ITPP2/443-682/14/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-682/14/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług, stawki podatku na świadczone usługi, prawa do odliczenia podatku naliczonego przy budowie oraz bieżącym utrzymaniem pływalni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania świadczonych usług, stawki podatku na świadczone usługi, prawa do odliczenia podatku naliczonego przy budowie oraz bieżącym utrzymaniem pływalni.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP. Jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest m.in. budowa obiektów sportowych i rekreacyjnych. Obecnie Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji pod nazwą "B...", z udziałem dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (dalej: "..."). Projektowane wielofunkcyjne centrum rekreacyjno-sportowe ma się składać z następujących zespołów funkcjonalnych: zespołu wejściowego, zespołu szatniowo-sarnitarnego, zespołu basenowego, zespołu saunowego, zespołu sportowego, zespołu personelu i administracji oraz zespołu technicznego. Inwestycja ma obejmować budowę budynku mieszczącego baseny i pomieszczenia towarzyszące, zagospodarowanie terenu w granicach opracowania obejmujące m.in. organizację niezbędnych ciągów komunikacyjnych, ramp, urządzenie miejsc postojowych dla samochodów osobowych oraz otaczającej zieleni i małej architektury, realizację niezbędnych urządzeń budowlanych, wyposażenia obiektu, przyłączy i instalacji zapewniających możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, budowę kompleksowego serwisu internetowego centrum sportowo-rekreacyjnego z systemem rezerwacji, badaniem satysfakcji, prezentacją oferty, itd. Obiekt ma przede wszystkim pełnić funkcję pływalni dla ludności Gminy, okolicznych terenów, a także turystów (dalej także jako: "Inwestycja", "Obiekt" lub "Pływalnia"). Od początku planowania budowy Inwestycji Gmina zakładała, że będzie wykorzystywać Pływalnię wyłącznie do prowadzenia działalności komercyjnej, polegającej na udostępnianiu Obiektu w sposób odpłatny (osoby zainteresowane skorzystaniem z Pływalni będą musiały kupić bilet albo karnet). Poza tym Gmina nie wyklucza, że na terenie Obiektu prowadzone będą odpłatne zajęcia nauki pływania, fitness, aerobiku, w tym wodnego, rehabilitacji, korekcji wad postawy, itp. Usługi związane z Pływalnią będą świadczone na rzecz osób fizycznych, jak również osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoły z okolicznych gmin). Ponadto, Gmina przewiduje możliwość wydzierżawienia na terenie Pływalni powierzchni na potrzeby sklepu sportowego i bufetu. Działalność Obiektu będzie prowadzona bezpośrednio przez Gminę. W ramach struktury organizacyjnej Urzędu Gminy zostanie utworzony odpowiedni wydział, który będzie odpowiedzialny za działalność Gminy w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Pobierane wynagrodzenie za odpłatne udostępnienie Pływalni będzie stanowiło bezpośrednio przychód Gminy, która zamierza rozliczać VAT należny od przedmiotowych usług, ujmując sprzedaż z tego tytułu w rejestrach VAT i w jej deklaracjach VAT. Zamiar wykorzystywania Pływalni w 100% do celów komercyjnych został przedstawiony i udokumentowany w Studium Wykonalności Projektu, jak i samym wniosku o dofinansowanie. Według planów zakończenie budowy Pływalni ma nastąpić w czerwcu 2015 r. Z tytułu realizacji Inwestycji Gmina poniosła, ponosi i będzie ponosić wydatki, które są/będą udokumentowane fakturami VAT. Wydatki te obejmują m.in. przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej Pływalni oraz wykonanie robót budowlanych zleconych przez Wnioskodawcę podmiotom zewnętrznym (dalej: "wydatki inwestycyjne"). Ponadto Gmina po oddaniu Pływalni do użytkowania będzie ponosić wydatki związane z bieżącym utrzymaniem, obejmujące zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, etc.), jak i usług (m.in. drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości, etc.), dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez kontrahentów na rzecz Gminy (dalej: "wydatki bieżące"). Wydatki (zarówno inwestycyjne, jak i bieżące) będą związane wyłącznie z działalnością odpłatną i Gmina będzie w stanie przyporządkować je do działalności związanej z Pływalnią. Do tej pory Gmina nie odliczyła VAT od ww. wydatków. W uzupełnieniu wniosku wskazała, że kwestia stawki podatku dla usług dzierżawy nie budzi wątpliwości i nie jest przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy odpłatne udostępnianie Pływalni na rzecz podmiotów zainteresowanych, a także prowadzenie zajęć nauki pływania, fitness, aerobiku, w tym wodnego, rehabilitacji, korekcji wad postawy, itp. oraz wydzierżawienie części powierzchni Obiektu na potrzeby sklepu sportowego i bufetu podlegać będzie opodatkowaniu VAT i powinno być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT lub na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - na żądanie nabywcy), wystawianymi z zastosowaniem NIP Gminy, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Gminy.

2. Jaka będzie właściwa stawka podatku VAT dla usług świadczonych przez Gminę w zakresie odpłatnego udostępnienia Pływalni na rzecz podmiotów trzecich.

3. Czy w analizowanym przypadku Gmina, ma/będzie mieć prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących budowy Pływalni (tekst jedn.: wydatków inwestycyjnych), jak i dotyczących jej bieżącego utrzymania, przy czym właściwym momentem odliczenia VAT będzie:

* w przypadku faktur otrzymanych do dnia 31 grudnia 2013 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) - okres, w którym Gmina otrzymywała poszczególne faktury,

* w przypadku faktur otrzymanych po 1 stycznia 2014 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 w związku z ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 201.4 r.) - okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez Gminę towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała poszczególne faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Odpłatne udostępnianie Pływalni na rzecz podmiotów zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) podlegać będzie opodatkowaniu VAT i powinno być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innych podatników VAT lub na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - na żądanie nabywcy), wystawianymi z zastosowaniem NIP Gminy, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Gminy.

2. Do czynności odpłatnego udostępnienia Pływalni świadczonych przez Gminę na rzecz podmiotów zainteresowanych, na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, zastosowanie będzie miała obniżona stawka VAT w wysokości 8%.

3. Gmina ma/będzie mieć prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji budowy Pływalni (tekst jedn.: wydatków inwestycyjnych), jak i wydatków związanych z bieżącym jej utrzymaniem, przy czym właściwym momentem odliczenia VAT będzie:

* w przypadku faktur otrzymanych do dnia 31 grudnia 2013 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) - okres, w którym Gmina otrzymała fakturę,

* w przypadku faktur otrzymanych po dniu 1 stycznia 2014 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 w związku z ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) - okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez Gminę towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała poszczególne faktury.

W związku z tym, że dotychczas Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, będzie uprawniona, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2013 r., jak i od dnia 1 stycznia 2014 r., do obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 1

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Należy uznać, że spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez gminy na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: "NSA"), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. sygn. I FSK 1303/09, w którym wskazano, że "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, że "podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) gmina". Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że udostępnianie komercyjne Pływalni (tekst jedn.: sprzedaż biletów/karnetów wstępu), a także prowadzenie zajęć nauki pływania, fitness, aerobiku, w tym wodnego, rehabilitacji, korekcji wad postawy, itp. oraz wydzierżawienie części powierzchni Obiektu na potrzeby sklepu sportowego i bufetu:

* będzie się odbywać na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Gminę z podmiotami zewnętrznymi,

* nie stanowi dostawy towarów,

należy wnioskować, że na gruncie ustawy o VAT powinny być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy, podlegające opodatkowaniu. W konsekwencji, usługi te powinny być dokumentowane paragonami (jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub fakturami VAT (w przypadku sprzedaży na rzecz innego podatnika VAT lub na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - na żądanie nabywcy), wystawianymi z zastosowaniem NIP Gminy, które powinny być wykazywane w deklaracjach VAT Gminy. Do analogicznego stanu faktycznego odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca 2013 r. sygn. IPTPP1/443-306/13-4/RG, w której stwierdził, że "świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu hali sportowej stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT".

Ad. 2.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 art. 129 ust. 1, przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku wynosi 23%. Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, przy czym zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku wynosi 8%. Zgodnie z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stawka obniżona 8% ma zastosowanie m.in. do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych pod symbolem 93.11.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). W ocenie Gminy, przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny, zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Co więcej, w wyjaśnieniach do PKWiU (www.stat.gov.pl) wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

W świetle powyższego, z uwagi na fakt, że czynności wykonywane przez Gminę - tj. odpłatne udostępnienie Pływalni (tekst jedn.: sprzedaż biletów/karnetów wstępu) - będą bez wątpienia stanowiły usługi związane z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowane pod symbolem 93.11.10.0 PKWiU, Gmina powinna stosować do nich stawkę VAT 8%. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 21 maja 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-160/12-4/AK) stwierdził, że " (...) w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu na basen- PKWiU 93.11.10.0 - będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku - 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 1 kwietnia 2014 r. (sygn. IPTPP1/443-91/14-2/MH) stwierdził, że "Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 27 września 2011 r. (sygn. IPPP2-443-753/11-4/AK) stwierdził, że "Zatem z okoliczności przedstawionych przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji wynika, iż świadczy usługi m.in. w zakresie udostępniania obiektów sportowych (basenu, kortów, kręgielni, hali sportowej, lodowiska) na zasadzie wykupienia wstępu (biletu, karnetu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupujących wstęp dla swoich pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja czy uprawianie sportu, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w powyższym zakresie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 31 maja 2011 r. (sygn. IBPP4/443-348/11/MN) stwierdził, że "usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczące wstępu na basen i halę sportową, (...) usługa najmu hali sportowej przez kluby sportowe (...) jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, podlegają, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT".

Ad. 3.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124", przy czym zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług". Termin odliczenia VAT naliczonego do dnia 31 grudnia 2013 r. uregulowany był w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym"prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18", przy czym jeśli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), mógł obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli natomiast podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa powyżej, to zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., mógł on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2014 r.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego uregulowane są następująco.

* W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

* Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

* Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatków (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

* Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

* Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, I0d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT),

* Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, I0d, I0e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

W świetle argumentów przedstawionych w uzasadnieniu do pytania 1 bezsporne jest, że towary i usługi nabywane i wykorzystywane w trakcie realizacji budowy Pływalni, są/będą związane w 100% z czynnościami opodatkowanymi VAT (odpłatne udostępnienie Pływalni na rzecz osób zainteresowanych, a także prowadzenie zajęć nauki pływania, fitness, aerobiku, w tym wodnego, rehabilitacji, korekcji wad postawy, itp. oraz wydzierżawienie części powierzchni Obiektu na potrzeby sklepu sportowego i bufetu).

W konsekwencji, w opinii Gminy spełnione są obie przesłanki statuowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika VAT (czynności będą wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych - argumentację w tym zakresie Gmina przedstawiła w uzasadnieniu do pytania nr 1), jak i wykorzystywanie (w pełni) nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym należy uznać, że Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją budowy Pływalni. Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2013 r., sygn. akt..., potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "w związku z poniesieniem wskazanych kosztów związanych z planowaną budową basenu, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami".

Moment odliczenia VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym momentem odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących będzie:

* w przypadku faktur otrzymanych do dnia 31 grudnia 2013 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) - okres, w którym Gmina otrzymała poszczególne faktury zakupowe;

* w przypadku faktur otrzymanych po 1 stycznia 2014 r. - na podstawie art. 86 ust. 10 w związku z ust. 10b ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.) okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez Gminę towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała poszczególne faktury.

W związku z tym, że dotychczas Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, to będzie uprawniona, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2013 r., jak i od dnia 1 stycznia 2014 r.), do obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl