ITPP2/443/726a/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443/726a/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru czynności wykonywanych przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia charakteru czynności wykonywanych przez Spółkę.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jako podwykonawca podpisała umowę na wykonanie prac instalacyjnych na budowanym jachcie pełnomorskim, w zakresie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z wykonaniem i dostarczeniem materiałów oraz elementów montażowych całej instalacji (w 100% z własnych materiałów). Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk. Wykonywane prace związane z montażem instalacji składają się zarówno z czynności prostych, jak i bardzo skomplikowanych. Montaż instalacji elektrycznej oraz urządzeń można zaliczyć do czynności prostych, natomiast podłączenie i uruchomienie w celu prawidłowego funkcjonowania zamontowanych urządzeń wymaga szeregu ustawień, wpisania do oprogramowania odpowiednich parametrów i kolejnych sprawdzeń. Czynności te są czynnościami skomplikowanymi, wykonywanymi przez wyspecjalizowanych serwisantów i automatyków. Statek jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 35.11.21-33 jako liniowce pasażerskie, statki (łodzie) do przewozu osób, pełnomorskie. Będzie budowany na terenie Szwecji. Część prac (około 20%) polegających na przygotowaniu podzespołów i elementów montażowych instalacji, będzie wykonywana w Polsce, natomiast reszta (około 80%) tj. montaż wykonanych na jachcie elementów, będzie wykonana na terenie Szwecji. Dostawa poszczególnych elementów wraz z ich montażem na rzecz polskiego kontrahenta, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przez Spółkę fakturowana etapami, na podstawie protokołów odbioru prac. Nabywca nie jest armatorem morskim. Przedmiotowe czynności będą wykonywane dla siedziby kontrahenta znajdującej się w Polsce. Wykonane prace polski kontrahent będzie odsprzedawał podmiotowi z Holandii.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy wykonanie instalacji elektrycznych i automatyki wraz z dostarczeniem materiałów i elementów montażowych całej instalacji na jachcie pełnomorskim może być potraktowane jako budowa części statku stanowiącą dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czy wykonanie wyżej wymienionych prac jest świadczeniem usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane czynności będą stanowiły świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publiczne, a także grunty.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4 są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka podpisała umowę na wykonanie prac instalacyjnych w zakresie instalacji elektrycznych i automatyki z własnych materiałów na budowanym jachcie pełnomorskim. Przedmiotem zawartej umowy jest wykonanie usługi, w cenie której zawarta jest wartość montowanych materiałów i elementów. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 1997 r. czynności te są sklasyfikowane pod symbolem 31.62.91-00.00 - usługi instalowania sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane, z wyjątkiem elektrycznej aparatury sygnalizacyjnej autostrad, dróg i lotnisk.

Dokonując analizy powołanych przepisów należy zauważyć, że aby dana czynność nosiła znamiona dostawy towaru - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - musi nastąpić przeniesienie przez dostawcę na rzecz nabywcy prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie wykonane przez podatnika, które nie jest dostawą towarów, podkreślając tym samym powszechność opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że efektem końcowym prac wykonanych przez Spółkę nie będzie wytworzenie towaru w postaci części statku, co potwierdza zawarta z kontrahentem umowa i w konsekwencji nie może nastąpić przeniesienie praw do rozporządzania towarem jak właściciel. W związku z powyższym przedmiotowe czynności, które zamierza wykonać Spółka na rzecz polskiego kontrahenta, będą stanowiły świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług i towarów, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę i obowiązującej do nich stawki podatku, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-726b/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl