ITPP2/443-625/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-625/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2008 r. (data wpływu 16 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla usług montażu i demontażu rusztowań dla kontrahenta dokonującego budowy i remontów statków na terenie stoczni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla usług montażu i demontażu rusztowań dla kontrahenta dokonującego budowy i remontów statków na terenie stoczni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie stawiania rusztowań. Prace te wykonuje wyłącznie dla jednego kontrahenta działającego na terenie stoczni, który zajmuje się remontem i budową statków zarówno dla armatora zagranicznego jak i polskiego. W zakresie czynności Wnioskodawcy jest montaż i demontaż rusztowań. Usługi te są bezpośrednio związane z remontem statku i limitują jego wykonanie.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zastosowania do opisanych usług stawki podatku 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy stawkę 0% można zastosować tylko w przypadku stawiania rusztowań dla armatora zagranicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU 35.11 oraz ich części składowych.

Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 2 cyt. ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z zapisem art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) częścią składową rzeczy jest wszystko co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Jednocześnie zgodnie z art. 47 § 3 tej ustawy przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W związku z brakiem definicji ustawowej pojęć "remontu", "przebudowy", "konserwacji" w przepisach cytowanej ustawy należy odwołać się do powszechnie przyjętego rozumienia tych słów. Według "Współczesnego słownika języka polskiego" z 2007 r. pod red. B. Dunaja, (Wydawnictwo "L" Sp. z o.o.) remont to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, naprawa, odnowienie czegoś; przebudowa to zmiana dotychczasowej postaci czegoś na inną, ulepszenie; natomiast przez konserwację należy rozumieć utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługę montażu i demontażu rusztowań na rzecz kontrahenta dokonującego budowy i remontów statków.

Usługi wykonywane przez Pana nie mieszczą się w zakresie pojęciowym remontu, przebudowy, konserwacji, w związku z czym wyżej cytowany przepis nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Ponadto świadczonych przez Pana usług w zakresie montażu i demontażu rusztowań nie można również zaliczyć do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, ani do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 14 i 17 ww. ustawy, bowiem służą one potrzebom kontrahenta, który wykonuje remontu/budowy statku.

Dodatkowo należy podkreślić, iż powołane wyżej regulacje art. 83 ustawy nie wiążą wykonywania usług ze statusem kontrahenta, na rzecz którego usługi te są świadczone. Ponadto przedmiotowe usługi opodatkowane są zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi miejsca świadczenia usług, niezależnie od tego czy wykonywane są na rzecz armatora polskiego, zagranicznego czy też innego kontrahenta niebędącego armatorem.

W związku z powyższym, nie ma Pan prawa do skorzystania z preferencji podatkowej, a świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług w wysokości 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl