ITPP2/443-626/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-626/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie ponosić wydatki inwestycyjne związane z termomodernizacją, modernizacją i remontem budynku wielokondygnacyjnego będącego jej własnością. Powyższe czynności realizowane będą zarówno ze środków własnych jak i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Powyższe działanie składać się będzie z dwóch zadań:

1.

termomodernizacji budynku - obejmować będzie m.in. wykonanie ocieplenia, tynków ścian zewnętrznych, wymianę pokryć dachowych, wymianę orynnowania i wymianę częściowej stolarki okiennej i drzwiowej itd.

2.

modernizacji - zakup i montaż windy osobowej wraz z pracami zewnętrznymi.

Za powyższe czynności Gmina zapłaci przedsiębiorcom wyłonionym w przetargach na podstawie wystawionych przez nich faktur VAT. Po zakończeniu inwestycji budynek pozostanie we władaniu Gminy, która jest jego właścicielem.

Udostępnienie budynku ma dwojaki charakter:

1.

udostępnienie nieodpłatne na rzecz własnych jednostek budżetowych (Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Oświaty i Wychowania) oraz stowarzyszeń i organizacji charytatywnych na podstawie bezpłatnych umów użyczenia,

2.

odpłatny wynajem (umowa najmu) na rzecz podmiotów gospodarczych.

Czynności związane z administrowaniem budynku, na podstawie umowy powierzenia, tj. np. wystawianie faktur etc. wykonywać będzie Przedsiębiorstwo Komunalne będące własnością Gminy. W fakturach dla najemców jako sprzedawca widnieć będzie Gmina a przychody otrzymane z tego tytułu wpłyną bezpośrednio na jej rachunek bankowy. Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach oraz będzie rozliczała z tego tytułu VAT w deklaracjach. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w związku z realizacją ww. inwestycji Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia/zwrotu VAT według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług.

2. Czy prawidłowe jest ustalenie udziału procentowego służącego prawu obniżenia/zwrotu VAT wg klucza powierzchniowego opisanego w niniejszym wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 15 ust. 1 i art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina stwierdziła, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Podkreśliła, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego.

Po przytoczeniu treści art. 86 ust. 7b ustawy Gmina stwierdziła, że przepis ten reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, w tym cele prywatne podatnika, bądź jego pracowników, czyli cele nie związane z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina ponownie wskazała, że ponosić będzie wydatki inwestycyjne związane z termomodernizacją, modernizacją i remontem budynku wielokondygnacyjnego. W związku z tym otrzyma od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Udostępnianie budynku przybierać będzie dwojaki charakter, tj. udostępnianie nieodpłatne (umowy użyczenia) i odpłatny (umowy najmu). Gmina stwierdziła, że mając na uwadze przepis art. 86 ust. 7b ustawy i zaistniały stan faktyczny, będzie zobowiązana do obliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu związanego z termomodernizacją, modernizacją i remontem budynku według udziału procentowego, w jakim nieruchomość ta wykorzystywana będzie do celów działalności opodatkowanej, tj. odpłatnego najmu.

Odnosząc się do pytania drugiego i powołując treść art. 86 ust. 7b ustawy Gmina stwierdziła, że na podstawie danych projektowych jest w stanie określić powierzchnie użytkowe przypadające na poszczególne działalności związane z czynnościami opodatkowanymi (lokale z umową najmu) i niepodlegające opodatkowaniu (lokale z umowami użyczenia):

* lokale związane z umową najmu 48% powierzchni budynku,

* lokale związane umową użyczenia 52% powierzchni budynku.

W związku z powyższym będzie miała prawo do odliczenia/zwrotu 48% podatku naliczonego związanego z realizację ww. zadań obliczonego według przedstawionego udziału procentowego. Zdaniem Gminy, zastosowanie metody klucza powierzchniowego przy realizacji ww. inwestycji jest słuszne i umożliwi odpowiednią alokację podatku według powierzchni wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych oraz czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl ust. 7b powołanego artykułu, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Powołany wyżej przepis wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest/będzie wykorzystana do celów działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika i zgodnie z tym udziałem ma/będzie on miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących tej nieruchomości.

Definicja pojęcia "wytworzenie nieruchomości" zawarta jest w art. 2 pkt 14a cytowanej ustawy, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wytworzeniu nieruchomości - rozumie się przez to wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponosić będzie wydatki inwestycyjne związane z termomodernizacją, modernizacją i remontem budynku wielokondygnacyjnego. Po zakończeniu tej inwestycji budynek udostępniony zostanie nieodpłatnie na rzecz własnych jednostek budżetowych, stowarzyszeń i organizacji charytatywnych oraz na podstawie bezpłatnych umów użyczenia, a także odpłatnie na rzecz podmiotów gospodarczych. Czynności związane z administrowaniem budynkiem wykonywać będzie Przedsiębiorstwo Komunalne będące własnością Gminy. W fakturach dokumentujących świadczenie usług najmu występować będzie Gmina, a obroty otrzymane z tego tytułu wpłyną bezpośrednio na jej rachunek bankowy. Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach oraz będzie rozliczała z tego tytułu VAT w deklaracjach.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie przysługiwać będzie, a nie będzie zobowiązana - jak wskazała we wniosku - do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na termomodernizację, modernizację i remont budynku, na zasadzie określonej w art. 86 ust. 7b w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. według udziału procentowego w jakim budynek ten wykorzystywany będzie do celów opodatkowanej działalności. Skoro Gmina - jak wskazała we wniosku - jest w stanie określić powierzchnie użytkowe przypadające na poszczególne działalności związane z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, to w odniesieniu do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi wyliczonych według ww. wskaźnika przysługiwać jej będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile jest on miarodajny i obiektywnie odzwierciedla przeznaczenie zakupionych towarów i usług do poszczególnych czynności.

Jednocześnie należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina uprawniona będzie do wystąpienia o zwrot różnicy na rachunek bankowy.

Należy zaznaczyć, że kwestia zasadności ewentualnego zwrotu podatku naliczonego nie jest przedmiotem oceny tutejszego organu, gdyż taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy pierwszej instancji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl