ITPP2/443-680a/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-680a/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), uzupełniony w dniach 14 września 2009 r. oraz 19 października 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynagradzanych w formie premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 14 września 2009 r. i 19 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynagradzanych w formie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła ze swoimi odbiorcami umowy o współpracę. Umowa normuje zasady współpracy pomiędzy Spółką a odbiorcami w zakresie odsprzedaży przez kontrahentów towarów nabywanych i produkowanych przez Spółkę. W ramach umowy odbiorcy uprawnieni są do otrzymywania premii pieniężnej. Zasady przyznawania premii są następujące: odbiorcy uprawnieni są do jej otrzymania od Spółki z tytułu osiągnięcia określonego w planie netto poziomu obrotów będącego załącznikiem do umowy. W umowach ponadto określono inne warunki otrzymania premii pieniężnej.

Są to:

1.

terminowe regulowanie zaciągniętych zobowiązań,

2.

określona działalność promocyjna odbiorców polegające na:

* ekspozycji towarów Spółki na regałach, półkach, witrynach wystawowych,

* umieszczeniu znaku firmowego Spółki w widocznym miejscu,

* prowadzeniu prezentacji produktów Spółki u klientów ostatecznych,

* umieszczaniu logo Spółki i zdjęć Jej produktów w materiałach promocyjnych, typu: gazetki, ulotki.

Premia pieniężna jest rozliczana w ustalonych okresach (np. kwartale). Jej wysokość jest określana jako procent osiągniętego przez odbiorców planu netto. Odbiorcy z tytułu premii pieniężnej wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne wypłacane odbiorcom stanowią usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pojęcie świadczenia usług jest pojęciem o bardzo szerokim zakresie, obejmującym nie tylko działanie, ale również zobowiązanie się do powstrzymania od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji. W ocenie Spółki wypłata premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie kontrahentów, polegające na dokonywaniu zakupów na określonym w umowie poziomie, co zmusza odbiorców do takich zachowań i działań, by ten poziom osiągnąć. Spółka wskazała, że stoi na stanowisku, że udzielenie premii pieniężnej jest usługą i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 3 cyt. artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca premie pieniężne za dokonanie przez kontrahentów zakupów towarów w określonym czasie i na określonym poziomie (np. kwartał). Ponadto na podstawie zawartych umów kontrahent zobowiązany jest promować i reklamować wyroby Spółki poprzez: ekspozycję towarów na regałach, półkach, witrynach wystawowych, umieszczaniu znaku firmowego Spółki w widocznym miejscu, prowadzeniu prezentacji produktów Spółki u klientów ostatecznych, umieszczaniu logo Spółki w materiałach promocyjnych typu gazetki, ulotki. Wszystkie działania skutkują wypłatą przez Spółkę premii pieniężnej, która stanowi określony procent od osiągniętego obrotu towarami Spółki.

W tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów Spółki mają bezpośredni wpływ na wypłatę wynagrodzenia. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię. Należy zwrócić uwagę na charakter premii pieniężnej, jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu towaru dostarczanego przez podmiot wypłacający gratyfikację, bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania kontrahenta - premia wypłacona jest po spełnieniu wszystkich wymogów, o których mowa powyżej - co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług przez stronę otrzymującą takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zauważyć trzeba, że w przedstawionym stanie faktycznym występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usługi. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłacane premie nie mają charakteru dobrowolnego, gdyż uzależnione są od konkretnych zachowań. Zawarta umowa handlowa uzależniła przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej za zrealizowanie ustalonego w tej umowie poziomu zakupu towarów, ich promocję i reklamę oraz terminową zapłatę za zakupiony towar. Czynności te są odrębnie wynagradzane - z tytułu zakupu towarów wynagrodzenie płaci nabywca (kontrahent), natomiast w przypadku premii pieniężnej, wynagrodzenie za świadczoną usługę wypłaca Spółka, będąca nabywcą usługi.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów stwierdzić należy, że wypłacane wynagrodzenie - nazwane przez Wnioskodawcę "premią pieniężną" - związane jest z określonym zachowaniem kontrahenta i stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi podlegające opodatkowaniu.

Należy przy tym zaznaczyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w opisanym stanie faktycznym całokształt podjętych działań przez kontrahentów Spółki, a nie - jak wskazał Wnioskodawca - wypłata premii pieniężnej, z tytułu określonego zachowania się kontrahentów, wobec czego stanowisko należało uznać za nieprawidlowe.

Jednocześnie informuje się, że kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie za przedmiotowe usługi, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej ITPP2/443-680b/09/AJ.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl