ITPP2/443-673/12/PS - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-673/12/PS Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). Jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działającym jako lokalne partnerstwo publiczno-prawne. Stowarzyszenie chce odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu, a być może nawet województwa. Bierze czynny udział w życiu wsi, wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalno-integracyjne, a także zacieśniają więzy społeczne. Stowarzyszenie postanowiło, wraz z mieszkańcami, zrealizować projekt pn. " (...)". Projekt dotyczy organizacji imprezy, kursu tańca, doposażenia świetlicy wiejskiej oraz odnowę izby historycznej. Miejscem realizacji projektu (sali historycznej) będzie pomieszczenie, w którym znajdowała się filia biblioteki wiejskiej. Stowarzyszenie planuje zakup:

* 6 szt. regałów do eksponatów o wym. 183x80x36cm, 2 szt o wym. 183x60x36cm,

* materiałów do odnowienia sali: 30 1 farby emulsji, 5 1 farby olejnej, 3 1 lakieru, 2 pędzle, 2 wałki, 2 kuwety, 2 folie malarskie, gips, 2 szpachelki,

* art. techniczno-papierniczych: 1 tusz do kserowanie, 2 ryzy papieru, 1 opakowanie szpilek, 3 opakowania pinesek, 2 opakowania spinaczy, 3 taśmy bezbarwne, 100 koszulek foliowych, 3 opakowania mazaków, 2 tablice korkowe, 10 bibuł, 3 arkusze papieru technicznego (duże), 5 klei biurowych.

Reaktywowana sala historyczna przyczyni się do promocji regionu i będzie atrakcją turystyczną. Stowarzyszenie planuje zorganizować wycieczkę pn. " (...)", która wiązać się będzie z odwiedzeniem miejsc związanych z przeszłością lokalnego regionu. Wycieczka przewidziana jest na miesiąc czerwiec 2012 r., dla 25 mieszkańców wsi, czas trwania 4 dni. Organizacja wycieczki zwiera koszty transportu, biletów do muzeów i innych obiektów oraz noclegi. Wycieczka będzie bezpłatna. W celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców, tj. przeprowadzenia imprez kulturalnych i integracyjnych, Stowarzyszenie planuje zakup kolumn głośnikowych, 2 stojaków, 2 mikrofonów bezprzewodowych ze stacją odbiorczą, jednego kompletu słuchawek, wzmacniacza, miksera, kompletu różnego okablowania, euro złącza, co ułatwi obsługę takich wydarzeń. Sprzęt służyłby do przeprowadzenia kursu tańca, który przyczyniłby się do pobudzenia aktywności mieszkańców przez zajęcia taneczne. Sprzęt nagłaśniający pozostanie w świetlicy wiejskiej, jako doposażenie. Organizacja kursu tańca wiązać się będzie z kosztem wynagrodzenia osoby prowadzącej. Prowadzący zorganizuje rozgrzewkę, naukę podstawowych kroków tańca. W celu przekazania informacji z wycieczki Stowarzyszenie planuje organizację imprezy integracyjno-kulturalnej w formie biesiady historycznej z poczęstunkiem. Niezbędny jest zakupu produktów spożywczych do przygotowania potraw. Będzie to impreza bezpłatna i ogólnodostępna. Zostanie użyty sprzęt nagłaśniający.

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie otrzyma żadnego wynagrodzenia, nie będzie prowadzona sprzedaż. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami dokonanymi przy realizacji zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 4.13 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie, niebędące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt mający na celu organizację imprezy, kursu tańca, doposażenie świetlicy wiejskiej oraz odnowę izby historycznej. Koszty projektu dotyczą transportu, biletów do muzeów i innych obiektów, noclegów, zakupu regałów do eksponatów, art. techniczno-papierniczych, materiałów do odnowienia sali, wynagrodzenia osoby prowadzącej kurs tańca, zakupu sprzętu nagłaśniającego oraz nabycia produktów spożywczych do przygotowania potraw.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dokonane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, a Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl