ITPP2/443-705/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-705/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 9 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla wnoszonych w formie aportu ruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla wnoszonych w formie aportu ruchomości.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Decyzją naczelnika urzędu skarbowego Starostwo Powiatowe otrzymało NIP. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 września 2000 r. w sprawie przekazania mienia ruchomego dla szpitala, Starosta Powiatowy wyraził zgodę na protokolarne przekazanie szpitalowi - samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej - majątku ruchomego będącego we władaniu szpitala. Uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r. podjęto decyzję o likwidacji szpitala. Na mocy tej uchwały składniki materialne i niematerialne po likwidacji szpitala stały się własnością Powiatu. Przyczyną likwidacji było przystąpienie Powiatu do wieloletniego programu pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia", wprowadzonego uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie działań organizacyjno-prawnych zmierzających do przystąpienia Powiatu do ww. wieloletniego programu oraz uchwałą z dnia 25 września 2009 r., której założeniem i celem jest oddłużenie szpitala. Elementem powyższego programu jest konieczność przeprowadzenia likwidacji szpitala działającego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz powołanie w to miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, prowadzonego przez spółkę prawa handlowego ("C" Sp. z o.o.). Od dnia 1 kwietnia zadania związane z opieką medyczną realizuje ww. spółka, której cały majątek ruchomy i nieruchomy został wydzierżawiony. Decyzją Wojewody wykreślono szpital (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) z rejestru zakładów opieki zdrowotnej z dniem 8 kwietnia 2010 r. Rozwiązano również wszelkie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. W związku z powyższym, od ww. dnia, szpital zaprzestał wykonywania jakichkolwiek usług w zakresie ochrony zdrowia wymienionych w poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, osiągając jedynie przychody z dzierżawy pomieszczeń oraz sprzętu. Zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, składniki materialne i niematerialne po zakończeniu likwidacji stają się własnością Powiatu. Majątek ruchomy, stanowiący własność likwidowanego szpitala, podlega sprzedaży lub wydzierżawieniu, a uzyskany dochód przeznaczony jest na spłatę zobowiązań. Składniki materialne szpitala, po zakończeniu jego likwidacji zostały przekazane w sposób nieodpłatny Powiatowi, któremu nie przysługiwało prawo od odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Następnie Powiat, w zamian za udziały, wniósł aportem przedmiotowe ruchomości do nowoutworzonej spółki prawa handlowego.

W dniu 8 grudnia 2009 r. została podpisana umowa z Wojewodą o dofinansowanie projektu "Zakup specjalistycznego sprzętu i aparatury medycznej oraz wykonanie prac remontowych w specjalistycznym szpitalu", w ramach regionalnego programu operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, szpital jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozpoczął zakup wyposażenia oraz remonty obiektów szpitalnych. Część tych wydatków była poniesiona do dnia 31 marca 2010 r., czyli do dnia zakończenia działalności medycznej, a część poniesiono już w okresie zakończenia tej działalności tj. wykreślenia szpitala z rejestru Wojewody.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przekazanie nowopowstałemu "C" SP. z o.o., ruchomości nabytych przez specjalistyczny szpital w likwidacji w drodze dofinansowania projektu, a następnie nabytych przez Powiat, na podstawie uchwały XXXVI/255/2009 Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r., korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie ruchomości nabytych przez specjalistyczny szpital w likwidacji w drodze dofinansowania projektu, a następnie nabytych przez Powiat, na podstawie uchwały nr XXXVI/255/2009 Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r., nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ruchomości te nie mogą być uznane za towary używane w rozumieniu ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. artykułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w pkt 22 powołanego artykułu, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż. Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu pkt 6 powołanego artykułu, a czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymany w zamian udział kapitałowy wspólnika w spółce prawa handlowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane - w myśl ust. 2 tegoż artykułu - rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z treści wniosku wynika, iż uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 września 2009 r. podjęto decyzję o likwidacji szpitala. Przyczyną likwidacji było przystąpienie Powiatu do wieloletniego programu pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia", którego elementem jest konieczność przeprowadzenia likwidacji szpitala działającego w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz powołanie w to miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, prowadzonego przez spółkę prawa handlowego. Decyzją Wojewody wykreślono szpital z rejestru zakładów opieki zdrowotnej z dniem 8 kwietnia 2010 r. i rozwiązano wszelkie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Na mocy ww. uchwały składniki materialne i niematerialne po dokonaniu likwidacji szpitala zostały nieodpłatnie przekazanie Powiatowi stając się Jego własnością. Z tytułu nabycia przedmiotowych ruchomości nie przysługiwało prawo od odliczenia podatku naliczonego. Następnie Powiat w zamian za udziały wniósł aportem przedmiotowe ruchomości do powołanej spółki prawa handlowego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż ruchomości wniesione w formie aportu do spółki prawa handlowego nie były używane przez Powiat, nie spełniały definicji towaru używanego, o której mowa w art. 43 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, pomimo że Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, dostawa tych ruchomości nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 powołanego artykułu, a będzie opodatkowana wg. stawek właściwych dla każdej zbywanej ruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl