ITPP2/443-679/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-679/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie podpisało w dniu 22 czerwca 2011 r. z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach działania 431 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. W ramach tej umowy beneficjent, czyli Stowarzyszenie zobowiązuje się do realizacji operacji "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w latach 2011-2015". W ramach ww. działania finansowane są koszty utrzymania biura obejmujące koszty najmu pomieszczeń, mediów, opłaty telekomunikacyjne, wynagrodzenia personelu, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań Osi 4 Leader PROW z obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia oraz działań promocyjnych w zakresie możliwości pozyskiwania środków w ramach Osi 4 Leader, jak również działania Stowarzyszenia. W ramach umowy podpisanej z Samorządem Województwa Stowarzyszenie ma zapewnione środki na funkcjonowanie jako lokalna instytucja wdrażająca działania Osi 4 Leader PROW na lata 2007-2013. Zakres działalności obejmuje organizację bezpłatnych szkoleń, doradztwo, działania promocyjne, prowadzenie postępowań konkursowych oraz sporządzanie listy rankingowej projektów, które spełniają kryteria zapisane w Lokalnej Strategii Rozwoju. Następnie wnioski przekazywane są do oceny formalnej i merytorycznej do Instytucji Wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Umowy o dofinansowanie wybranych przez Stowarzyszenie projektów, w tym ich rozliczenie, prowadzone są przez Urząd Marszałkowski oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie usługi dla beneficjentów Stowarzyszenie świadczy nieodpłatnie, natomiast środki trwałe i inny sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji operacji pozostaje jego wyłączną własnością i jest wykorzystywany wyłącznie na jego potrzeby. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, na podstawie art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 tej ustawy. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku. W wyniku realizacji działań objętych umową z Samorządem Województwa nie osiągnie żadnych przychodów. Działanie nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Rezultaty działań podejmowanych przez Stowarzyszenie nie będą w żaden sposób związane z czynnościami objętymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji.

2.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poprzez jego zwrot na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwroty różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Stowarzyszenia nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w 2011 r. w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów stwierdziło, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 1 ustawy). Nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż środki otrzymanego dofinansowania nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma zatem możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W latach 2011-2015 r. sytuacja prawna Stowarzyszenia nie ulegnie zmianie. Jest zobowiązane do realizacji operacji pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w latach 2011-2015". W tym czasie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy dokonywane w ramach realizacji operacji w ramach działania 431 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w latach 2011 -2015" nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie nie będzie mogło również ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega nie będzie stanowić środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wobec powyższego nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje zadanie, w ramach którego finansowane są koszty utrzymania biura (koszty najmu pomieszczeń, mediów, opłaty telekomunikacyjne, wynagrodzenia personelu, zakupu urządzeń i materiałów biurowych) oraz nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów. Rezultaty działań podejmowanych przez Stowarzyszenie nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają i nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje i nie będzie również przysługiwało uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl