ITPP2/443-767/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-767/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z zakupem towarów i usług w ramach projektu p.n. "Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x4 dla OSP", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z zakupem towarów i usług w ramach projektu p.n. "Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x4 dla OSP", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza realizować projekt, współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach konkursu nr 01/09/6.2.2, Oś priorytetowa 6 Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.2 Bezpieczeństwo ekologiczne, pod nazwą "Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x4 dla OSP". Ma on na celu zwiększenie bezpieczeństwa ludzi i środowiska z obszaru gminy i powiatu na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych poprzez zakup nowoczesnego wozu strażackiego wraz z wyposażeniem. Ponadto w ramach projektu nastąpi nabycie usług obejmujących wykonanie audytu zewnętrznego projektu, materiałów promocyjnych oraz studium wykonalności projektu wraz z jego aktualizacją.

Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku od towarów i usług wynika z przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym jest Burmistrz, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Miejskiego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zapewnienie bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej jest zadaniem własnym Gminy.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT. W Jej imieniu zadania realizuje Urząd Miejski, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zakupiony w ramach ww. projektu majątek będzie własnością Gminy i zostanie ujęty w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego. Będzie wykorzystywany do akcji gaśniczych oraz udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku z tytułu zakupu towarów i usług w ramach projektu p.n. "Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x4 dla OSP", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku z tytułu towarów i usług w ramach ww. projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, bowiem nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Stosownie do zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we w wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach zadań własnych Gmina będzie realizować projekt współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Ma on na celu zwiększenie bezpieczeństwa ludzi i środowiska z obszaru gminy i powiatu na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych poprzez zakup nowoczesnego wozu strażackiego wraz z wyposażeniem. W ramach projektu zakupione będą również usługi w zakresie wykonania audytu zewnętrznego projektu, materiałów promocyjnych oraz studium wykonalności projektu wraz z jego aktualizacją. Nabyty majątek pozostanie własnością Gminy.

Jak wyżej wskazano, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż - jak podano we wniosku -Gmina realizując projekt wykonywać będzie jedno z zdań własnych, wymienionych w ustawie o samorządzie terytorialnym, a poniesione wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizowanego projektu, jeżeli otrzymane środki na jego zakup, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia oraz prawo do odliczenia tego podatku, skoro nabyte towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacji nie rozstrzyga kwestii prawidłowości uznania Urzędu Miejskiego za podatnika podatku od towarów i usług, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl