ITPP2/443-66A/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-66A/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 i 18 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania po 1 stycznia 2008 r. czynności ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa odrębnej własności lokalu, zasiedlonego wcześniej przez Spółdzielnię w drodze przetargu oraz zwolnienia od podatku tych czynności dotyczących lokali mieszkalnych wybudowanych do 2000 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 16 i 18 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania po 1 stycznia 2008 r. czynności ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa odrębnej własności lokalu, zasiedlonego wcześniej przez Spółdzielnię w drodze przetargu oraz zwolnienia od podatku tych czynności dotyczących lokali mieszkalnych wybudowanych do 2000 r..

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 0%, a od dnia 1 stycznia 2008 r. stawką 7%. W myśl art. 29 ust. 8 ustawy, jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 153 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r. Jednak wskutek zadłużenia po 1 maja 2004 r. wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w następstwie czego wszczęto postępowanie egzekucyjne oraz przeprowadzono eksmisje dotychczasowych lokatorów. Lokale ustanowione na prawie lokatorskim odzyskane przez Spółdzielnię w drodze eksmisji zasiedlane są ponownie w drodze przetargu na prawie lokatorskim lub prawie odrębnej własności. Wyjaśniono, iż Spółdzielnia posiada również lokale, których lokatorzy na skutek zadłużenia wykluczani są z członkostwa w Spółdzielni, przez co tracą tytuł prawny do zajmowanego lokalu. Jednakże pod groźbą eksmisji, niektórzy z nich zobowiązują się do spłaty zadłużenia. Po uregulowaniu zaległości lokatorzy ponownie przyjmowani są w poczet członków Spółdzielni i zawierana jest z nimi umowa o spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego bez wpłaty wkładu mieszkaniowego. Często zdarza się również, że lokatorzy przepisują mieszkania na innych członków rodziny lub dokonują ich zamiany indywidualnie.

Ponadto wskazano, że we wszystkich przypadkach opisanych przez Wnioskodawcę ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ponowne wniesienie wkładu na mieszkania, które po raz pierwszy zasiedlone były przed 1 maja 2004 r. i zawarcie umowy o prawo lokatorskie lub prawo odrębnej własności lokalu, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług po 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane czynności po 1 stycznia 2008 r. nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 153 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., jak również i po tej dacie o ile od momentu wybudowania i pierwszego zasiedlenia upłynęło 5 lat. Ponadto w przypadku lokali mieszkalnych wybudowanych do roku 2000 z mocy art. 43 ustawy (dostawa towarów używanych w stosunku, do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) ww. czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadczył także, że na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania oraz nie była już wcześniej rozstrzygnięta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z regulacji zawartej w art. 29 ust. 8 ustawy wynika, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2, podlegają zatem czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia posiada lokale mieszkalne, na których ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r. Wskutek nieregulowania opłat przez lokatorów wygasło po 1 maja 2004 r. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego i ustało członkostwo w Spółdzielni. Odzyskane lokale Spółdzielnia ponownie zasiedla w drodze przetargu, zawierając umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa odrębnej własności lokalu. Ponowne zatem ustanowienie po 1 stycznia 2008 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu lub prawa odrębnej własności podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W kontekście powyższego zauważyć należy, iż ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa odrębnej własności podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Niemniej jednak z uwagi na zawarte stwierdzenie we wniosku, że ww. czynności nie są opodatkowane podatkiem VAT należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl