ITPP2/443-758/14/RS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług obsługi i zabezpieczenia pobytu uczestników szkoleń organizowanych przez inny podmiot w ramach funduszy Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-758/14/RS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług obsługi i zabezpieczenia pobytu uczestników szkoleń organizowanych przez inny podmiot w ramach funduszy Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obsługi i zabezpieczenia pobytu związanych ze szkoleniem wykonywanym przez inny podmiot - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obsługi i zabezpieczenia pobytu związanych ze szkoleniem wykonywanym przez inny podmiot.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym od dnia 22 kwietnia 2013 r. Od momentu rozpoczęcia działalności, tj. od grudnia 2010 r. do dnia 22 kwietnia 2013 r. była podmiotowo zwolniona z podatku VAT na mocy art. 113 ustawy o VAT, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł.

W ramach swojej działalności gospodarczej świadczy usługi między innymi w zakresie obsługi i zabezpieczenia pobytu z tytułu szkoleń z projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Obsługa szkoleń i zabezpieczenia pobytu polega na zabezpieczeniu dojazdu, zakwaterowaniu i zapewnieniu całodziennego wyżywienia dla uczestników szkoleń. Część szkolenia realizowana będzie na terenie Norwegii zgodnie z założeniami Projektu.

Na chwilę obecną Spółka nie przeprowadza bezpośrednio szkoleń współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, świadczyć będzie tylko usługi obsługi i zabezpieczenia pobytu uczestników szkoleń w Norwegii - dojazd uczestników szkolenia/bilety lotnicze/, usługi zakwaterowania i zapewnienia całodziennego wyżywienia w Norwegii, czyli usługi ściśle z tymi szkoleniami związane. Za wymienione usługi Spółka wystawi dla kontrahenta z Polski, który realizuje Projekt, faktury sprzedaży stosując zwolnioną stawkę VAT. Bilety lotnicze dotyczą przelotów na trasie Polska-Norwegia. Spółka jest w posiadaniu biletów na konkretną trasę i na konkretnego pasażera. Usługi, o których mowa we wniosku, świadczone są na rzecz Stowarzyszenia nie będącego podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi przysługuje prawo zastosowania "zwolnionej stawki podatku" od towarów i usług przy wystawianiu faktur sprzedaży dla kontrahenta polskiego realizującego projekt finansowany ze środków Funduszy Unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje "zwolniona stawka podatku" a usługi opodatkowaniu podlegają w miejscu świadczenia. Wykonując usługi obsługi szkoleń obejmujących usługi przelotów - zakup biletów lotniczych, usługi hotelarskie i zabezpieczenia całodziennego wyżywienia w miejscu pobytu, czyli w Norwegii, dokonuje zakupu tych usług w Norwegii.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki.

Wykonując usługi obsługi szkoleń obejmujących usługi przelotu, usługi hotelarskie i zabezpieczenia całodziennego wyżywienia dokonywać będzie zakupu tych usług od innych podmiotów gospodarczych między innymi na terenie Norwegii. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót i zgodnie z art. 8 ust. 2a-w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy wynika, że zakup biletów lotniczych opodatkowany jest 0% stawką - przy usługach tego transportu wykonywanych na trasach międzynarodowych.

W myśl art. 28e ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie z nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako campingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości. Zgodnie z art. 28i miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeni przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a ustawy wynika, że na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia.

Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, dla których miejscem świadczenia - na podstawie art. 28e ustawy - jest miejsce położenia nieruchomości.

Artykuł 28i ust. 1 stanowi, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 28f ust. 1 ustawodawca uregulował miejsce świadczenia usług transportu pasażerów. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Z kolei § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) stanowi, że w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu:

1.

osób lub

2.

towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy

* miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl ust. 3 pkt 2 lit. a ww. artykułu, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju.

Stosownie do treści ust. 5 pkt 4 tegoż artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania usług zakwaterowania, jak również usług wyżywienia (o ile będą to usługi restauracyjne lub cateringowe) - zgodnie odpowiednio z art. 28e oraz 28i ust. 1 ustawy - będzie miejsce położenia nieruchomości oraz miejsce faktycznego wykonania tych usług, a więc w opisanym przypadku terytorium Norwegii. Wobec tego usługi te będą opodatkowane według zasad obowiązujących w tym kraju.

Z kolei usługi transportu osób, które będą odbywać się na trasie Polska-Norwegia będą stanowić usługi transportu nmiędzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 lit. a ww. ustawy. Zatem miejscem ich świadczenia - w myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia - będzie terytorium Polski. W związku z powyższym usługi te jako podlegające opodatkowaniu na terytorium Polski, korzystać będą - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy - z preferencyjnej stawki podatku 0%. Zatem wbrew twierdzeniom Spółki usługi te nie będą zwolnione od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl