ITPP2/443-615a/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-615a/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur zbiorczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur zbiorczych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

W chwili obecnej prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie administrowania internetowym portalem dotyczącym usług transportowych. Użytkownikami portalu są z jednej strony przewoźnicy krajowi i z Unii Europejskiej, a z drugiej zleceniodawcy szukający transportu. Zleceniodawca i przewoźnik dokonują rejestracji konta na portalu. Z chwilą rejestracji między Pana firmą a dokonującym rejestracji zostaje zawarta na czas nieokreślony umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną na warunkach określonych w regulaminie. Użytkownicy mają prawo w każdej chwili do usunięcia konta poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza. Wraz z usunięciem konta dochodzi do rozwiązania umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Podstawową usługą oferowaną przez Pana jest umożliwienie zamieszczania ogłoszeń dotyczących posiadanych przesyłek przez zleceniodawców oraz zapewnienie zarejestrowanym przewoźnikom dostępu do bazy zleceń złożonych przez zleceniodawców. W czasie trwania umowy przewoźnik otrzymuje powiadomienia o nowych ogłoszeniach zamieszczanych na portalu. W przypadku zainteresowania zleceniem, przewoźnik składa za pośrednictwem portalu ofertę zleceniodawcy. W chwili wyboru oferty przez zleceniodawcę dochodzi do zawarcia umowy na wykonanie usługi transportowej między zleceniodawcą i przewoźnikiem. W chwili wyboru oferty wysyłane są do zleceniodawcy oraz przewoźnika wiadomości e-mail zawierające informacje o zawartej transakcji. Dodatkowo zapewnia Pan dostęp do innych opcji dodatkowych, tj. wyróżnienie ogłoszenia, czy oznaczenie ogłoszenia jako pilne.

Za prowadzenie konta przewoźników i zleceniodawców nie pobiera Pan opłat abonamentowych. Założenie konta i dostęp do bazy przesyłek jest bezpłatny. Opłaty za świadczone usługi naliczane są przez system w chwili zawarcia umowy między zleceniodawcą a przewoźnikiem, tj. w chwili wyboru oferty przez zleceniodawcę. Wysokość opłat uzależniona jest od ceny usługi transportowej. Oprócz opłaty od umów zawartych za pośrednictwem portalu pobiera Pan od użytkowników opłaty za opcje dodatkowe. Wysokość należnych opłat jest widoczna dla użytkownika po ich naliczeniu w panelu użytkownika.

W związku z planowaną zmianą systemu fakturowania zamierza Pan wystawiać poszczególnym użytkownikom faktury zbiorcze ujmujące wszystkie transakcje zawarte w danym miesiącu kalendarzowym za pośrednictwem portalu. Faktury będą wystawiane automatycznie przez system informatyczny, a następnie wysyłane bezpośrednio za pomocą poczty elektronicznej do kontrahentów lub pośrednio poprzez wysłanie linku umożliwiającego pobór faktury. Jednocześnie faktury udostępniane będą w panelu użytkownika po zalogowaniu. Na fakturze zamieszczona będzie data ostatniej transakcji, data wystawienia faktury, a także oznaczenie usługodawcy i nabywcy, nazwa usługi: "opłata za usługi serwisu clicktrans.pl", suma naliczonych opłat netto za miesiąc, stawka podatku, kwota VAT, kwota należności ogółem. Wykaz poszczególnych transakcji wraz z naliczonymi prowizjami, ujętymi na danej fakturze, będzie przechowywany w systemie informatycznym oraz będzie w każdej chwili dostępny dla odbiorcy faktury po zalogowaniu na internetowym panelu użytkownika. Ze względów technicznych faktury byłyby wystawiane przez system informatyczny do 30 minut po północy z datą ostatniego dnia miesiąca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dla usług przedstawionych we wniosku można wystawiać faktury zbiorcze, obejmujące wartość wszystkich należności z tytułu poszczególnych transakcji zawartych w danym miesiącu za pośrednictwem portalu internetowego i jakie elementy powinny takie faktury zawierać.

2. Czy wystarczy zamieścić na fakturze zbiorczej datę wykonania ostatniej transakcji jako datę wykonania usługi, bez zamieszczania na fakturze lub w jej załączniku danych poszczególnych transakcji.

3. Czy też należy na fakturze lub w załączniku do faktury umieścić wykaz wszystkich transakcji wraz z nazwą każdej usługi, datą poszczególnej transakcji, ceną za daną transakcję, wartością netto, stawką podatku i wartością brutto.

4. Czy faktury wystawione przez system bez udziału człowieka już po północy, czyli faktycznie pierwszego dnia kolejnego miesiąca z datą ostatniego dnia miesiąca, spełniają warunek wymieniony w § 9 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, stanowiący, że faktury zbiorcze powinny zostać wystawione nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano usługę.

Przedstawiając swoje stanowisko wskazał Pan, że zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2013 r. można wystawić fakturę zbiorczą, jeśli podatnik dokumentuje jedną fakturą kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca. Przepisy nie zawierają szczególnych norm dotyczących sporządzania takich faktur, za wyjątkiem terminu wystawienia. Przy wystawianiu faktur zbiorczych należy więc sięgnąć do przepisów ogólnych regulujących sposób wystawiania faktur.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia,

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

12.

stawkę podatku,

13.

suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

14.

kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

15.

kwota należności ogółem.

Opierając się na powyższych przepisach uważa Pan, że prawidłowe będzie zamieszczanie na fakturze danych:

1.

jako datę wystawienia faktury: datę ostatniego dnia miesiąca,

2.

jako datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi: datę zawarcia ostatniej transakcji w danym miesiącu,

3.

nazwę usługi: "opłata za usługi serwisu clicktrans.pl",

4.

jako cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto): sumę naliczonych opłat netto za miesiąc od transakcji zawartych za pośrednictwem portalu oraz opłat netto za opcje dodatkowe,

oraz pozostałych elementów wymienionych wyżej, tj. numeru faktury, danych Pana firmy oraz nabywcy wraz z numerami NIP, stawki podatku (dla świadczonych przez Pana usług obowiązuje jedna stawka podatkowa), kwoty VAT, kwoty należności ogółem.

W Pana ocenie, zamieszczenie powyższych elementów będzie wystarczające do udokumentowania transakcji zawartych z użytkownikami portalu. Z faktury jasno będzie wynikać, jaka jest podstawa opodatkowania, stawka podatku, kwota podatku i wartość brutto. A zatem tak wystawiona faktura będzie dawać nabywcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

Na zakres usług będzie wskazywała nazwa usługi: "opłata za usługi serwisu clicktrans.pl". Nie ma zatem potrzeby tworzenia na fakturze dodatkowej pozycji z nazwą: "zakres usługi".

Zamieszczanie bezpośrednio na fakturze (lub w załączniku stanowiącym integralną część faktury) pojedynczych transakcji wraz z numerem każdej transakcji, datami zawarcia poszczególnych transakcji, opłatą za każdą transakcję, stawką podatku, wartością brutto byłoby skomplikowane pod względem technicznym, a nie miałoby wpływu na prawidłowe określenie podstawy opodatkowania, stawki podatku oraz wysokości podatku. Faktury wystawiane w sposób całkowicie zautomatyzowany, na podstawie opłat naliczonych na koncie użytkownika w danym miesiącu, będą dawały możliwość łatwej weryfikacji transakcji, gdyż wykaz poszczególnych transakcji wraz z naliczonymi opłatami, ujętymi na danej fakturze będzie przechowywany w systemie informatycznym oraz udostępniany do wglądu odbiorcy faktury na internetowym panelu użytkownika. W związku z powyższym uważa Pan, że nie ma konieczności zamieszczania na fakturze lub w załączniku stanowiącym integralną część faktury danych poszczególnych transakcji.

Pana zdaniem, w celu zapewnienia rzeczywistego udokumentowania transakcji dotyczących całego miesiąca zasadne jest, aby faktury za dany miesiąc wystawiane były przez system informatyczny już po północy. Wynika to z możliwości zawierania transakcji przez użytkowników portalu internetowego o każdej porze przez całą dobę do godz. 00. W przypadku, gdyby transakcja została zawarta przez użytkowników o północy, faktura wystawiona w tej samej chwili, mogłaby nie objąć tej transakcji. Uważa Pan, że zamieszczenie na fakturze jako datę wystawienia - datę ostatniego dnia miesiąca będzie wystarczające do uznania, że spełniony został warunek § 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, stanowiący, że faktury zbiorcze powinny zostać wystawione nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano usługę. Faktyczne wystawienie faktury już po północy (maksymalnie do 30 minut), czyli de facto pierwszego dnia kolejnego miesiąca, nie ma wpływu na ocenę prawidłowości wystawiania faktur.

Wskazał Pan, że opisany system fakturowania ułatwi dokumentowanie transakcji zawartych w miesiącu oraz terminowe i kompleksowe rozliczenie podatku. Wszystkie transakcje z danego miesiąca będą wykazywane w deklaracji za ten miesiąc składanej w miesiącu następnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W praktyce podstawowe znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma art. 19 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl art. 19 ust. 19 ustawy, przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a ww. ustawy, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

1.

usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;

2.

usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Stosownie do dyspozycji art. 100 ust. 11 ustawy, na potrzeby określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w ust. 3 i 4, w zakresie świadczenia usług wymienionych w ust. 1 pkt 4, przepisy art. 19 ust. 19a i 19b stosuje się odpowiednio.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do dyspozycji ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

b.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6, b)

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

c.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Ww. przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Stosownie do art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur oraz faktur korygujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.). Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej, jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528).

W myśl § 4 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny,

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W myśl ust. 2 pkt 5 tego paragrafu, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Jak stanowi ust. 2 pkt 11 tego paragrafu, faktura powinna zawierać dodatkowo w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3 ustawy:

a.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, poprzedzony kodem PL,

b.

numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Zgodnie z § 5 ust. 4 pkt 4 faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Zgodnie z § 26a ww. rozporządzenia, przepisy § 4-24 stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10-12 i § 16 ust. 2.

W oparciu o obowiązujący od dnia 1 stycznia 2013 r. § 9 ust. 3 rozporządzenia - faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę.

Zgodnie z § 9 ust. 5 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone w art. 28b ustawy:

1.

na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej lub obowiązanych do takiej identyfikacji, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca,

2.

stanowiących import usług

* fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wykonano usługę.

Stosownie do § 3 wskazanego wyżej rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2012 r., przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Przy czym przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury (§ 2 pkt 1 ww. rozporządzenia), natomiast integralność treści faktury oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (§ 2 pkt 2 ww. rozporządzenia).

Na podstawie § 4 ust. 2 powołanego rozporządzenia, sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik.

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (§ 4 ust. 3 rozporządzenia).

W myśl § 4 ust. 4 rozporządzenia, poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 3, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że dla udokumentowania świadczonych usług - zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. - może raz w miesiącu dla poszczególnego kontrahenta wystawiać fakturę zbiorczą, wbrew jednak wyrażonemu we wniosku stanowisku, faktura ta winna wyszczególniać każdą zawartą transakcję. Jak słusznie Pan wskazał, przepisy rozporządzenia nie zawierają szczególnych norm dotyczących sporządzania takiej faktury, za wyjątkiem terminu wystawienia, zatem dane, jakie powinna zawierać określa § 5 rozporządzenia, zgodnie z którym faktura powinna zawierać m.in. datę dokonania lub zakończenia wykonania usługi, nazwę (rodzaj) usługi, zakres wykonanych usług oraz cenę jednostkową usługi.

Tym samym za nieprawidłowe należy uznać Pana stanowisko, zgodnie z którym jako datę dokonania lub zakończenia wykonania usługi zamieści datę zawarcia ostatniej transakcji w danym miesiącu, a jako cenę jednostkową usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto) - sumę naliczonych opłat netto za miesiąc od transakcji zawartych za pośrednictwem portalu oraz za opcje dodatkowe. Również nazwa usługi (rodzaj) winna odzwierciedlać jej istotę, samo więc wskazanie, że będzie to "opłata za usługi serwisu clicktrans.pl", bez sprecyzowania jakiej czynności dotyczy, będzie niewystarczające.

Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku wykonywania usług na rzecz podatnika z kraju Unii Europejskiej innego niż Polska, miejscem ich świadczenia i opodatkowania - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca będzie posiadał siedzibę. W konsekwencji, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski. W tej sytuacji, zgodnie z wcześniej cytowanym przepisem § 26a pkt 2 lit. a w związku z § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., świadczenie przedmiotowych usług powinien Pan dokumentować fakturą VAT, bez wykazania stawki podatku oraz kwoty podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, zawierającą adnotację "odwrotne obciążenie".

Przepis § 9 ust. 5 pkt 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług, niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wykonano usługę nie stoi na przeszkodzie, by transakcje te wykazać na fakturze zbiorczej.

Jednocześnie wystawiane faktury, niezależnie czy z wykazaną kwotą podatku, czy bez, w przypadku gdy przesyłane będą w formie elektronicznej, będą musiały spełniać warunki wynikające z rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej (...).

Zgodzić natomiast można się z Pana stanowiskiem, że faktury wystawione przez system bez udziału człowieka już po północy, czyli faktycznie pierwszego dnia kolejnego miesiąca z datą ostatniego dnia miesiąca, spełniają warunek wymieniony w § 9 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) stanowiącym, że faktury zbiorcze powinny zostać wystawione nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano usługę pod warunkiem jednak, że dokumentować będą jedynie transakcje z poprzedniego miesiąca.

Końcowo należy wskazać, że pozostałe kwestie, o których mowa we wniosku, rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-615b/13/AK i ITPP2/443-615c/13/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl