ITPP2/443-778/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-778/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 10 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, oznaczonej jako działka nr... o pow. 1.180 m2. Przedmiotowa działka powstała w wyniku podziału działki nr..., zatwierdzonego decyzją z dnia 20 grudnia 2007 r. Działka nr... (po podziale m.in....) stała się własnością Województwa z mocy prawa, co potwierdziła ostateczna decyzja z dnia 10 maja 2005 r., zmieniona postanowieniem Wojewody z dnia 2 listopada 2006 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Zgodnie z operatem szacunkowym, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 15 maja 2013 r., działka nr... jest niezabudowana, częściowo ogrodzona (na granicy z działkami mieszkaniowymi siatka na słupkach betonowych, przy zachodniej granicy przy wjeździe z elementów metalowych). Część nawierzchni - wyjazd w kierunku działki nr... jest utwardzony betonowymi płytami ażurowymi.

Sposób korzystania: Ł - łąki trwałe.

Działka... nie jest położona na obszarze:

* terenów górniczych,

* parków narodowych,

* morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego i pasa technicznego),

* morskim znajdującym się w granicach portów lub przystani morskich,

* zamkniętym.

Niniejsza nieruchomość nie znajduje się w zakresie ochrony konserwatora zabytków, konserwatora przyrody i nie jest wpisana do rejestru zabytków, ani nie znajdują się na niej pomniki przyrody. Nie graniczy z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.

Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 6 października 2003 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Według ww. planu działka położona jest na obszarze oznaczonym symbolem MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa.

W § 5 ww. Uchwały dla terenu MN określono następujące ustalenia:

I. Warunki urbanistyczne:

1.

intensywność zabudowy - nie więcej niż 0,4 dla zabudowy jednorodzinnej; nie więcej niż 0,8 dla zabudowy zagrodowej,

2.

powierzchnie wydzielonych działek:

* nie mniej niż 1000 m2 dla zabudowy jednorodzinnej,

* nie mniej niż 1800 m2 dla zabudowy zagrodowej,

3.

wysokość zabudowy - od poziomu terenu do kalenicy - nie więcej niż 9,0 m - dla zabudowy mieszkaniowej i nie więcej niż 13,0 m dla budynków inwentarskich i pomocniczych,

4.

procent pokrycia działki zabudową - nie więcej niż 30% dla zabudowy mieszkaniowej; nie więcej niż 40% dla zabudowy zagrodowej,

5.

linie zabudowy - nieprzekraczalne 6,0 m od linii rozgraniczających drogi o symbolu 01KUI oraz od krawędzi rowów melioracyjnych,

6.

poziom posadzki parteru - nie więcej niż 0,6 m nad poziomem powierzchni terenu,

7.

dachy dwuspadowe - kąt nachylenia połaci dachowej - 40#186; - 50#186; dla budynków głównych i 12#186; - 45#186; dla budynków inwentarskich i pomocniczych,

8.

obiekty budowlane i związane z nimi urządzenia (w tym ogrodzenie) należy wykonać zgodnie z projektem zapewniającym dostosowanie formy architektonicznej do krajobrazu.

II. Parkingi - należy zapewnić miejsca postojowe w granicach każdej z wydzielonych działek.

III. Warunki wynikające z ochrony środowiska przyrodniczego:

1.

ustala się nie mniej niż 50% terenu powierzchnią biologicznie czynną,

2.

drzewa wysokopienne należy sadzić w takiej odległości od granic działki aby nie zacieniały sąsiednich działek,

3.

dobór zieleni z uwzględnieniem miejscowych warunków klimatycznych oraz cech podłoża gruntowego,

4.

ustala się wymóg ochrony istniejących rowów melioracyjnych, cieków i drzew,

5.

w wypadku konieczności usunięcia drzew należy zrekompensować stratę w proporcji na 1 drzewo wycięte/5 drzew posadzonych.

IV. Inne zapisy.

1. Inne zapisy stanowiące: dopuszcza się jako uzupełnienie funkcji mieszkaniowej funkcję usług spełniających jednocześnie poniższe warunki:

* brak kolizji z funkcją mieszkaniową,

* dysponujących odrębnym wejściem z zewnątrz lub wejściem z zewnątrz wspólnym z najwyżej jednym mieszkaniem,

* mieszczących się w lokalach użytkowych o powierzchni użytkowej nie większej niż 50 m2.

2. Postanowienia wynikające z przepisów szczególnych: obręb wsi T. położony jest na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Ż. G.; wg rozporządzenia wojewody obowiązują zakazy i ograniczenia dotyczące obszarów chronionego krajobrazu.

3. Zalecenia nie będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych:

* zaleca się zabudowę zindywidualizowaną budynkami nawiązującymi do miejscowej tradycji (jak w załączniku nr 3 do uchwały),

* zaleca się takie sytuowanie elementów zainwestowania terenu (budynki, wjazdy, itp,) aby nie kolidowały z wartościowymi drzewami.

Mając na uwadze ww. ustalenia dla obszaru MN, a w szczególności kryterium powierzchniowe, przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne - jest więc terenem budowlanym, tj. gruntem przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Województwo zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość, oznaczoną jako działka nr..., która w momencie sprzedaży będzie nadal niezabudowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działka nr... o pow. 1.180 m2, nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie przetargowym) nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działka nr..., nie będzie podlegała zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Województwo wskazało, iż znajdujące się na działce częściowe ogrodzenie oraz wyjazd utwardzony betonowymi płytami ażurowymi nie pełnią samodzielnych funkcji budowlanych i nie mają cech zbliżonych do budowli wymienionych w art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane (wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 października 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 550/09; wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2012 r. sygn. akt I FSK918/11), a zatem będzie miała miejsce dostawa niezabudowanej działki gruntu nr 165/12.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Województwo ponownie wskazało, że dla terenu, na którym znajduje się ww. działka, został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony Uchwałą z dnia 6 października 2003 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z jego zapisów wynika, iż przedmiotowa działka położona jest w strefie MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna i zagrodowa. Aby uznać ww. działkę za przeznaczoną pod zabudowę należy ustalić w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z jego postanowieniami na danej działce została dopuszczona zabudowa i co najważniejsze, czy jest ona możliwa do zrealizowania.

Podobne stanowisko reprezentuje doktryna, z której wynika, że gruntem przeznaczonym pod zabudowę jest grunt, na którym dopuszczona i możliwa jest zabudowa (wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Kr 482/11). Z ww. planu wynika, iż przedmiotowa działka przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i spełnia warunki określone dla terenu MN zawarte w § 5 przedmiotowego planu.

W związku z powyższym, działka jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a sprzedaż nieruchomości, jako terenu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę, będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl