ITPP2/443-680b/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-680b/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), uzupełniony w dniach 14 września 2009 r. oraz 19 października 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących obciążenie za usługi wynagradzane premią pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 14 września 2009 r. i 19 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynagradzanych otrzymanymi premiami pieniężnymi.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła ze swoimi odbiorcami umowy o współpracę. Umowa normuje zasady współpracy pomiędzy Spółką a odbiorcami w zakresie odsprzedaży przez kontrahentów towarów nabywanych i produkowanych przez Spółkę. W ramach umowy odbiorcy uprawnieni są do otrzymywania premii pieniężnej. Zasady przyznawania premii są następujące: odbiorcy uprawnieni są do jej otrzymania od Spółki z tytułu osiągnięcia określonego w planie netto poziomu obrotów będącego załącznikiem do umowy. W umowach ponadto określono również inne warunki otrzymania premii pieniężnej.

Są to:

1.

terminowe regulowanie zaciągniętych zobowiązań,

2.

określona działalność promocyjna odbiorców polegająca na:

* ekspozycji towarów Spółki na regałach, półkach, witrynach wystawowych,

* umieszczeniu znaku firmowego Spółki w widocznym miejscu,

* prowadzeniu prezentacji produktów Spółki u klientów ostatecznych,

* umieszczaniu logo Spółki i zdjęć Jej produktów w materiałach promocyjnych, typu: gazetki, ulotki.

Premia pieniężna jest rozliczana w ustalonych okresach (np. kwartale). Jej wysokość jest określana jako procent osiągniętego przez odbiorców planu netto. Odbiorcy z tytułu premii pieniężnej wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy odbiorcy udokumentują otrzymanie premii pieniężnej fakturą VAT, to czy podatek wskazany na fakturze otrzymanej od odbiorców będzie stanowił dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu, o którym mowa w art. 86 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny wykazany na fakturach otrzymanych od odbiorców będzie stanowił dla Spółki podatek naliczony. W związku z tym Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez odbiorców z tytułu otrzymania premii pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca premie pieniężne za dokonanie od niej zakupów towarów w określonym czasie (np. kwartał), o określonej wartości. Ponadto na podstawie zawartych umów kontrahent zobowiązany jest promować i reklamować wyroby Spółki poprzez: ekspozycję towarów na regałach, półkach, witrynach wystawowych, umieszczaniu znaku firmowego Spółki w widocznym miejscu, prowadzeniu prezentacji produktów Spółki u klientów ostatecznych, umieszczaniu logo Spółki w materiałach promocyjnych typu gazetki, ulotki. Za powyższą usługę kontrahent obciąża Spółkę fakturą VAT.

Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-680a/09/AJ, wydanej na wniosek Spółki, wypłacane przez nią premie stanowią wynagrodzenie za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług przez Jej kontrahentów.

W związku z tym uznać należy, że Spółce, jako nabywcy przedmiotowych usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich wykonanie, w zakresie, w jakim te usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl