ITPP2/443-732/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-732/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki budowlanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 18 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki budowlanej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji armatury sanitarno-grzewczej (m.in. grzejniki, kabiny prysznicowe, zestawy natryskowe, baterie, wężyki w oplocie metalowym i inne). Jeden z oddziałów firmy mieści się w Łodzi, w pomieszczeniach które są wynajmowane, na potrzeby działalności gospodarczej Spółka zamierza zakupić prawo użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanej działki budowlanej. Sprzedający dokonał zakupu tego prawa wraz z budynkami jako osoba fizyczna w dniu 15 stycznia 2008 r. W akcie notarialnym znalazł się zapis, iż sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkami nabywca wprowadził do ewidencji działalności własnej firmy. Następnie dokonano podziału działki na cztery części, z których pierwszą wraz z zabudowaniami właściciel przeznaczył na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dwie wydzielone działki przeznaczone są pod drogi dojazdowe. Czwartą niezabudowaną działkę przeznaczono na sprzedaż. Spółka jest zainteresowana zakupem prawa użytkowania wieczystego wydzielonej działki niezabudowanej od osoby fizycznej zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny, w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Sprzedający zamierza wystawić nabywcy fakturę VAT z 22% podatkiem należnym. Strony transakcji są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Spółka jako nabywca prawa użytkowania wieczystego przeznaczy zakupione prawo na potrzeby działalności opodatkowanej tym podatkiem (budowa hali magazynowej wraz z częścią biurową). Zakup ww. prawa związany jest z planami budowy hali magazynowo-biurowej, do której zostanie przeniesiona siedziba oddziału. Działalność Spółki jest w całości opodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki budowlanej, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionej faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, strony umowy sprzedaży, jako zarejestrowani podatnicy podatku od towarów i usług, mają obowiązek dokonać tej czynności na podstawie aktu notarialnego. W związku z tym, że do transakcji dochodzi pomiędzy podatnikami tego podatku, powinna być wystawiona faktura VAT zawierająca 22% podatek. Sprzedawca prawa użytkowania wieczystego gruntu odprowadza 22% podatek. Nabywca tego prawa, przeznaczając grunt na potrzeby związane z czynnościami opodatkowanymi (grunt przeznaczony pod budowę) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z otrzymaną fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów, jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku przysługują wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Biorąc pod uwagę treść wskazanych przepisów należy wskazać, że w przypadku dostawy terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę, ich dostawa nie korzysta ze zwolnienia od podatku i podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Ustawodawca w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określił, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż strony transakcji są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Transakcja zostanie udokumentowana przez sprzedawcę fakturą VAT ze stawką podatku 22%. Wnioskodawca, będący nabywcą prawa użytkowania wieczystego gruntu, będzie wykorzystywał grunt na potrzeby działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie prawa użytkowania wieczystego niezabudowanego gruntu (która to czynność objęta jest obowiązkiem podatkowym), w zakresie, w jakim prawo to będzie wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile nie zajdą inne przesłanki, wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka jako nabywca prawa użytkowania wieczystego, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy tego prawa, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl