ITPP2/443-760/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-760/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. (data wpływu 2 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "S." - kształtowanie centrum poprzez budowę małej infrastruktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "S." - kształtowanie centrum poprzez budowę małej infrastruktury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w latach 2007-2008 na podstawie umowy z dnia 14 maja 2007 r. zawartej z Samorządem Województwa, realizowała projekt o nazwie "S." - kształtowanie centrum poprzez budowę małej infrastruktury w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Celem projektu jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych. W ramach tego projektu zostały wykonane następujące rodzaje prac:

* zagospodarowanie terenów zlokalizowanych wokół istniejącej świetlicy wiejskiej oraz remizy strażackiej dla celów rekreacyjno-sportowych dla ludności,

* wybudowanie boiska wielofunkcyjnego do koszykówki i siatkówki,

* wykonanie placu zabaw wraz z wyposażeniem,

* wybudowanie piaskownicy oraz chodników przy świetlicy w kierunku placu zabaw i boiska (ustawiono ławki dla widzów, ogrodzono plac zabaw płotkiem drewnianym),

* urządzenie terenów zielonych (założenie trawników oraz wysadzenie krzewów ozdobnych i drzew). Całość terenu została ogrodzona siatką. Ponadto wybudowano osłonę śmietnika.

Gmina wskazała, iż zagospodarowany i wyposażony teren nie ma i nie będzie miał związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako beneficjent w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak zawieranych umów cywilnoprawnych i fakt zarejestrowania się z dniem 1 sierpnia 2008 r. jako podatnika VAT czynnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanymi czynnościami wykonywanymi przez Gminę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest najem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów na cele nierolnicze oraz sprzedaż gruntów. Zagospodarowany teren nie ma i nie będzie miał związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanej inwestycji, ponieważ koszty te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Bezzwrotna pomoc, o którą ubiega się Gmina w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego finansowana jest przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, który stanowi jeden z funduszy budżetu Unii Europejskiej. Program ten jest regionalnym programem operacyjnym powołanym na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Bezzwrotne wsparcie programu operacyjnego następuje ze środków budżetu Unii Europejskiej w oparciu o decyzję Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 22 czerwca 2004 r. Po przeanalizowaniu § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gmina stwierdziła, że środki pozyskane na realizację ww. projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl