ITPP2/443-750a/08/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-750a/08/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych, jako wynagrodzenia za nabywane usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych, jako wynagrodzenia za nabywane usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł szereg umów z podmiotami (odbiorcami), na podstawie których zobowiązuje się do udzielenia premii pieniężnych za określone zachowanie, czyli za dokonanie zakupów produktów o określonej w umowie wartości. Podmioty te obciążają Wnioskodawcę należnymi kwotami wynikającymi z tych umów, dokumentując to fakturami VAT.

Pismem z dnia 10 listopada 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny o następujące informacje. Przedmiotem Jego działalności jest sprzedaż artykułów RTV i AGD. Wypłacone zostały premie pieniężne podmiotom, które dokonały u Wnioskodawcy znaczących zakupów towarów.

Warunki wypłaty premii pieniężnych określają umowy współpracy zawarte z tymi podmiotami. Umowy te ustalają wartość zakupów, po dokonaniu których następuje wypłata premii oraz okres, w którym za dokonane zakupy naliczana jest premia pieniężna, przy czym przyjęte w umowach okresy rozliczeniowe to miesiąc, kwartał, rok lub wybrane miesiące (umowy handlowe zawierane są z odbiorcami maksymalnie na okres jednego roku).

Umowy takie dotyczą wszystkich transakcji zawartych w danym okresie umownym i całego wolumenu sprzedawanych towarów w tym okresie. Wypłacona premia pieniężna nie jest związana z wybranymi poszczególnymi transakcjami, tylko z całością sprzedaży dla danego podmiotu. Zawarte umowy współpracy zobowiązują Wnioskodawcę do wypłacenia premii pieniężnych po spełnieniu ww. warunków przez podmioty dokonujące zakupów.

Wypłacone zostały również premie związane z zakupem artykułów z wybranej grupy towarowej (np. telewizory, sprzęt AGD do zabudowy) lub zakup towarów jednego producenta. W tych przypadkach warunki wypłaty premii również określają umowy współpracy (wartość zakupów i okres dokonywanych zakupów). W wypadku ograniczenia umowy do wybranej grupy towarowej lub do towarów jednego producenta, wypłacana premia pieniężna liczona jest od wszystkich transakcji, dotyczących wybranej grupie towarowej lub towarów danego producenta, dokonanych z danym odbiorcą w umówionym okresie. Również w tych przypadkach wypłacone premie nie są związane z wybranymi transakcjami, lecz z całością dokonanych zakupów.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 10 listopada 2008 r., zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez podmioty (odbiorców towarów) na należne im premie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyżej wymienionych usług zasadne jest prawo do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców towarów.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uprawniają do odliczenia podatku faktury, w których wykazana została kwota podatku, jeśli faktury te dokumentują transakcje co do zasady niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione od podatku. Przepis ten jednak w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, ponieważ uzyskanie premii za określony pułap obrotów podlega opodatkowaniu podatkiem. Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że świadczeniem jest także zachowanie, które nie musi polegać na podjęciu bezpośredniego działania. Zgodnie z prawem cywilnym świadczenie może polegać zarówno na działaniu jak i na powstrzymaniu się od działania. Wystarczy, aby było ono częścią stosunku prawnego, którym strony ukształtowały wzajemne relacje w sposób zobowiązujący je do określonego zachowania lub do znoszenia zachowania drugiej strony. Wobec powyższego "świadczenie usług" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych. Dlatego też przyznanie premii pieniężnych, pomimo że nie stanowi realizacji umownego obowiązku z tytułu świadczenia konkretnej usługi, należy uznać za wynagrodzenie za określone zachowanie, to jest nabycie produktów o określonej wartości. W konsekwencji otrzymywane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w świetle brzmienia przepisu z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., wyłączona jest możliwość obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, niezależnie od faktu uregulowania kwoty wykazanej na fakturze. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego powodu, że został wykazany na fakturze, jednakże sama transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wypłaca On premie pieniężne w związku z osiągnięciem przez odbiorców określonego wartościowo poziomu nabywanych towarów, we wskazanym w umowie okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok lub wybrane miesiące). Premie pieniężne nie są związane z konkretną transakcją (dostawą), bowiem dotyczą całego wolumenu sprzedawanych towarów, wybranej grupy towarowej (np. telewizory, sprzęt AGD do zabudowy) lub zakupu towarów jednego producenta w danym okresie rozliczeniowym. Skonstruowane w ten sposób relacje handlowe wskazują, że przedmiotowe zdarzenia prawne mają charakter czynności dwustronnie zobowiązujących (dokonanie zakupów o określonej wartości, również określonych co do rodzaju, albo gatunku - po stronie odbiorcy premii; zapłata premii - po stronie Wnioskodawcy). Zatem, skoro wypłacane przez Wnioskodawcę premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony odbiorcy, to zachowanie takie, w świetle powyżej wskazanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu.

Świadczący usługę, o ile jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zobowiązany jest wówczas do wystawienia faktury VAT, na podstawie której Wnioskodawca dokonuje wypłaty premii pieniężnej.

Faktury wystawione po zakończeniu okresu rozliczeniowego dokumentujące czynności, za które wypłacane są premie pieniężne, stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, podstawę do odliczenia podatku.

Stanowisko takie należy uznać za prawidłowe, co oznacza, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych, jako wynagrodzenia za usługę w zakresie, w jakim te usługi wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą inne przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl