ITPP2/443-689/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-689/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania posiadanej dokumentacji za wystarczającą dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania posiadanej dokumentacji za wystarczającą dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sprzedał w dniu 1 czerwca 2006 r. towary handlowe dla odbiorcy posiadającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (Szwecja). Dostawa wyczerpuje definicję eksportu towarów, w rozumieniu art. 41 ust. 4 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Na zlecenie kupującego (firma szwedzka) towar został dostarczony do składu celnego w Hamburgu, skąd następnie został wysłany do Norwegii. Wystawiony został dokument zgłoszenia celnego SAD, w którym Nadawcą jest Wnioskodawca, a Odbiorcą oddział kupującego mającego siedzibę w Norwegii. Urzędem celnym wyprowadzenia towaru z terytorium Wspólnoty był Urząd Celny znajdujący się w Szwecji o numerze SE603340. Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu SAD karta 3, który został potwierdzony następującymi pieczęciami:

* Służba Celna Cło PL (2006-06-01 nr...);

* Służba Celna Cło PL (2006-06-01 nr...);

* OC EXPORT (06-06-01 PL 421060).

Powyższy dokument został zwrócony Wnioskodawcy w dniu 30 lipca 2006 r. Dlatego też, w deklaracji za miesiąc lipiec 2006 r., początkowo wykazał sprzedaż ze stawką 0%, uznając, że powyższa transakcja spełnia definicję eksportu. Po ponownej weryfikacji uznał, iż na odwrocie dokumentu SAD karta 3 powinna znajdować się pieczęć Urzędu Celnego wskazanego na pierwszej stronie, tj. Urzędu Celnego znajdującego się w Szwecji. Dlatego też Wnioskodawca skorygował deklarację VAT-7 za lipiec 2006 r., wykazując powyższą sprzedaż jako dostawę krajową, opodatkowaną stawką w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy opisany dokument SAD karta 3 można uznać jako kompletny i skorygować na jego podstawie deklarację VAT-7 za lipiec 2006 r., wykazując sprzedaż opisanych towarów jako eksport, opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%.

* Czy na odwrocie dokumentu SAD znajdują się prawidłowe pieczęcie polskiego urzędu celnego, jako urzędu celnego wyjścia.

Zdaniem Wnioskodawcy na odwrocie przedmiotowego dokumentu powinny znajdować się pieczęcie urzędowe urzędu celnego wyjścia, tj. Urzędu Celnego w Szwecji. Stąd też właściwe było skorygowanie deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2006 r. i wykazanie sprzedaży ze stawką krajową, tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy w brzmieniu do dnia 30 listopada 2008 r. - jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu.

Analiza powyższego przepisu wskazuje, że eksport to dostawa towarów charakteryzująca się tym, iż towar którego dotyczy, wywożony jest z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty przez dostawcę lub osobę działającą na jego rzecz (eksport bezpośredni), albo nabywcę lub osobę działającą na jego rzecz (eksport pośredni). Istotne jest również to, że powyższy wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach prawa celnego.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0% (ust. 4 ww. artykułu).

Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (ust. 7 cytowanego artykułu). Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 artykułu).

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (ust. 9 artykułu).

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, w jakiej formie powinien być sporządzony taki dokument. W związku z tym, mając również na względzie definicję eksportu zawartą w art. 2 pkt 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy odwołać się do przepisów prawa celnego.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, s. 3 z późn. zm.), urzędowym wzorem zgłoszenia celnego towarów dokonywanego w formie pisemnej w ramach zwykłej procedury w celu objęcia ich procedurą celną jest jednolity dokument administracyjny (SAD).

Zgodnie z art. 793 ust. 1 ww. rozporządzenia, egzemplarz 3 jednolitego dokumentu administracyjnego lub dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w art. 792 ust. 2, przedstawiany jest, wraz z towarami zwolnionymi do wywozu, organom celnym w urzędzie celnym wyprowadzenia. Urząd celny wyprowadzenia oznacza ostatni urząd celny zanim towary opuszczą obszar celny Wspólnoty (ust. 2 ww. artykułu).

Jeżeli zgłaszający umieści w polu 44 adnotację "RETEXP "lub kod 30400 albo w inny sposób zgłosi życzenie zwrotu egzemplarza 3, urząd celny wyprowadzenia potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów na odwrocie tego egzemplarza i przekazuje go osobie, która przedstawiła towar, lub wymienionemu w tym egzemplarzu pośrednikowi, posiadającemu siedzibę na terenie właściwości miejscowej urzędu celnego wyprowadzenia, w celu zwrócenia tego egzemplarza zgłaszającemu (art. 793a ust. 2 rozporządzenia). W przypadkach określonych w art. 793 ust. 2 akapit drugi lit. b) urząd celny wyprowadzenia potwierdza egzemplarz 3 zgłoszenia wywozowego zgodnie z art. 793a ust. 2, po opatrzeniu dokumentu przewozowego z adnotacją "Export" i swoją pieczęcią. Na egzemplarzu 3 zgłoszenia wywozowego umieszcza się odniesienie do dokumentu przewozowego, zaś na dokumencie przewozowym - odniesienie do egzemplarza 3 (ust. 6 ww. artykułu).

Stosownie do treści art. 793b ust. 1 rozporządzenia, w przypadku towarów wyprowadzanych z obszaru celnego Wspólnoty lub wysyłanych do urzędu celnego wyprowadzenia z zastosowaniem procedury tranzytu urząd celny wyjścia poświadcza egzemplarz 3, zgodnie z art. 793a ust. 2, i zwraca go osobie wymienionej w tym artykule. Jeżeli wymagany jest dokument towarzyszący, jest on również potwierdzany poprzez umieszczenie adnotacji "Export". Na egzemplarzu 3 zgłoszenia wywozowego umieszcza się odniesienie do tego dokumentu towarzyszącego, a na dokumencie towarzyszącym - odniesienie do egzemplarza 3.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 1 czerwca 2006 r. Wnioskodawca dokonał dostawy towarów dla kontrahenta ze Szwecji. Docelowym miejscem przeznaczenia przedmiotowych towarów była Norwegia. W dniu dostawy zostało dokonane zgłoszenie celne do procedury wywozu. Na dokumencie zgłoszenia celnego jako Nadawca/Exporter uwidoczniony został Wnioskodawca, który od dnia 30 lipca 2006 r. jest w posiadaniu karty 3 SAD, na której znajdują się adnotacje urzędowe, m.in. OC - Export - 06.06.01 nr 421060.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie wystąpił eksport towarów, który został potwierdzony przez polski urząd celny, zgodnie z przepisami prawa celnego. Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2006, celem rozliczenia dostawy jako eksportu towarów ze stawką podatku 0%.

Informuje się jednocześnie, że kwestia prawidłowości pieczęci użytych przez polski urząd celny nie była przedmiotem interpretacji, bowiem ocena poprawności dokumentacji i działań innych organów nie mieści się w ramach postępowania w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnych, o których mowa w rozdziale 1a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl