ITPP2/443-684/14/AP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-684/14/AP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 27 czerwca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Z..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Z...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego posiadającą osobowość prawną wpisaną do KRS. Nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie wykonuje również żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Celami Stowarzyszenia są:

1. Oddziaływanie na świadomość społeczeństwa w kwestiach związanych ze stanem środowiska naturalnego.

2. Wpływanie na poprawę stanu środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem biotopów najbardziej narażonych na zniszczenie.

3. Propagowanie etycznych metod badań faunistycznych.

4. Organizowanie i popieranie badań naukowych zmierzających do poznania zasobów przyrodniczych, szczególnie regionu Pomorza Zachodniego.

5. Inicjowanie i popieranie międzynarodowej współpracy pomiędzy społeczeństwami na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego.

6. Współpraca z innymi organizacjami, instytucjami i ruchami działającymi na rzecz ochrony środowiska.

7. Propagowanie i organizowanie działalności - w tym edukacji, której następstwem może być poprawa stanu środowiska.

8. Prowadzenie i popieranie przyjaznej przyrodzie działalności rolniczej.

W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie realizuje projekt "Z..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej Projektem, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, zwanej dalej Umową Dotacji. W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie nabyło towary i usługi, które są dokumentowane fakturami VAT. Cała wartość faktur łącznie z podatkiem VAT uznana została jako wydatek kwalifikowany. Towarzystwo nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług. W wyniku realizacji projektu zostanie zakupiony i wytworzony majątek:

1.

zakup około 6 ha gruntu na powiększenie zagrody pokazowej żubrów - wartość około 120.000 PLN brutto,

2.

wieża widokowa i kładka nadziemna w zagrodzie pokazowej żubrów (na terenie będącym własnością Towarzystwa) oraz wieża widokowa i miejsce postoju pojazdów na terenie Lasów Państwowych (grunt wydzierżawiony Towarzystwu), o wartości około 210.000 PLN,

3.

system zdalnej obserwacji zwierząt w zagrodzie pokazowej żubrów (instalacja kamer w zagrodzie pokazowej żubrów i systemu do podglądu obrazu z kamer - wartość około 67.000 PLN,

4.

ogrodzenie kwater dla żubrów na nowo zakupionym terenie, budowa naziemnej ścieżki edukacyjnej w zagrodzie pokazowej żubrów - wartość około 108.000 PLN,

5.

tablice informacyjne w punktach informacji o żubrach w P., T., S., Z. i S. - wartość około 20.500 PLN.

Majątek ten będzie po zakończeniu projektu w okresie 5 lat trwałości projektu własnością Stowarzyszenia i będzie służył do prowadzenia nieodpłatnej działalności statutowej. Po okresie trwałości planowane jest przekazanie 1 wieży widokowej i punktu postoju pojazdów położonych na gruncie LP Nadleśnictwu M. z zachowaniem funkcji obiektów. Pozostały majątek pozostanie własnością Towarzystwa i będzie nadal wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem na cele ochrony populacji żubrów.

Dodatkowo przewiduje się rozszerzenie projektu o budowę skrzydła budynku kompleksu obsługi żubrów o pow. 320 m2 w zagrodzie pokazowej żubrów, pełniącego funkcję popularyzacyjną, informacyjną i edukacyjną - wartość około 950.000 PLN brutto. Budynek ten posadowiony zostanie na gruncie, będącym własnością Towarzystwa i zarówno w okresie trwałości projektu (5 lat) jak i później, pozostanie jego własnością i będzie służył prowadzeniu działalności statutowej - ochronie żubrów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującemu, że przekazuje towary i usługi nieodpłatnie, a więc nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie jest podatnikiem VAT, a to oznacza, że dotacje i nabycie towarów z UE nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji projektu, gdyż otrzymane dotacje będą przeznaczone na wydatki statutowe, zwolnione z VAT.

Stowarzyszenie wskazało, że w ramach realizowanego projektu nabywa towary i usługi, które są dokumentowane fakturami VAT. Zacytowało treść art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, po czym stwierdziło, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Podniosło, że otrzyma dofinansowanie na realizację projektu finansowanego ze środków publicznych, które stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu Stowarzyszenie powołało treść art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Zauważyło, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Stwierdziło, że odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, o ile efekty inwestycji nie są i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl