ITPP2/443-68B/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-68B/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanego bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanego bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest handel detaliczny. Aby prowadzić działalność w tym zakresie, Spółka zawarła z kontrahentami (dostawcami towarów) umowy handlowe zawierające między innymi element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy. Mianowicie w umowach tych zawarto postanowienie, że Spółka po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie, tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku, otrzyma od kontrahenta bonus, rabat retrospektywny (premię pieniężną). Nadmieniono, że określenie bonus i rabat retrospektywny mają taką samą treść ekonomiczną i są jednakowo traktowane jako premia pieniężna. Wysokość bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) jest ustalona procentowo i jest "ruchoma", uzależniona od wartości zakupionych przez Spółkę towarów u kontrahenta. Bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz Spółki, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie, tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku. Bonus, rabat retrospektywny (premia pieniężna) naliczany jest miesięcznie, kwartalnie, półrocznie lub rocznie w zależności od warunków umowy zawartej z kontrahentem. Dotychczas, w wyżej opisanej sytuacji, Spółka wystawiała faktury VAT uznając, że świadczy usługę na rzecz dostawcy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, mając na względzie interpretację Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Aktualnie Spółka ma wątpliwości czy postępuje właściwie. Wskazano, że niejasności z tym związane wynikają z wydanych w przedmiotowej sprawie wyroków Sądów Administracyjnych (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 oraz wyrok WSA z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06), interpretacji organów skarbowych jakie pojawiły się po wydaniu powyższych wyroków, np. dwa postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 17 sierpnia 2007 r. sygn. US.PP/443-26/07 i US.PP/443-35/07, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie z dnia 7 września 2007 r. sygn. OR/415-24/07, decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 września 2007 r. sygn. 1401/PH-I/4407/14/07/KO. Wyjaśniono także, iż sytuacja skomplikowała się w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Stąd też kontrahenci odmawiają przyjęcia faktur dokumentujących należne Spółce bonusy, rabaty retrospektywne (premie pieniężne) i oczekują ich rozliczenia w formie not księgowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób powinno być udokumentowane otrzymanie bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w stanie faktycznym, otrzymanie bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) od kontrahenta nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Tym samym, właściwym dowodem dokumentującym otrzymany bonus, rabat retrospektywny (premię pieniężną) jest nota księgowa (obciążeniowa wystawiona przez Spółkę dla kontrahenta lub uznaniowa wystawiona przez kontrahenta dla Spółki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a więc dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Stąd też zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W sytuacji zatem zawartych umów z kontrahentami, otrzymane przez Wnioskodawcę gratyfikacje w postaci bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej), stanowiące wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz dostawców podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowana fakturą VAT.

Wyjaśnić należy, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązku podatkowego związanego z otrzymaniem bonusu, rabatu retrospektywnego (premii pieniężnej) zawarta została w rozstrzygnięciu nr ITPP2/443-68B/08/AD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl