reklamowych, obsługą marketingową kampanii, itp.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie będzie przysługiwało uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, gdyż intencją Fundacji - co wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 8 września 2010 r. - było uzyskanie opinii w zakresie podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl