ITPP2/443-712/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-712/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 11 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia i opodatkowania usługi na rzecz kontrahenta z USA, polegającej na zorganizowaniu prób do nagrania płyty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 4 i 11 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usługi na rzecz kontrahenta z USA, polegającej na zorganizowaniu prób do nagrania płyty.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W styczniu 2013 r. otrzymał Pan propozycję zrealizowania ciekawego projektu z partnerem (orkiestrą), którego siedziba znajduje się na terytorium USA. Podmiot ten nie posiada miejsc prowadzenia działalności na terytorium Polski. Celem ww. projektu było zrealizowanie nagrania dźwiękowego utworu Antoniego Vivaldiego "Cztery pory roku". Kontrahent koniecznie chciał go nagrać w Polsce. Po zbadaniu możliwości zrealizowania tego projektu, wyraził Pan zgodę i przyjął na siebie wszystkie obowiązki związane ze sprawami organizacyjnymi. Cały projekt był podzielony na trzy części. Pierwsza obejmowała 6 koncertów (od 30 marca 2013 r. do 6 kwietnia 2013 r. - nagranie części "Wiosna" i " Lato"). W dniach 15-21 kwietnia 2013 r. odbyły się próby przygotowawcze do nagrania następnych 6 koncertów. Ostatnia faza zakończenia realizacji projektu obejmowała nagranie części"Jesień" i "Zima" w dniach 8-28 lipca 2013 r. W tym celu jedną z czynności było podpisanie umowy na wynajęcie sali z Filharmonią.

Podpisał Pan umowę z orkiestrą kameralną z USA na wykonanie całościowej usługi polegającej na organizacji prób orkiestry. Usługa nosiła charakter kompleksowy. W skład tej usługi, oprócz samego wynajmu sali od filharmonii, zobowiązany Pan był do wynajęcia instrumentów muzycznych. Elementem niezbędnym dla realizacji tego projektu było zapewnienie i zlecenie pracy reżyserowi dźwięku. Ponadto w czasie prób i nagrań bezwzględna była obecność stroiciela, tj. osoby, która codziennie musiała czuwać nad poprawnością dźwięku instrumentów muzycznych. Bez udziału i pracy tych osób w projekcie, wykonanie przez Pana usługi zorganizowania nagrania nie doszłoby do skutku. Dodatkowo musiał Pan poczynić takie czynności jak: załatwienie miejsca zamieszkania dla całej orkiestry, odebranie orkiestry z lotniska, uczestniczenie w czasie prób i na sesjach nagraniowych, zorganizowanie cateringu w przerwach. Podczas prób i nagrań nie było osób postronnych, nagrania te nie miały również charakteru koncertu publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczona usługa polegająca na zorganizowaniu prób do nagrania płyty powinna być opodatkowana podatkiem VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta nie podlega opodatkowaniu i powinna być opodatkowana przez nabywcę usługi w swoim kraju. Stwierdził Pan, że transakcja jest unormowana przepisem art. 28b oraz art. 28g ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest to "czysta usługa najmu nieruchomości" lecz usługa organizacji prób muzycznych. Wskazał, że organizacja prób musi wiązać się z wynajmem sali do tych prób, ale według Pana nie przesądza to o tym, że jest to usługa związana z nieruchomością. Podniósł, że jeżeli w usłudze występują inne elementy, to jest to już zupełnie inna usługa i jest ona opodatkowana "u nabywcy". Ponownie wskazał, że w opisanej usłudze występowały również inne elementy: zapewnienie obecności reżysera dźwięku, odebranie zespołu z lotniska, udzielenie wsparcia logistycznego w transporcie pomiędzy lotniskiem i miejscem zamieszkania orkiestry a filharmonią, zapewnienie obecności stroiciela (wynajęcie tej osoby na własny rachunek i odpowiedzialność). Podkreślił Pan, że udział reżysera dźwięku ma ścisły związek z zawartą transakcją. Każde nagranie płyty musi się odbyć bezwzględnie w obecności reżysera dźwięku, gdyż bez niego nie doszłoby do nagrania płyty. Ponadto brał Pan czynny udział w czasie prób i nagrań (z wykształcenia jest muzykiem, skrzypkiem).

Wskazał Pan, że przepis art. 28g ust. 2 określa miejsce opodatkowania usług organizacji imprez z dziedziny kultury w kraju, tylko gdy są świadczone dla nie podatników (osób fizycznych). Jeżeli usługi te są świadczone dla firmy (tak jak w Pana przypadku) są opodatkowane w kraju nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca ich świadczenia. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, że przez podatnika należy rozumieć:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 28g ust. 2 ustawy, miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje się na konieczność traktowania dla celów podatkowych złożonego działania podatnika jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik wykonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz danego klienta i są one ze sobą powiązane tak, że z ekonomicznego punktu widzenia tworzą jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia - dla celów podatku od towarów usług - stanowią jedną całość lub jedną usługę (m.in. wyrok TSUE z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że miejsce świadczenia i opodatkowania wykonanej przez Pana usługi polegającej na zorganizowaniu prób do nagrania płyty należało określić na podstawie art. 28b ust. 1, a nie art. 28g ust. 2 ustawy, gdyż - jak wynika z wniosku - nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a pkt 1 ustawy. Zatem miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi było miejsce, w którym nabywca posiada siedzibę (w USA). Tym samym usługa nie podlegała opodatkowaniu na terytorium Polski.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl