ITPP2/443-779/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-779/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 1 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 24 sierpnia i 5 września 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 24 sierpnia i 5 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działka przy ul. B. o pow. 2.646 m#178; zabudowana jest budynkiem biurowym o pow. użytkowej 1.348,5 m#178;. Z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa (w #189; części będące we władaniu Zarządu Inwestycji oraz w #189; części Biura Planowania Przestrzennego) stało się z mocy prawa mieniem Województwa. Zostało to potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody z dnia 7 grudnia 1999 r. wydaną m.in. na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z dnia 13 października 1998 r. Decyzją Zarządu Województwa z dnia 1 czerwca 2004 r. wygaszono, z chwilą zakończenia likwidacji Zarządu Inwestycji, tj. z dniem 31 maja 2004 r., prawo trwałego zarządu do #189; nieruchomości przy ul. B. Decyzją Zarządu Województwa z dnia 8 września 2004 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu przekazano w trwały zarząd na rzecz BPP #189; części nieruchomości położonej przy ul. B. Punkt 10 tej decyzji stanowi, iż "Prawomocna decyzja stanowi podstawę do ujawnienia trwałego zarządu na rzecz Biura Planowania Przestrzennego w odniesieniu do całości nieruchomości stanowiącej działkę w księdze wieczystej".

Prawo trwałego zarządu wygaszono na podstawie decyzji Zarządu Województwa z dnia 15 grudnia 2009 r. W dniu 31 grudnia 2009 r. nastąpiło protokolarne przejęcie nieruchomości do zasobów Województwa. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 6 stycznia 2010 r. (aktualizacja na dzień 18 stycznia 2011 r.) przedmiotowa działka zabudowana jest budynkiem o pow. użytkowej 1348,5 m#178;. Budynek wybudowany został około 1977 r. Budynek o średnim stanie technicznym i niskim standardzie wykończenia, obiekt wymaga przeprowadzenia remontu. Wyposażony został w infrastrukturę techniczną: energię elektryczną, instalację kanalizacyjną i wodną, ogrzewanie c o., teletechniczną. Teren poza zabudową częściowo utwardzony. Nieruchomość posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków i miejskiej ewidencji zabytków. Na nieruchomości nie ma pomników przyrody.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 4.3.U - tereny wielofunkcyjne z wiodącą funkcją usługową.

Zgodnie z pismem Biura Planowania Przestrzennego z dnia 23 grudnia 2010 r. w ww. budynku, pozostającym do dnia 31 grudnia 2009 r. w trwałym zarządzie ww. Biura, poniesiono następujące wydatki remontowe:

* wymiana 20 sztuk okien na łączną kwotę 11.810,71 zł,

* wymiana osprzętu elektrycznego w pokojach na łączną kwotę 2.995,47 zł,

* regeneracja i częściowa wymiana rynien na kwotę 3.660 zł.

Według ww. Biura powyższe wydatki (które według oceny Województwa nie stanowią ulepszeń) nie przekraczają 30% wartości początkowej budynku. Na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego 31 marca 2000 r. na podstawie uchwały Sejmiku Województwa z dnia 8 listopada 1999 r. w sprawie likwidacji BPP, jako jednostki budżetowej oraz ksiąg rachunkowych - wykazu środków trwałych, wartość ta wynosiła 93.705.86 zł minus umorzenie 19.491,06 zł, a więc 74.214,80 zł. Kwota ta dotyczy jednak tylko połowy budynku, którą władało w owym czasie BPP. Nie dotyczy też nieruchomości gruntowej, którą w owym czasie ZI władało w całości.

Aktualnie część ww. budynku jest wynajmowana (5 umów na czas oznaczony do 30 czerwca 2011 r. i 1 umowa do 30 kwietnia 2014 r.).

Od dnia protokolarnego przejęcia ww. nieruchomości do zasobów Województwa, poza naprawą drzwi wejściowych z wymianą zamków w kwocie 265 zł brutto, nie poczyniono żadnych nakładów na ten budynek.

Na podstawie umów otrzymanych od Biura Planowania Przestrzennego zawartych przez tę jednostkę z poszczególnymi najemcami, zawarto w latach 2000-2009 kilkanaście umów. W związku z wygaszeniem trwałego zarządu, ustanowionego na rzecz BPP na ww. nieruchomościach, z dniem 31 grudnia 2009 r. Województwo przejęło do kontynuacji umowy najmu z najemcami, którzy wyrazili chęć ich kontynuowania. Dodatkowo, po 1 stycznia 2010 r., Województwo zawierało umowy najmu na podstawie ogłaszanych przetargów publicznych. W związku z tym przedstawiło szczegółowy wykaz zawartych umów najmu dotyczących poszczególnych pomieszczeń ww. budynku:

* nr 111 o pow. 17,84 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 1 lutego 2000 r. do 31 grudnia 2004 r. (umowa rozwiązana z dniem 30 czerwca 2004 r.) oraz na okres łączny od 2 listopada 2004 r. do 31 grudnia 2005 r. (umowa rozwiązana z dniem 31 sierpnia 2005 r.),

* nr 112 o pow. 35,19 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 20 lutego 2002 r. do 31 grudnia 2007 r. (umowa wygasła z dniem 31 grudnia 2007 r.) oraz na okres łączny od 1 września 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. (umowa wygasła z dniem 30 czerwca 2009 r.),

* nr 113 o pow. 35,19 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 1 sierpnia 2000 r. do 31 grudnia 2003 r. (umowa rozwiązana z dniem 30 czerwca 2003 r.) oraz na okres od 1 marca 2009 r. do 28 lutego 2010 r. (umowa rozwiązana z dniem 31 grudnia 2009 r.). Województwo zawarło umowę na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (umowa rozwiązana za porozumieniem stron w dniu 30 lipca 2010 r.),

* nr 114 o pow. 17,57 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 15 sierpnia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (umowa rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 30 lipca 2010 r.),

* nr 115, 116 i 117 o łącznej pow. 66,16 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 12 kwietnia 2000 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz umowa wraz z aneksem zawarta przez Województwo na okres łączny od 1 stycznia 2010 r. do 31 sierpnia 2011 r.

* nr 119, 120 o łącznej pow. 54,42 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 24 września 2001 do 31 grudnia 2009 r. oraz umowa wraz z aneksem zawarta przez Województwo na okres łączny od 1 stycznia 2010 r. do 31 sierpnia 2011 r.,

* nr 121 o pow. 8,58 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 1 października 2007 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz umowa zawarta przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 29 października 2010 r.),

* nr 122 o pow. 17,84 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 1 października 2002 r. do 31 grudnia 2004 r. (wygasła z dniem 31 grudnia 2004 r.) i na okres łączny od 1 października 2005 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz zawarta przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (umowa rozwiązana za porozumieniem stron w dniu 30 lipca 2010 r.),

* nr 123 o pow. 35,19 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 9 grudnia 2002 r. do 31 grudnia 2004 r. (umowa rozwiązana z dniem 31 lipca 2004 r.),

* nr 345, 347, 371 o łącznej pow. 51,2 m#178; - umowa zawarta przez BPP na okres od 17 września 2007 r. do 31 stycznia 2008 r., następnie w dniu 5 lutego 2008 r. zawarto umowę na najem dodatkowych 3 pomieszczeń nr - 346, 349, 367, co spowodowało, że umowa dotyczyła łącznej pow. 104,2 m#178; i została zawarta na okres od 1 lutego 2008 r. do 16 września 2010 r. (rozwiązana z dniem 31 grudnia 2009 r.),

* nr 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 18 o łącznej pow. 176,60 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 10 września 2004 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz umowa zawarta przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 5 maja 2010 r.),

* nr 1, 2, 3 o pow. 53,81 m#178; - umowa zawarta przez Województwo na okres od 1 listopada 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r.,

* nr 7, 8, 9 o łącznej pow. 51,32 m#178; - umowa wraz z aneksem zawarta przez Województwo na okres łączny od 10 sierpnia 2010 r. do 31 sierpnia 2011 r.,

* nr 13 o pow. 17,57 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 10 września 2004 r. do 31 grudnia 2009 r. oraz przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (rozwiązana za porozumieniem stron w dniu 30 lipca 2010 r.),

* nr 14 o pow. 17,57 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2009 r., umowa zawarta przez Województwo na okres od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 31 maja 2010 r.) oraz na okres od 15 września 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (wygasła z dniem 30 czerwca 2011 r.),

* nr 17 o pow. 17,57 m#178; - umowy zawarte przez BPP na okres łączny od 10 września 2004 r. do 31 grudnia 2009 r., umowy zawarte przez Województwo na okres: od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (umowa rozwiązana w dniu 30 lipca 2010 r.), od 15 września 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. (umowa rozwiązana za porozumieniem stron z dniem 31 stycznia 2011 r.), od 1 maja 2011 r. do 30 kwietnia 2014 r. (wypowiedzenie na dzień 31 sierpnia 2011 r.),

* nr 109 o pow. 17,35 m#178; - umowa zawarta przez Województwo na okres od 10 lutego 2010 r. do 31 marca 2010 r.

Kolejny, IV przetarg na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości planowany jest na dzień 10 października 2011 r. Dotychczas organizowano przetargi w następujących terminach: 10 stycznia 2011 r., 18 kwietnia 2011 r. i 15 lipca 2011 r. Województwo nie jest w stanie określić, kiedy nieruchomość zostanie sprzedana, bowiem organizowane do tej pory przetargi kończyły się wynikiem negatywnym. Pierwszy najem pomieszczeń w przedmiotowym budynku nastąpił od dnia 1 lutego 2000 r. na podstawie umowy zawartej w dniu 18 lutego 2000 r. przez Biuro Planowania Przestrzennego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. dostawa będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż wyżej wymienionej zabudowanej nieruchomości, tj. działki będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Nie będzie również pierwszym zasiedleniem transakcja sprzedaży nieruchomości dokonana przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), tj. przez 5 lipca 1993 r.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że działka o pow. 2.646 m#178; zabudowana jest budynkiem biurowym o pow. użytkowej 1.348,5 m#178;. Z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa (w #189; części będące we władaniu Zarządu Inwestycji oraz w #189; części Biura Planowania Przestrzennego) stało się z mocy prawa mieniem Województwa. Zostało to potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody z dnia 7 grudnia 1999 r. wydaną m.in. na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z dnia 13 października 1998 r. Decyzją Zarządu Województwa z dnia 1 czerwca 2004 r. wygaszono, z chwilą zakończenia likwidacji Zarządu Inwestycji, tj. z dniem 31 maja 2004 r., prawo trwałego zarządu do #189; nieruchomości przy ul. B. Decyzją Zarządu Województwa z dnia 8 września 2004 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu przekazano w trwały zarząd na rzecz BPP #189; części nieruchomości położonej przy ul. B. Prawo trwałego zarządu wygaszono na podstawie decyzji Zarządu Województwa z dnia 15 grudnia 2009 r. W dniu 31 grudnia 2009 r. nastąpiło protokolarne przejęcie nieruchomości do zasobów Województwa. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 6 stycznia 2010 r. (aktualizacja na dzień 18 stycznia 2011 r.) przedmiotowa działka zabudowana jest budynkiem o pow. użytkowej 1.348,5 m#178;. Budynek wybudowany został około 1977 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka znajduje się na obszarze - tereny wielofunkcyjne z wiodącą funkcją usługową. W budynku poniesiono następujące wydatki (wymiana 20 sztuk okien na łączną kwotę 11.810,71 zł, wymiana osprzętu elektrycznego w pokojach na łączną kwotę 2.995,47 zł oraz regeneracja i częściowa wymiana rynien na kwotę 3.660 zł), których wartość nie przekracza 30% wartości początkowej budynku. Na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego 31 marca 2000 r. na podstawie uchwały Sejmiku Województwa z dnia 8 listopada 1999 r. w sprawie likwidacji BPP, jako jednostki budżetowej oraz ksiąg rachunkowych - wykazu środków trwałych, wartość ta wynosiła 93.705.86 zł minus umorzenie 19.491,06 zł, a więc 74.214,80 zł. Kwota ta dotyczyła tylko połowy budynku, którą władało w owym czasie BPP. Nie dotyczy też nieruchomości gruntowej, którą w owym czasie ZI władało w całości.

W latach 2000-2009 zawarto kilkanaście umów najmu. W związku z wygaszeniem trwałego zarządu, ustanowionego na rzecz BPP na ww. nieruchomościach, z dniem 31 grudnia 2009 r. Województwo kontynuowało przejęte umowy najmu. Dodatkowo, po 1 stycznia 2010 r., Województwo zawarło kolejne umowy najmu.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa budynku w części dotyczącej pomieszczeń o nr 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 17, 18, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 119, 120, 121, 122, 123, 345, 346, 347, 349, 367, 371 będących przedmiotem dzierżawy, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Natomiast w odniesieniu do pozostałej części tego budynku, która była przedmiotem pierwszego zasiedlenia, ale od tego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie upłynie okres 2 lat (pomieszczenie nr 109 - umowa najmu zawarta w dniu 10 lutego 2010 r.) lub nie była przedmiotem pierwszego zasiedlenia zasiedlenia (pozostałe powierzchnie budynku) zwolnienie na podstawie ww. przepisu nie będzie miało zastosowania. Wobec powyższego należy przeanalizować, czy przy sprzedaży tej części istnieje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy. Ponieważ w stosunku do tego obiektu Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a z treści wniosku nie wynika aby były ponoszone wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, dostawa tej części budynku podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy.

Wobec powyższego - przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy - zwolnieniu będzie podlegał również grunt, na którym przedmiotowy budynek jest posadowiony.

Końcowo uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe stwierdzić jednak należy, że nie cała transakcja dostawy korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zastosowanie bowiem znajdzie również art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl