ITPP2/443-755/12/AP - Ustalenie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-755/12/AP Ustalenie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka podpisała umowę o współpracy z firmą emitującą Główne Karty Paliwowe Przewoźnika w zakresie sprzedaży usług serwisowo-naprawczych pojazdów samochodowych klientów będących okazicielami tych kart. Na podstawie tej umowy Spółka zobowiązana jest do wykonywania takich prac jak: holowanie, przeglądy i naprawa pojazdów samochodowych klientów posiadających karty. Firma partnerska opłacać będzie wykonane przez Spółkę zlecenia "z góry" na zasadzie dokonywania przedpłat na rachunek Spółki. Na moment wpływu przedpłaty nie można określić jakiego typu usługi będą świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta. Firma emitująca karty samodzielnie ustala kwotę każdej przedpłaty. Pierwszej przedpłaty dokona w ciągu 3 dni od daty przekazania wszelkich instrukcji, rejestrów, terminali itp., niezbędnych do pracy z kartami paliwowymi. Następnie będzie płacić za wykonanie usług z góry z takim wyprzedzeniem, aby przy współpracy mogła zostać utrzymana ciągłość sprzedaży przez Spółkę. Spółka będzie mogła rozpocząć wykonywanie usługi wyłącznie po potwierdzeniu zlecenia przez emitenta kart, na podstawie oceny zakresu koniecznych prac (diagnostyki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedpłaty od spółki emitującej karty paliwowe podlegają obowiązkowi w podatku od towarów i usług w dacie dokonania przedpłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przedpłaty nie rodzą obowiązku w podatku od towarów i usług w dacie otrzymania przedpłaty, ponieważ w tym momencie nie można określić jakiego typu usługi będą świadczone przez Spółkę i na rzecz którego klienta kart paliwowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstania obowiązku podatkowego zostały uregulowane w art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do ust. 4 ww. artykułu, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl ust. 11 powyższego artykułu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji przedpłaty. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (pod red. Bogusława Dunaja, wyd. Langenscheidt Warszawa 2007 r.), przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Z definicji tej wynika, że przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją (tekst jedn.: konkretną dostawą lub usługą).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według ust. 2 ww. artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka będzie otrzymywać od kontrahenta, emitującego Główne Karty Paliwowe, przedpłaty na poczet usług serwisowo-naprawczych, które będą świadczone dla klientów posiadających karty paliwowe. W momencie otrzymania przedpłaty Spółka nie będzie w stanie określić jakiego typu usługi będą przez nią świadczone. Wykonanie usługi rozpocznie wyłącznie po potwierdzeniu zlecenia przez emitenta kart, na podstawie oceny zakresu koniecznych prac (diagnostyki).

Analizując przedstawione uregulowania prawne stwierdzić należy, iż opodatkowanie wpłat dokonanych przed wykonaniem usługi może nastąpić jedynie w przypadku, gdy Spółka będzie w stanie określić (przyporządkować) dokonaną wpłatę na poczet konkretnej usługi. Jeśli w momencie otrzymania przedpłaty Spółka nie będzie w stanie określić, jakiego typu usługi będą przez nią świadczone, kwota otrzymanej przedpłaty przed dokonaniem wyboru rodzaju usługi nie rodzi obowiązku podatkowego do chwili, gdy możliwe będzie wskazanie, w jakiej wysokości kwota przedpłaty będzie przyporządkowana do danego rodzaju usługi.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż w okolicznościach przedstawionych w przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek podatkowy (konieczność opodatkowania) wpłat w dacie ich otrzymania, zanim nastąpi wybór rodzaju usługi.

Zatem Spółka winna rozpoznawać obowiązek podatkowy z chwilą zaliczenia (zadysponowania) kwoty przedpłaty na poczet konkretnej sprzedaży. Jeśli realizacja skonkretyzowanej usługi będzie dokonana w dniu, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zlecenia usługi przez emitenta kart, obowiązek podatkowy powstanie w momencie realizacji tego zlecenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl