ITPP2/443-599a/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-599a/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych ".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przystępuje do realizacji inwestycji pn. "Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum-zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych ". Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Priorytet: XIII Infrastruktura szkolnictwa wyższego, Działanie: 13.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego) oraz ze środków budżetu państwa.

Na etapie opracowywania studium wykonalności projektu rozważano cztery alternatywne koncepcje utworzenia Centrum. Dwie z nich zakładały wykorzystanie istniejącej bazy lokalowej. Następna zakładała budowę nowego obiektu na terenie miasteczka uniwersyteckiego. Ostatecznie do realizacji wybrano wariant polegający na rozbudowie istniejącego budynku Wydziału poprzez budowę nowego skrzydła. Z nowej infrastruktury korzystać będą obecni użytkownicy W., przy wykorzystaniu zaplecza istniejącego w budynku obecnym (biblioteka, bufet, pomieszczenia dydaktyczne, pomieszczenia administracyjne).

Zgodnie z założeniami projektu budowy Centrum, infrastruktura powstała w ramach projektu będzie w całości wykorzystana do świadczenia usług w zakresie edukacji. Znajdą się tam supernowoczesne laboratoria badawcze oraz nowe pomieszczenia dla doktorantów i nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne. Centrum stanie się jednym z największych i najnowocześniejszych w skali kraju ośrodków badań z zakresu optyki kwantowej i spektroskopii. Nowoczesna infrastruktura naukowo-badawcza Centrum będzie udostępniana również studentom, doktorantom i pracownikom naukowym z innych ośrodków.

W związku z przeznaczeniem infrastruktury na potrzeby edukacji (PKWiU - 80.30.12, zwolnionej od podatku od towarów i usług - poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy) Uczelnia uznała, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych. W złożonym wniosku o dofinansowanie, podatek od towarów i usług został wykazany jako koszt kwalifikowany projektu.

Po zrealizowaniu projektu i rozpoczęciu działalności Centrum, wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynku i działalnością C. finansowane będą ze środków bieżących Uniwersytetu. Łączna powierzchnia nowego skrzydła sięgać będzie prawie 2.000 m 2. Budynek zostanie podłączony do istniejących przyłączy: wodno-kanalizacyjnego, centralnego ogrzewania z sieci miejskiej, elektrycznego, telefonicznego i gazowego. Zaprojektowane rozwiązania umożliwią opomiarowanie zużytej w budynku C., energii elektrycznej, gazu, wody i ścieków. W projekcie budowlanym nie przewidziano odrębnego węzła cieplnego ani licznika ciepła dla nowego skrzydła budynku. Nowy obiekt ma być przyłączony do wspólnego - grupowego węzła cieplnego. Cały majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie wykorzystany do świadczenia usług edukacyjnych i nie będzie przedmiotem żadnych umów najmu, dzierżaw czy innych o podobnym charakterze.

W istniejącym budynku Instytutu część powierzchni wynajmowana jest firmom zewnętrznym na prowadzenie baru, punktu usług kserograficznych, automatów z napojami oraz współpracującej z Wydziałem firmie zewnętrznej, w związku z czym Uniwersytet ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z bieżącym funkcjonowaniem budynku. Uniwersytet korzysta z tego prawa zgodnie z art. 90 ustawy, tj. od wyodrębnionej (np. przez opomiarowanie medium) części kosztów służących wynajmowi - odlicza podatek w całości (art. 90 ust. 1 ustawy), w odniesieniu do wyodrębnionych kosztów służących działalności edukacyjnej nie odlicza podatku, a w pozostałych przypadkach stosuje odliczenie współczynnikiem proporcji (art. 90 ust. 2 ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych na etapie realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach inwestycyjnych związanych z realizacją projektu budowy Centrum.

Cały majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie wykorzystany do świadczenia usług edukacyjnych, zwolnionych od podatku od towarów i usług. W nowym budynku nie przeznaczono żadnych powierzchni pod najem czy dzierżawę. Udostępnianie infrastruktury naukowo-badawczej studentom i naukowcom z innych ośrodków odbywać się będzie nieodpłatnie, w ramach zawiązanych porozumień o współpracy.

Uczelnia zakłada, że zgodnie z założeniami projektu nie nastąpi wykorzystanie nowopowstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych - zatem nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów na potrzeby C. (art. 86 ust. 1 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym, "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Ze wskazanych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że infrastruktura powstała w ramach projektu będzie w całości wykorzystana do świadczenia usług w zakresie edukacji, które Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 80.30.12. W budynku Centrum znajdą się supernowoczesne laboratoria badawcze oraz nowe pomieszczenia dla doktorantów i nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne. W nowym budynku nie przeznaczono żadnych powierzchni pod najem czy dzierżawę. Udostępnianie infrastruktury naukowo-badawczej studentom i naukowcom z innych ośrodków odbywać się będzie nieodpłatnie, w ramach zawiązanych porozumień o współpracy.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że realizowana inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, brak będzie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z planowaną inwestycją budowy Centrum.

Podkreślić należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące, struktury, jaką należy przyjąć do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu energii cieplnej oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych" w sytuacji, gdy w istniejącym już budynku Instytutu część powierzchni służy działalności opodatkowanej oraz Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do niepodzielnych kosztów wspólnych, rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-599b/09/AK i nr ITPP2/443-599c/09/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl