ITPP2/443-73/14/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-73/14/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przemieszczenia maszyny z terytorium Niemiec na terytorium Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podstawy opodatkowania tej czynności, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu powyższego nabycia oraz obowiązku wykazania ww. nabycia w informacji podsumowującej VAT-UE i deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przemieszczenia maszyny z terytorium Niemiec na terytorium Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podstawy opodatkowania tej czynności, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu powyższego nabycia oraz obowiązku wykazania ww. nabycia w informacji podsumowującej VAT-UE i deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące stany faktyczne.

Spółka - czynny podatnik VAT - dokonała importu maszyny do produkcji pudeł z tektury. Miejscem pochodzenia maszyny była Japonia. Sprzedawcą była firma amerykańska zarejestrowana w USA. Maszyna została zakupiona w miesiącu kwietniu 2013 r. Następnie została dostarczona z portu K do portu w... i odprawiona przez przedstawiciela fiskalnego. Spółka udzieliła tej firmie pełnomocnictwa w dniu 13 maja 2013 r. W miesiącu czerwcu 2013 r. maszyna została dopuszczona do obrotu, na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 - zgłoszenie celne (decyzja podatkowa Główny Urząd Celny Str. 4. 21129...) z dnia 14 czerwca 2013 r. Następnie Spółka dokonała przemieszczenia maszyny z Niemiec do Polski. Transportu maszyny z K do... oraz z... do Polski dokonała na koszt Spółki polska firma transportowa.

Faktura za transport została wystawiona w dniu 20 czerwca 2013 r. Maszyna była dostarczona do siedziby Spółki w miesiącu czerwcu 2013 r. Spółka posiada następujące dokumenty w zakresie tej transakcji:

1.

fakturę na zakup maszyny wystawioną w dniu 14 kwietnia 2013 r. przez firmę amerykańską,

2.

rachunek na opłatę cła wystawiony przez firmę niemiecką,

3.

dokumenty z odprawy celnej w....,

4.

fakturę za transport maszyny z Japonii do Polski wystawioną przez firmę transportową,

5.

kontenerowe listy przewozowe - szt. 3

Spółka z dniem 11 listopada 2010 r. została zarejestrowana na terytorium Polski jako podatnik dla transakcji VAT UE. Posiada numer PL zgodnie z potwierdzeniem zarejestrowania VAT-5UE z dnia 23 listopada 2010 r. W chwili dokonania ww. transakcji była zarejestrowana w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem zakup maszyny od kontrahenta z USA - wysłanej z Japonii a następnie odprawionej w... kodem procedury celnej 4200 i przemieszczonej do Polski.

2. Co wchodzi do podstawy opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu.

3. W którym miesiącu powstanie obowiązek wykazania nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz wykazania w deklaracji VAT-UE.

4. Czy w informacji podsumowującej VAT-UE należy wykazać jako dostawcę przedstawiciela fiskalnego z Niemiec.

Zdaniem Wnioskodawcy, przemieszczenie towaru odprawionego w innym kraju członkowskim Unii do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem uznaje się również przemieszczenie do Polski własnych towarów z terytorium innego kraju członkowskiego, jeśli towary te zostały na terytorium tego innego kraju członkowskiego w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, zaimportowane i służą działalności gospodarczej. Nabyta przez Spółkę maszyna służy do produkcji pudełek z kartonu, jest związana z działalnością gospodarczą i jej odprawienie w... oraz przemieszczenie do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru. Niemiecka Agencja Celna dokonała odprawy maszyny z kodem 4200. Zaimportowany towar został na terytorium Niemiec zwolniony z VAT, ponieważ został następnie przewieziony do innego państwa członkowskiego. Na terytorium Niemiec naliczono jedynie cło, które opłaciła Spółka, na podstawie rachunku wystawionego przez niemieckiego przedstawiciela fiskalnego.

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wartość maszyny, która wynikała z faktury wystawionej przez firmę amerykańską oraz cło zapłacone przy odprawie. Na rzecz dostawcy Spółka nie ponosiła żadnych dodatkowych kosztów, w tym kosztów transportu. Koszty transportu z miejsca dostawy, tj. Japonii (z portu K) do... oraz z... do siedziby Spółki zawierała faktura wystawiona przez polską firmę transportową na odbiorcę maszyny, tj. Spółkę. Koszty transportu stanowiły: fracht morski, ubezpieczenie ładunku, przeładunek ładunków morskich, kontrola kontenera, wymiana konosamentu, organizacja odprawy celnej, opłata spedycyjna oraz transport z portu do miejsca rozładunku. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu jest kwota, którą zobowiązany jest zapłacić nabywca dostawcy towaru, w tym konkretnym przypadku nabywca płaci dla dostawcy tylko wartość maszyny. Natomiast w myśl art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy, do podstawy opodatkowania powinny wchodzić jeszcze podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Reasumując, w podstawie opodatkowania Spółka uwzględniła tylko wartość maszyny i wartość cła, nie uwzględniła żadnego ze składników kosztów transportu, ponieważ nie ponosiła ich na rzecz dostawcy maszyny, chociaż w informacji otrzymanej od firmy niemieckiej do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia oprócz wartości maszyny i cła, dodana była wartość frachtu morskiego z K do... oraz ubezpieczenia ładunku.

"Obowiązek podatkowy" Spółka wykazała zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, tj. dnia 15 lipca 2013 r. wystawiając fakturę wewnętrzną. Faktura na zakup maszyny została wystawiona dnia 14 kwietnia 2013 r. Skoro faktura nie została wystawiona przez podatnika podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy powstaje nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Maszynę zgodnie z listami przewozowymi Spółka otrzymała w miesiącu czerwcu 2013 r. Kurs do przeliczenia z waluty na PLN zastosowała z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego, w tym przypadku średni kurs NBP z dnia 12 lipca 2013 r.

Mając na uwadze fakt, że Spółka dokonała nietransakcyjnego przemieszczenia towaru, w którym jest jednocześnie nabywcą i dostawcą towaru, w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE należy wskazać podmiot dokonujący odprawy celnej - w tym wypadku przedstawiciela fiskalnego Spółki - podmiotu zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w państwie, z którego dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru. Powinien być podany kod kraju, z którego dokonano nabycia. Zarówno w deklaracji VAT-7 jak i informacji podsumowującej nabycie wewnalrzwspólnotowe należy wykazać w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, tj. w następnym miesiącu po dostawie towaru. W deklaracji VAT-7 oraz informacji VAT-UE nabycie wewnątrzwspólnotowe Spółka wykazała w miesiącu lipcu 2013 r. od przedstawiciela fiskalnego z Niemiec pomimo, że otrzymała od tego przedstawiciela informację, że firma ta wykaże w swojej dokumentacji podatkowej wewnątrzwspólnotowe nabycie w miesiącu czerwcu 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

W związku z tym, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, który miał miejsce w 2013 r. niniejszą interpretację wydano wg stanu prawnego obowiązującego w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć

b.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

c.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

d.

z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Stosownie do treści ust. 2 ww. artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W myśl ust. 5 tegoż artykułu, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie nabycia tych towarów. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Artykuł 20 ust. 5 ustawy stanowi, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Zgodnie z ust. 8 ww. artykułu, informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

3.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

W myśl ust. 3 ww. artykułu, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

Z treści wniosku wynika, że Spółka jako czynny podatnik VAT dokonała importu maszyny do produkcji pudeł z tektury. Miejscem pochodzenia maszyny była Japonia. Sprzedawcą była firma amerykańska zarejestrowana w USA. Maszyna została zakupiona w miesiącu kwietniu 2013 r. Następnie została dostarczona z portu K do portu w... i odprawiona przez przedstawiciela fiskalnego. Spółka udzieliła tej firmie pełnomocnictwa w dniu 13 maja 2013 r. W miesiącu czerwcu 2013 r. maszyna została dopuszczona do obrotu, na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 - zgłoszenie celne z dnia 14 czerwca 2013 r. Następnie Spółka dokonała przemieszczenia maszyny z Niemiec do Polski.

Transportu z K do...oraz z... do siedziby Spółki dokonała na jej koszt polska firma transportowa. Faktura za transport została wystawiona w dniu 20 czerwca 2013 r. Maszyna była dostarczona do siedziby Spółki w miesiącu czerwcu 2013 r. Spółka posiada następujące dokumenty dotyczące tej transakcji:

1.

fakturę na zakup maszyny wystawioną w dniu 14 kwietnia 2013 r. przez firmę amerykańską,

2.

rachunek na opłatę cła wystawiony przez firmę niemiecką,

3.

dokumenty z odprawy celnej w...,

4.

fakturę za transport maszyny z Japonii do Polski wystawioną przez firmę transportową,

5.

kontenerowe listy przewozowe - szt. 3.

Z dniem 11 listopada 2010 r. Spółka została zarejestrowana na terytorium Polski jako podatnik dla transakcji VAT UE. W chwili dokonania ww. transakcji była zarejestrowana w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że przemieszczenie nabytej przez Spółkę maszyny z terytorium Niemiec na terytorium Polski, uprzednio zaimportowanej i dopuszczonej do obrotu na terytorium Niemiec, stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania dokonanego WNT była wartość maszyny i należne cło. Wobec tego, że nie została wystawiona faktura dokumentująca przemieszczenie ww. towaru z terytorium Niemiec na terytorium kraju obowiązek podatkowy z tytułu ww. wewnatrzwspólotowego nabycia powstał nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy maszyny, a więc najpóźniej w dniu 15 lipca 2013 r. Powyższe nabycie Spółka zobowiązana była wykazać w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej VAT-UE za miesiąc lipiec 2013 r. W informacji tej powinna wykazać jako kontrahenta przedstawiciela podatkowego z Niemiec, podając jego właściwy i ważny numer nadany w Niemczech oraz kod tego kraju. Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kursu, po którym należało przeliczyć kwoty wykazane na fakturze, gdyż w tym zakresie nie przedstawiono żądania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl