ITPP2/443-600/14/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-600/14/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług portowych oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z przystanią żeglarską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług portowych oraz prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z przystanią żeglarską.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2012 r. realizuje inwestycję "O." (dalej: "Inwestycja"). W związku z realizacją Inwestycji Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki inwestycyjne na towary oraz usługi związane z budową/modernizacją majątku Inwestycji (dalej łącznie jako: "Wydatki Inwestycyjne"), w zakresie między innymi:

* sprawowania nadzoru autorskiego oraz inżyniera kontraktu;

* prac rozbiórkowych i demontażowych budynku z pokojami gościnnymi, nabrzeży portowych, pomostów pływających, odnóg cumowniczych;

* prac czerpalnych w basenach portowych;

* remontów i przebudowy istniejących nabrzeży portowych;

* wycinki drzew i trzcinowiska;

* budowy i montażu infrastruktury hydrotechnicznej w postaci: pomostów falochronowych, pomostów pływających, nabrzeży, zejść do basenów portowych;

* budowy i remontu sieci wodociągowej, hydrantowej i elektroenergetycznej w porcie, oświetlenia pomostów pływających;

* montażu postumentów poboru energii elektrycznej i wody, barierek ochronnych na falochronie, knag cumowniczych, drabinek bezpieczeństwa, odnóg cumowniczych;

* zagospodarowania terenu poprzez wykonanie ciągu pieszego przy nabrzeżu portowym oraz rekultywację terenu i nawierzchni trawiastej przy nabrzeżu.

Ponoszone przez Gminę Wydatki Inwestycyjne są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi ze wskazaniem danych Gminy jako nabywcy towarów lub usług. Po zakończeniu Inwestycji (po jej oddaniu do użytkowania) będzie ponosiła również koszty związane z bieżącym utrzymaniem majątku Inwestycji (dalej łącznie jako: "Wydatki Bieżące"), takie jak: remonty, naprawy oraz niezbędne przeglądy techniczne majątku powstałego w ramach Inwestycji oraz nabywała usługi tzw. mediów (np. woda, odbiór ścieków, energia elektryczna). Przedmiotowe Wydatki Bieżące na Inwestycję będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi ze wskazaniem Gminy jako nabywcy towarów/usług.

Powyższe Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące dotyczą/będą dotyczyły tylko i wyłącznie majątku Inwestycji. W szczególności, nie są/nie będą wydatkami o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych. Po zakończeniu realizacji Inwestycji (tekst jedn.: po oddaniu do użytkowania majątku powstałego w ramach Inwestycji) Gmina rozważa wdrożenie rozwiązania przewidującego zlecenie Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (dalej: "OSiR"), będącemu samorządową jednostką budżetową Gminy, wykonywanie czynności administrowania (zarządzania) majątkiem Inwestycji w imieniu i na rzecz Gminy. Zgodnie z powyższym rozwiązaniem prawo własności do Inwestycji będzie przysługiwało w dalszym ciągu Gminie, natomiast OSiR powierzone zostałoby wykonywanie w imieniu oraz na rachunek Gminy czynności związanych z udostępnianiem majątku Inwestycji na rzecz zainteresowanych oraz administrowaniem przedmiotowym majątkiem, tj. np. otwieranie i zamykanie obiektów Inwestycji, identyfikowanie ewentualnych awarii, utrzymywanie porządku i egzekwowanie regulaminu czy pobieranie opłat za udostępnianie majątku Inwestycji.

W ramach powyższego rozwiązania Gmina przewiduje, że majątek Inwestycji, po oddaniu do użytkowania, będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności odpłatnych, tj. takich, z którymi będą związane np. następujące płatności: opłaty za postój łodzi w porcie, wynajem łodzi i pozostałego sprzętu wodnego, dostarczanie usług tzw. mediów do łodzi (energia elektryczna, woda) oraz wynajem/dzierżawa innych nieruchomości Inwestycji (dalej łącznie jako: "Usługi Portowe"). W związku ze świadczeniem Usług Portowych przez OSiR w imieniu i na rachunek Gminy, to Gmina będzie widniała jako sprzedawca tych usług na wystawianych paragonach i/lub fakturach VAT. Gmina zamierza również wykazywać przedmiotowe usługi w odpowiednich rejestrach i deklaracjach VAT, a także rozliczać z tego tytułu VAT należny na zasadach wynikających z przepisów obowiązującego prawa. Faktycznego udostępniania majątku Inwestycji dokonywać będzie w takim przypadku OSiR, niemniej transakcje te będą wykonywane w imieniu i na rachunek Gminy. Od początku realizacji Inwestycji Gmina miała zamiar odpłatnego wykorzystywania majątku Inwestycji (np. do dzierżawy na rzecz podmiotu trzeciego lub w inny odpłatny sposób). Wynika to w szczególności z przeznaczenia majątku powstającego w ramach Inwestycji. Powszechną praktyką w skali kraju jest bowiem odpłatne wykorzystywanie infrastruktury portowej do odpłatnego wynajmu/ dzierżawy na rzecz korzystających. W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pytania Gminy, odnoszące się do możliwości odliczenia VAT naliczonego od przeszłych wydatków na Inwestycję, dotyczą wyłącznie tych wydatków, co do których prawo do odliczenia VAT nie wygasło/nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy świadczone przez OSiR w imieniu i na rzecz Gminy Usługi Portowe będą stanowiły czynności opodatkowane VAT Gminy, nie korzystające ze zwolnienia z VAT.

* Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję, w przypadku, gdy majątek Inwestycji po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia przez Gminę odpłatnych Usług Portowych.

* Czy dla celów odliczenia VAT Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne na Inwestycję w okresach, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

* Czy dla celów odliczenia VAT Gmina jest/będzie uprawniona do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję w okresach, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał/ powstanie obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w okresie, w którym Gmina otrzymała/ otrzyma fakturę, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez OSiR w imieniu i na rzecz Gminy Usługi Portowe będą stanowiły czynności opodatkowane VAT Gminy, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Odnosząc się do pytania drugiego Gmina wskazała, że ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję, w przypadku, gdy majątek Inwestycji po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywany przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia odpłatnych Usług Portowych.

Zdaniem Gminy, odnoszącej się do pytania trzeciego, jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne na Inwestycję w okresach, w których otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

Odnosząc się do pytania czwartego Gmina wskazała, że jest/będzie uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję w okresach, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał/powstanie obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w okresie, w którym otrzymała/ otrzyma fakturę, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

UZASADNIENIE prawne.

Ad 1. Opodatkowanie VAT Usług Portowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów. W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa/będzie działać ona w charakterze podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowy sprzedaży, dzierżawy i najmu są niewątpliwie umowami cywilnoprawnymi uregulowanymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), w opinii Gminy, w ramach wykonywania Usług Portowych będzie działała w roli podatnika VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, że Usługi Portowe nie będą stanowić dostawy towarów, należy wnioskować, że na gruncie analizowanej ustawy powinny być traktowane jako świadczenie usług.

Ustawa o VAT nie przewiduje jednocześnie, w ocenie Gminy, zwolnienia od podatku w odniesieniu do opłat pobieranych z tytułu świadczenia przez nią Usług Portowych, jak np. wynajem/dzierżawa infrastruktury portowej i łodzi oraz z tytułu dostawy tzw. mediów do łodzi.

Ponadto, w ocenie Gminy, również fakt, że Usługi Portowe na majątku Inwestycji będą wykonywane za pośrednictwem OSiR, jednakże - jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym - działającego w tym zakresie w imieniu i na rzecz Gminy, nie wpływa na ocenę, że to Gmina w analizowanym przypadku będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT i to ona będzie występowała w charakterze podatnika VAT z tego tytułu.

W ocenie Gminy, skoro będzie podatnikiem z tytułu wykonywania podlegających VAT Usług Portowych, będących świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o VAT, powinna wykazywać jako obrót kwotę należną z tytułu świadczenia tych usług oraz wykazywać w deklaracjach VAT kwoty podatku należnego z tytułu ich świadczenia. W szczególności obrót ten zasadniczo nie będzie obrotem OSiR, któremu Gmina zleci wykonywanie "technicznej" obsługi majątku Inwestycji. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, OSiR będzie jedynie pobierał opłaty za Usługi Portowe w imieniu i na rzecz Gminy.

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, że świadczone przez OSiR w imieniu i na rachunek Gminy Usługi Portowe z wykorzystaniem majątku Inwestycji będą stanowiły czynności opodatkowane VAT Gminy i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Ad 2. Prawo do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego związanego z wydatkami na Inwestycję.

Zgodnie z art. 86 ust. I ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 wskazanej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego należy uznać, że z tytułu świadczenia Usług Portowych Gmina będzie występowała w charakterze podatnika VAT, gdyż świadczenia te wykonywane będą na podstawie umów cywilnoprawnych (dzierżawy/najmu/sprzedaży lub innych umów cywilnoprawnych nienazwanych), zawieranych przez Gminę z korzystającymi z majątku Inwestycji. W konsekwencji należy uznać, że Gmina będzie dokonywała odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, jak zostało wskazane, w ocenie Gminy, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia z VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostaje spełniony w omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazano wyżej, umowy dzierżawy, najmu, sprzedaży (oraz inne umowy nienazwane zawierane przez Gminę z korzystającymi z majątku Inwestycji) stanowić będą umowy cywilnoprawne. W konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z. tego tytułu. Zdaniem Gminy, będzie istniał zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy Wydatkami Inwestycyjnymi i Wydatkami Bieżącymi na Inwestycję ze świadczonymi przez Gminę Usługami Portowymi, wykonywanymi z wykorzystaniem majątku Inwestycji. Zatem drugi ze wskazanych (w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) warunków odliczenia podatku również zostaje spełniony na gruncie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 sierpnia 2011 r., sygn. 1PTPP1/443-643/11-3/JM, wydanej na gruncie podobnego stanu faktycznego, w której organ wskazał, że: "w sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o, o), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Podobne stanowisko zajął przykładowo:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, stwierdzając w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2011 r., sygn. IPTPP1/443-398/11-4/JM, że: "stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej - wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internet";

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. IBPP4/443-562/09/KG, który uznał, że "Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji jaką jest budowa kanalizacji gminnej, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości)".

Mając na uwadze powyższe argumenty oraz przepisy ustawy o VAT, w ocenie Gminy, ma/ będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję, w przypadku, gdy majątek Inwestycji będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia przez Gminę Usług Portowych.

Ad 3 i 4. Zasady odliczenia VAT od wydatków na Inwestycję.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów. Podobna norma wynika ze znowelizowanego z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt I ustawy o VAT, w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z określonymi wyjątkami wskazanymi w dalszych przepisach.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. na gruncie znowelizowanego art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje natomiast, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie, zgodnie z wprowadzonym w dniu 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy, w przypadku, gdy podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług wynika z faktur otrzymanych przez podatnika, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

W przypadku towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika pierwotnie (tekst jedn.: w szczególności przy ich nabyciu) do działalności nie dającej prawa do odliczenia podatku naliczonego albo wykorzystywanych pierwotnie do działalności opodatkowanej VAT, w odniesieniu do których nastąpiła zmiana ich przeznaczenia na gruncie VAT w okresie korekty, ustawodawca przewidział mechanizm korekty podatku naliczonego, wynikający w szczególności z art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ww. ustawy, przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego (wskazane w art. 91 ust. 1-6 ustawy) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W ocenie Gminy, przepis art. 91 ustawy o VAT, dotyczący korekty podatku naliczonego, nie znajduje jednak zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w szczególności z uwagi na to, że w odniesieniu do wydatków na Inwestycję nie nastąpiła zmiana prawa Gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 7 wskazanej ustawy.

Jak zostało bowiem wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, od początku realizacji Inwestycji Gmina posiadała (i posiada w dalszym ciągu) zamiar wykorzystywania majątku powstającego w jej ramach wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (tekst jedn.: świadczenia Usług Portowych), po oddaniu przedmiotowego majątku do użytkowania.

Ponadto, nie wystąpiła sytuacja, w której nabywane towary i usługi w ramach Inwestycji byłyby początkowo wykorzystywane przez Gminę do czynności niedających prawa do odliczenia, a następnie zmieniłoby się ich przeznaczenie na gruncie VAT.

Gmina, w związku z zamiarem wykorzystywania majątku Inwestycji (po oddaniu go do użytkowania) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT była/jest uprawniona od początku ponoszenia wydatków na Inwestycję do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług służących do realizacji Inwestycji na zasadach wynikających z art. 86 ustawy o VAT.

Powyższe podejście w zakresie prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na Inwestycję wynika także z zasad neutralności VAT oraz niezwłocznego odliczenia podatku, w myśl których nie można odmawiać podatnikowi tego podatku prawa do odliczenia, w przypadku, gdy podatnik nabywa towary i usługi z podatkiem naliczonym z zamiarem ich wykorzystania do czynności opodatkowanych VAT (nie można bowiem przenosić kosztu tego podatku na podatnika wykonującego działalność opodatkowaną VAT). Dopiero, gdy nabyte towary/usługi/środki trwałe zostaną wykorzystane do działalności niedającej prawa do odliczenia (choćby w części), wówczas podatnik powinien dokonać stosownej korekty odliczonego podatku zgodnie z zasadami wynikającymi w szczególności z art. 91 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę przywołaną argumentację oraz przepisy ustawy o VAT, w ocenie Gminy, w odniesieniu do pytań nr 3 i 4:

* jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne na Inwestycję w okresach, w których otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.;

* jest/będzie uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki Inwestycyjne oraz Wydatki Bieżące na Inwestycję w okresach, w których w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał/powstanie obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w okresie, w którym otrzymała/otrzyma fakturę, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenie przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl