ITPP2/443-623/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-623/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) oraz z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 lipca 2008 r. oraz z dnia 27 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie zakładania i pielęgnacji terenów zielonych (na terenach firm). W maju 2008 r. Wnioskodawca wystawił usługobiorcy, zajmującemu się budownictwem wielorodzinnym, fakturę z podstawową stawką podatku od towarów i usług. Kontrahent zakwestionował wysokość podatku i nie przyjął faktury, stwierdzając, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę powinna być opodatkowana stawką 7%.

Pismem z dnia 22 lipca 2008 r., Wnioskodawca wskazał, że usługi, które świadczył swojemu kontrahentowi-deweloperowi w ramach zagospodarowania terenów zielonych polegały na: przygotowaniu terenu pod zagospodarowanie zielenią (usunięcie resztek pobudowlanych - drobnego gruzu, wymodelowanie płaszczyzny terenu, rozłożenie warstwy humusu urodzajnego), zasianiu trawy oraz zasadzeniu drzew i krzewów.

Ponadto, pismem z dnia 27 sierpnia 2008 r., Wnioskodawca oświadczył, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowanie PKWiU 01.41.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy przyjąć dla "Usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych" świadczonych na rzecz kontrahenta.

* Jakie będzie PKWiU, jeśli świadczona usługa będzie opodatkowana stawką 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wyżej wymienionych usług zagospodarowania terenów zielonych należy zastosować 22% stawkę podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W celu określenia szczegółowego zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca w art. 8 ust. 3 ustawy wskazał, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), w powiązaniu z rozporządzeniem zmieniającym z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 243, poz. 1785), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 135 ww. załącznika, wymienione zostały usługi z grupowania PKWiU ex 01.4 tj.: "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt".

Umieszczenie dopisku "ex" przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie określonej usługi z danego grupowania.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na przygotowaniu terenów pod zagospodarowanie zielenią poprzez m.in. zasianie trawy oraz zasadzenie drzew i krzewów, zaliczone zostały przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.41.12. W konsekwencji należy stwierdzić, że są one objęte zakresem przedmiotowym grupowania PKWiU 01.4 wymienionym w poz. 135 załącznika Nr 3.

W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o ile wskazane grupowanie PKWiU jest prawidłowe, podlegają opodatkowaniu stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że usługi polegające na zakładaniu zieleni na nowo budowanym osiedlu w ramach zadań budowlanych będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług właściwą dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, gdyż stanowią jej element składowy.

Zgodnie z dyspozycją art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę.

Zgodnie z podatkowym stanem prawnym, obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, bowiem usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych nie związane z realizacją zadań budowlanych korzystają z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, natomiast usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych wchodzące w skład zadań budowlanych (zaliczane do infrastruktury towarzyszącej budownictwu) są opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do drugiego pytania Wnioskodawcy, tutejszy organ informuje, że nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację.

W związku z tym, niniejszej odpowiedzi na pierwsze pytanie udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Ponadto nie udzielono odpowiedzi na pytanie drugie, jako że Wnioskodawca nie zawarł w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toru

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl