ITPP2/443-700/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-700/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót otrzymanej dotacji przeznaczonej na pokrycie wynagrodzenia Pana, jako Kierownika Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania za obrót otrzymanej dotacji przeznaczonej na pokrycie wynagrodzenia Pana, jako Kierownika Projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług doradztwa i szkolenia BHP, ewidencjonując zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, będąc jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2010 i 2011 otrzymywał Pan za pośrednictwem Banku dofinansowanie do dwóch projektów w ramach (...), prowadząc dla potrzeb tychże projektów odrębne ewidencje księgowe. W programach projektów uwzględniono dla Pana, jako Kierownika Projektu, wynagrodzenie miesięczne, które na podstawie not obciążeniowych ewidencjonował w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, na podstawie wystawianej faktury wewnętrznej, uwzględniał Pan obrót z tytułu ww. wynagrodzenia dla Kierownika Projektu w deklaracjach miesięcznych VAT-7, naliczając i odprowadzając do właściwego urzędu skarbowego podatek od towarów i usług. Otrzymana dotacja, dotycząca powyższego wynagrodzenia, nie miała wpływu na cenę świadczonych przez Pana usług.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:

Czy obrót z tytułu ww. wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, otrzymane dofinansowanie ze środków wspólnotowych przeznaczone na wynagrodzenie Kierownika Projektu nie jest obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazał Pan, że wystawiając faktury wewnętrzne z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za czynności Kierownika Projektu zawyżył podatek należny w deklaracji VAT-7. Zauważył, że art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przewiduje wliczanie do podstawy opodatkowania tym podatkiem tylko takich dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Jeśli dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną), to nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stwierdził, że otrzymywane dotacje ze środków EFS przeznaczone zostały m.in. na pokrycie wynagrodzeń realizatora projektów, zatem w tej części nie stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegały opodatkowaniu. Otrzymane dofinansowanie na pokrycie ww. kosztów nie miało bowiem bezpośredniego przełożenia na poziom ceny świadczonych usług, stąd też brak podstaw do uznania, że taka dotacja jest obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Pana zdaniem, oznacza to, że otrzymane dotacje nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednocześnie nie stanowiąc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl zapisów art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług doradztwa i szkoleń BHP, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2010 i 2011 otrzymywał dofinansowanie do dwóch projektów. W programach projektów uwzględniono dla Pana, jako Kierownika Projektu, wynagrodzenie miesięczne. Obrót z tytułu ww. wynagrodzenia uwzględniał Pan - na podstawie faktury wewnętrznej - w deklaracjach podatkowych VAT-7, naliczając i odprowadzając do właściwego urzędu skarbowego podatek od towarów i usług. Otrzymana dotacja, dotycząca powyższego wynagrodzenia, nie miała wpływu na cenę świadczonych przez Pana usług.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile - jak wskazano we wniosku - otrzymane dofinansowanie dotyczące pokrycia wynagrodzenia Pana pełniącego rolę Kierownika Projektu nie było dopłatą do ceny, nie stanowiło dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym - jak słusznie Pan stwierdził - nie zwiększało obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl