ITPP2/443-602/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-602/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych i wyposażenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych i wyposażenia.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Otrzymał Pan ze Starostwa dotację inwestycyjną na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w wysokości 38.000 zł oraz 6.000 zł w comiesięcznych ratach wsparcia pomostowego. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi z zakresu działalności organizatorów turystyki polegające na świadczeniu usług w zakresie organizacji spływów kajakowych, wypożyczania łuków, organizacji paintballa. Usługi polegające na organizacji rozrywki dla grup jak i osób indywidualnych. Przedmiotowe usługi są w całości opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%. Głównymi odbiorcami usług są ośrodki wczasowe i hotele. Dotacja inwestycyjna została przyznana na zakup środków trwałych oraz wyposażenia niezbędnego do rozpoczęcia działalności gospodarczej, natomiast wsparcie pomostowe na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością gospodarczą - ZUS, podatki, usługi telekomunikacyjne, zakup bieżących materiałów niezbędnych do działalności gospodarczej. W wydatkach związanych z dotacją VAT jest kwalifikowany, zakup środków trwałych i wyposażenia jest refundowany w kwocie brutto. Ponadto przy podpisywaniu umowy beneficjent zobowiązuje się, że otrzymany zwrot VAT od zakupów inwestycyjnych zostanie przeznaczony na cele inwestycyjne. Nabyte z dotacji środki trwałe będą wykorzystywane w całości do świadczenia usług opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik ma prawo do odliczenia VAT od zakupów inwestycyjnych, a co za tym idzie zwrotu tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na pismo Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Ddepartamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, odliczenie podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych jest możliwe z uwagi na wykorzystywanie ich w całości do czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Biorąc pod uwagę powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych i wyposażenia niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej - o ile nie wystąpiły ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy. W sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego była wyższa od kwoty podatku należnego, uprawniony był Pan do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do wystąpienia o zwrot różnicy na rachunek bankowy.

Należy zaznaczyć, że kwestia zasadności ewentualnego zwrotu podatku naliczonego nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy pierwszej instancji.

Należy podkreślić, że tut. organ podatkowy nie oceniał także kwestii opodatkowania stawką 23% świadczonych usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.

Należy również wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy, bowiem wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl