ITPP2/443-672/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-672/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.), uzupełnionym dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, na dofinansowanie projektu w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Wniosek został złożony za pośrednictwem Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Rybackiej < (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r. (Dz. U. Nr 177, poz. 1371), w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013">. Wniosek zaakceptowano i przyznano pomoc. Do wniosku o dofinansowanie zostało dołączone oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż realizując powyższe zadanie Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu tego podatku. Głównym celem projektu jest ochrona środowiska na obszarach zależnych od rybactwa w miejscowościach D. i G. w Gminie, przez oznakowanie kąpielisk morskich na tablicach przy traktach komunikacyjnych i na przebieralniach na plaży. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę funkcjonalności kąpielisk oraz ochronę okolicznych wydm i chroniącej je roślinności przed dewastacją. Temu celowi ma też służyć renowacja przejść do kąpieliska przez ułożenie chodników plażowych. Operacja obejmuje również poprawę bezpieczeństwa i ochronę życia ludzi korzystających z rekreacji morskiej w kąpieliskach i uprawiającym sporty wodne, przez wyposażenie ratownictwa w skuter wodny z platformą ratowniczą, defibrylator i silnik do łodzi ratowniczej. Realizacja przedsięwzięcia ma zapewnić utrzymanie atrakcyjności środowiska dla zaspokojenie aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia z zachowaniem możliwości zaspakajania tych samych aspiracji przez pokolenia przyszłe.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu zakupiony sprzęt oraz majątek powstały w wyniku realizacji tego projektu stanowić będzie majątek Gminy, która będzie jego dysponentem. Projekt będzie służył ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa i ochronie życia ludzi, poprawie atrakcyjności i dostępności do terenów rekreacyjnych - jako zadanie własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu przedmiotowego zadania Gmina nie będzie czerpała dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z tytułu najmu, czy wydzierżawienia sprzętu i powstałego majątku.

Gmina, na podstawie trójstronnego porozumienia ze Starostwem Powiatowym i Urzędem Morskim w S., otrzymuje corocznie do korzystania na okres sezonu letniego pas nadmorski w celu organizowania kąpieliska. Na podstawie powyższego porozumienia Gmina staje się organizatorem kąpieliska w okresie sezonu letniego. W tym celu, w ramach własnych środków finansowych, zatrudnia ratowników morskich i wyposaża ich w odpowiedni sprzęt ratowniczy, odpowiadając za bezpieczeństwo ludzi korzystających z rekreacji morskiej. Sprawy bezpieczeństwa i ochrony życia ludzi, a także dostępność do terenów rekreacyjnych należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Gmina nie otrzymuje faktur za usługi związane z zatrudnianiem ratowników, gdyż sama ich zatrudnia na podstawie umów zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższy projekt nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. Realizacja projektu jest zadaniem statutowym Gminy. Po powołaniu treści art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), Gmina stwierdziła, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wskazała ponownie, że zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

Stwierdziła, że w świetle powyższego Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 10 ww. ustawy, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia oraz kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, polegający na poprawie funkcjonalności kąpielisk oraz ochronie okolicznych wydm i roślinności przed ich dewastacją. W jego ramach zostaną oznakowane kąpieliska, zakupiony zostanie skuter wodny z platformą ratowniczą, defibrylator i silnik do łodzi ratowniczej. Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług w ramach ww. projektu. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego nie będzie jednak wynikał - jak wskazała Gmina - z faktu, że zastosowanie w niniejszym przypadku znajdzie przepis § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., ale ze względu na to, iż treść wniosku wskazuje, że nie będzie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem nie będą wykorzystywane do czynności odpłatnych. Z tych też względów oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-560 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl