ITPP2/443-598/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-598/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Enterprise Europe Network (EEN) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 12 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Enterprise Europe Network (EEN).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, uczestniczącym w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network (EEN).

Ośrodki Enterprise Europe Network prowadzą swoją działalność w oparciu o wytyczne zawarte w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji na lata 2007-2013, przyjętym Decyzją Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2006 r. Nr 1639/2006 /WE. W celu realizacji postanowień, o których mowa w art. 21 ust. 2 oraz w Załączniku III Decyzji, Komisja Europejska przeprowadziła w dniach od 13 grudnia 2006 r. do 2 kwietnia 2007 r. konkurs, na podstawie którego dokonała wyboru partnerów zaangażowanych do realizacji zadań partnera sieciowego. Wybrani partnerzy, do których należy Wnioskodawca, w ramach działalności ośrodków Enterprise Europe Network, świadczą na podstawie umów zawieranych z Komisją Europejską, odpowiednio Ramowej (zawartej na okres sześciu lat, tj. do końca 2013 r.) i Szczegółowej Umowy o Partnerstwie (zawartej na okres trzech lat, tj. do końca 2010 r.), następujące usługi:

a.

na rzecz pogłębienia wiedzy MŚP o europejskim prawie i politykach:

* udzielanie specjalistycznych informacji i porad na temat prawa, polityk i inicjatyw europejskich, finansowania działalności gospodarczej ze środków pochodzących z budżetu UE, możliwości udziału w przetargach, oceny zgodności i oznaczenia CE, rynków krajów członkowskich i strefy Euro;

* przygotowanie i wydawanie broszur informacyjnych oraz biuletynu dla przedsiębiorców;

* przekazywanie przedsiębiorcom informacji na temat wydawanych przez Wspólnoty Europejskie dokumentów ważnych z punktu widzenia działalności MŚP;

* dostarczanie informacji na temat prawa i polityk europejskich, lokalnym i krajowym mediom, udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące tych dziadzin zadawane przez dziennikarzy;

* prowadzenie księgozbiorów poświęconych wyżej wymienionym zagadnieniom;

* prowadzenie wspólnej strony internetowej, jak również zamieszczanie informacji na temat prawa i polityk europejskich na stronach internetowych należących do podmiotów uczestniczących w Konsorcjum;

b.

na rzecz zwiększenia udziału MŚP w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej:

* zamieszczanie w bazie utworzonej przez Komisję Europejską informacji na temat trudności napotykanych przez MŚP przy stosowaniu prawa europejskiego;

* organizowanie paneli konsultacyjnych w celu oceny inicjatyw legislacyjnych Komisji Europejskiej;

* udział w badaniach wpływu polityk i prawodawstwa Unii Europejskiej na działalność przedsiębiorców;

* promocja udziału polskich przedsiębiorców w konsultacjach organizowanych przez instytucje Unii Europejskiej;

c.

na rzecz zwiększenia poziomu umiędzynarodowienia MŚP:

* promowanie wśród przedsiębiorców międzynarodowej współpracy gospodarczej i korzyści, jakie ona przynosi;

* organizowanie, we współpracy z innymi podmiotami, targów kooperacyjnych i misji handlowych;

* uzupełnianie bazy danych zarządzanej przez Komisję Europejską o oferty kooperacyjne polskich przedsiębiorców, rozpowszechnianie ofert kooperacyjnych przedsiębiorstw z Unii Europejskiej wśród polskich MŚP;

d.

na rzecz zwiększenia transferów technologicznych pomiędzy europejskimi i polskimi przedsiębiorcami:

* przygotowanie, publikacja i rozpowszechnianie profili technologicznych (ofert i zapytań technologicznych) polskich przedsiębiorców;

* promocja wyników badań naukowych prowadzonych w UE wśród polskich MŚP;

* poszukiwanie i kojarzenie potencjalnych partnerów w zakresie transferu technologii;

* współorganizacja międzynarodowych spotkań brokerskich i misji przedsiębiorstw;

e.

na rzecz stymulowania innowacyjności MŚP:

* przeprowadzanie audytów technologicznych w przedsiębiorstwach;

* organizowanie wizyt studyjnych polskich przedsiębiorstw za granicą;

* rozwój strony internetowej konsorcjum w części poświęconej innowacjom;

* organizacja stanowisk informacyjnych i prezentacji podczas konferencji i targów;

* rozpowszechnianie wyników badań wśród przedsiębiorców za pośrednictwem środków masowego przekazu i narzędzi internetowych;

* udzielanie przedsiębiorcom pomocy przy negocjacjach i zwieraniu porozumień o współpracy w zakresie transferu i finansowania innowacji;

f.

na rzecz zwiększenia liczby lokalnych MŚP uczestniczących w Siódmym Programie Ramowym w zakresie badań i rozwoju technologicznego (7PR):

* publikowanie dokumentów informacyjnych i artykułów na temat 7PR w Biuletynie i na stronie internetowej Konsorcjum;

* prowadzenie prezentacji podczas konferencji i seminariów, organizacja przedsięwzięć promocyjnych i wariatów poświęconych 7PR;

* udzielanie pomocy przy sporządzaniu wstępnych propozycji projektów (Initial Project Ideas) oraz profili kooperacyjnych;

* prowadzenie poszukiwań partnerów do realizacji projektów badawczych, asystowanie przy negocjacjach i zawieraniu porozumień dotyczących realizacji tych projektów;

* prowadzenie szkoleń z zakresu przygotowania i zarządzania projektami badawczymi;

* organizowanie wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy podmiotami aplikującymi o finansowanie w ramach 7PR;

g.

na rzecz zwiększenia synergii i koordynacji między organizacjami i sieciami oferującymi usługi dla MŚP:

* nawiązywanie współpracy i zawieranie porozumień z innymi podmiotami świadczącymi usługi na rzecz przedsiębiorców;

* organizowanie spotkań Konsorcjum;

* rozwijanie wspólnych procedur w szczególności w zakresie kontroli jakości świadczonych usług;

* udział w szkoleniach, konferencjach i uczestnictwo w grupach roboczych sieci;

* zbieranie i rozpowszechnianie dobrych praktyk w zakresie wsparcia przedsiębiorczości;

* współorganizowanie międzynarodowych targów kooperacyjnych oraz promowanie międzynarodowych targów kooperacyjnych organizowanych przez innych członków sieci.

Beneficjentami świadczonych usług są:

a.

beneficjenci bezpośredni: mali i średni przedsiębiorcy (MŚP), osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, instytucje naukowe;

b.

beneficjenci pośredni: organizacje działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, lokale, regionalne i krajowe organy administracji, studenci.

Zgodnie z postanowieniami umów zawieranych z Komisją Europejską, odpowiednio Ramowej (zawartej na okres sześciu lat, tj. do końca 2013 r.) i Szczegółowej Umowy o Partnerstwie (zawartej na okres trzech lat, tj. do końca 2010 r.), partner realizujący zadania partnera sieciowego otrzymał od Komisji Europejskiej dofinansowanie w wysokości 60% wartości całości kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostała część finansowania projektu partner zobowiązany jest zapewnić we własnym zakresie, przy czym źródłem tego finansowania nie muszą być środki własne partnera. Na podstawie uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", wszyscy partnerzy realizujący zadania partnera sieciowego i mający swą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, otrzymali pomoc finansową w formie bezzwrotnego wsparcie, która pozwoliła partnerom znaleźć montaż finansowy celem pokrycia 40% wkładu własnego leżącego po stronie partnera, o którym mowa powyżej. Jednostką, która w imieniu Skarbu Państwa dokonuje przekazania wsparcia jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zgodnie z postanowieniami § 18 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach sieci EEN są bezpłatne. Cała działalność z tego tytułu ma charakter niedochodowy. W związku z realizacją zadań projektu zatrudnia się personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umów o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług naliczony w związku z zakupami dokonywanymi na rzecz realizacji projektu EEN podlega odliczeniu od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, że nie prowadzi działalności dochodowej, jak również opodatkowanej. Usługi objęte projektem świadczone są nieodpłatnie (nie przynoszą zysku) i pełnią rolę informacyjno-doradczą. Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez Wnioskodawcę, w związku z realizowanymi usługami, są: dotacja Komisji Europejskiej oraz budżet państwa. W momencie dokonywania zakupów towarów i usług Wnioskodawca jest w stanie określić, czy będą one wykorzystywane do wykonywania czynności ściśle związanych z projektem. W związku z powyższym nie pomniejsza podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach realizowanych na potrzeby projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network (EEN). Wybrani partnerzy, do których należy, w ramach działalności ośrodków Enterprise Europe Network, świadczą na podstawie umów zawieranych z Komisja Europejską, odpowiednio Ramowej (zawartej na okres sześciu lat, tj. do końca 2013 r.) i Szczegółowej Umowy o Partnerstwie (zawartej na okres trzech lat, tj. do końca 2010 r.), szereg usług. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach sieci EEN są bezpłatne. Cała działalność z tego tytułu ma charakter niedochodowy.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl