ITPP2/443-627b/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-627b/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie toksyczności gazów wylotowych silników rybackich jednostek pływających" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. "Zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie toksyczności gazów wylotowych silników rybackich jednostek pływających".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"A." występując z wnioskiem o dotację z programu "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich" (oś priorytetowa 3 - Środki służące wspólnemu interesowi), w ramach środka 3.5 projekty pilotażowe, na projekt "Zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie toksyczności gazów wylotowych silników rybackich jednostek pływających", uwzględniła w budżecie tego projektu podatek od towarów i usług, jako koszt kwalifikowany, z uwagi na brak możliwości jego odliczenia.

Za cel główny realizacji projektu uważa się opracowanie wytycznych i wykonanie przenośnego warsztatu do zastosowania wstępnej katalitycznej i turbulizacyjnej obróbki paliwa żeglugowego oraz jego mieszaniny z paliwami pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem zawartości wody morskiej silników kutrów i łodzi rybackich, które zostaną nieodpłatnie udostępnione w postaci publikacji naukowych i opracowań (m.in. w postaci algorytmów, schematów, formatów danych oraz modeli funkcjonalnych) szerokiemu gronu zainteresowanych (m.in. ministerstwom, organom administracji rybackiej, armatorom rybackim). Do realizacji projektu zakupiona zostanie aparatura wraz z oprogramowaniem oraz elementy do budowy warsztatu, jako prototypu niezbędnego do przeprowadzenia badań. Zakupiona aparatura oraz prototyp urządzenia przeznaczone są do zużycia w projekcie i zostaną po jego zakończeniu w "A." z przeznaczeniem do badań własnych. "A." zachowuje wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, które mogą być wykorzystane do dalszych badań, jak również upowszechnione nieodpłatnie.

"A." jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja przyznana na sfinansowanie ww. projektu jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, wskazującego, że otrzymana ogólna dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów realizacji projektu, w myśl art. 29 ustawy, nie jest ona obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. A. nie będzie przenosić praw do wytworzonych w ramach projektu, wartości niematerialnych i prawnych. Dotacja nie będzie miała wpływu na cenę efektów realizacji projektu, ponieważ będą one udostępnione nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Za świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L. 347 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla stwierdzenia, czy dane dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie. Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem zwiększają one podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub wykonanych usług. Nie jest więc obrotem dofinansowanie uzyskane przez podatnika w celu pokrycia kosztów działalności, niepowiązane wprost z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Natomiast w przypadku otrzymania dofinansowania, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększała podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż "A." jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje realizację ww. projektu, w związku z czym będzie ponosić wydatki na zakup niezbędnej aparatury wraz z oprogramowaniem. Obecnie występuje z wnioskiem o dotację z programu "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich". "A." zachowa wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, a efekty realizacji projektu zostaną nieodpłatnie udostępnione szerokiemu gronu zainteresowanych. Otrzymana ogólna dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że przyznana dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wskazuje się, że w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu została wydana interpretacja indywidualna znak ITPP2/443-627a/10/PS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl