ITPP2/443-597a/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-597a/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz braku obowiązku złożenia informacji VAT-26 w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van ze względu na to, że zostały nabyte przed dniem 1 kwietnia 2014 r. - jest nieprawidłowe,

* braku obowiązku ponownego przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i braku obowiązku złożenia informacji VAT-26 w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van oraz braku obowiązku ponownego przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi "samodzielną działalność gospodarczą", której głównym przedmiotem jest wykonywanie posadzek w obiektach wielkoprzemysłowych lub obiektach handlowych. Jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania deklaracji podatkowych miesięcznych. Przedmiotowe usługi są wykonywane na terenie całego kraju. Do wykonywania usług Wnioskodawca zatrudnia między innymi pracowników na umowę o pracę. Pracownicy oraz niezbędne materiały i narzędzia są dowożone na miejsca, gdzie są wykonywane usługi, samochodami ciężarowymi, o masie całkowitej niższej niż 3,5 tony, których właścicielem jest Wnioskodawca. Są to następujące samochody ciężarowe:

1. Fiat Ducato Waldi, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2005,

2. Fiat Ducato Waldi, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

3. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2004,

4. Fiat Ducato Furgon, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

5. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2005,

6. Fiat Ducato Waldi, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

7. Fiat Ducato Furgon, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

8. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

9. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2005,

10. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej...., rok nabycia 2012,

11. Fiat Ducato Waldi, masa całkowita 3,3 tony, nr rej..., rok nabycia 2007,

12. Fiat Ducato, masa całkowita 2,9 tony, nr rej..., rok nabycia 2004,

13. Fiat Panda "Wan", masa całkowita 1,36 tony, nr rej..., rok nabycia 2005,

14. Fiat Seicento Van, masa całkowita 1,26 tony, nr rej..., rok nabycia 2006,

15. Fiat Seicento Van, masa całkowita 1,26 tony, nr rej..., rok nabycia 2008,

zwane dalej w skrócie samochodami ciężarowymi.

Wnioskodawca uzyskał dla powyżej opisanych samochodów zaświadczenia z okręgowych stacji kontroli pojazdów, iż ww. samochody ciężarowe spełniają wymagania określone w art. 86a ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, które to zaświadczenia zostały wpisane przed dniem 31 marca 2014 r. do dowodów rejestracyjnych tych pojazdów, a do dnia 31 marca 2014 r. Wnioskodawca odliczał od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatek naliczony w 100% z faktur dokumentujących nabycie paliw do przedmiotowych samochodów ciężarowych. W dniu 4 kwietnia 2014 r. złożył w Urzędzie Skarbowym informację (na druku VAT-26), o której to informacji mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2012 r. poz. 371), dalej w skrócie rozporządzenie, w której to informacji wykazał, że samochody ciężarowe wymienione w pozycji 1-15 powyżej opisanego wykazu są wykorzystywane wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz założył dla niniejszych pojazdów ewidencje przebiegu pojazdu, o których mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r. i postanowił, że będzie odliczać od dnia 1 kwietnia 2014 r. od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie paliw do opisanych powyżej 15 samochodów ciężarowych w 100%.

Warunek określony w art. 86a ust. 2 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 marca 2014 r. spełniały wszystkie ww. samochody. "W przedmiotowych samochodach nie były przeprowadzane badania techniczne oraz nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące zaprzestaniem spełniania przedmiotowego warunku." Samochody te - odpowiednio do typu oraz rodzaju samochodu - spełniają warunki odpowiednio pkt 1 oraz pkt 2 art. 86a ust. 9 ustawy.

Opis samochodów:

1.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

2.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

3.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

4.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

5.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

6.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

7.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

8.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 9, ładowność 945 kg,

9.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 3, ładowność 1000 kg,

10.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 3, ładowność 1145 kg,

11.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 6, ładowność 1015 kg,

12.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 3, ładowność 1245kg,

13.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 2, ładowność 505 kg,

14.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 2, ładowność 505 kg,

15.

nr rej. B, ilość siedzeń łącznie z kierowcą 2, ładowność 505 kg.

Warunki korzystania z samochodów ciężarowych zostały określone zarządzeniem. Sposób ich wykorzystania określony w zarządzeniu, potwierdzony ewidencją przejazdów prowadzoną dla każdego pojazdu wyklucza ich użycie do celów nie związanych z działalnością gospodarczą. Wnioskodawca co miesiąc dokonuje prostego wyliczenia - przemnaża ilość k.m. wymienionych w ewidencji przez ilość paliwa, która teoretycznie powinna zostać zużyta na taki przebieg, z ilością faktycznie nabytego paliwa do każdego pojazdu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy na Wnioskodawcy od dnia 1 kwietnia 2014 r. w związku z użytkowaniem przy prowadzeniu działalności gospodarczej opisanych powyżej 15 samochodów ciężarowych nabytych przed dniem 31 marca 2014 r. oraz odliczaniem od miesiąca kwietnia 2014 r. od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do tych pojazdów spoczywał obowiązek złożenia w Urzędzie Skarbowym informacji na druku VAT-26 oraz spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zawierających informacje o których mowa w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

* Czy na Wnioskodawcy po dniu 1 kwietnia 2014 r. w związku z użytkowaniem przy prowadzeniu działalności gospodarczej opisanych powyżej 15 samochodów ciężarowych nabytych przed dniem 31 kwietnia 2014 r. oraz odliczaniem od miesiąca kwietnia 2014 r. od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do tych pojazdów spoczywa obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych, o których mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla przedmiotowych pojazdów oraz czy spoczywa na stronie obowiązek ponownie wpisania niniejszych dodatkowych badań w dowodach rejestracyjnych opisanych powyżej 15 samochodach ciężarowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze, że opisane 15 samochodów ciężarowych nabył przed dniem 31 marca 2014 r., natomiast art. 1 ustawy z ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawa (Dz. U. z 2014 r. poz. 312) wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r. Dlatego też z uwagi na powyższe od dnia 1 kwietnia 2014 r. w związku z użytkowaniem przy prowadzeniu działalności gospodarczej opisanych powyżej 15 samochodów ciężarowych nabytych przed dniem 31 marca 2014 r. oraz odliczaniem od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do tych pojazdów nie spoczywał obowiązek złożenia w Urzędzie Skarbowym informacji na druku VAT-26 oraz nie spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zawierających informacje, o których mowa w art. 86a ust. 7 ustawy. Z uwagi na powyższe, złożenie informacji VAT-26 w dniu 4 kwietnia 2014 r. w Urzędzie Skarbowym, należy uznać za "bezprzedmiotowe".

W odniesieniu do pytania nr 2 Wnioskodawca wyraził stanowisko, że przed dniem 31 marca 2014 r. uzyskał w okręgowych stacjach kontroli pojazdów zaświadczenia, że opisane powyżej 15 samochodów ciężarowych spełnia wymagania do uznania niniejszych pojazdów za samochody ciężarowe, które to zaświadczenia zostały wpisane do dowodów rejestracyjnych. Dlatego też, z uwagi na powyższe, w stosunku do Wnioskodawcy nie znajduje zastosowania art. 9 ustawy zmieniającej z dnia 7 lutego 2014 r. Reasumując powyższe należy uznać, iż na podatniku po dniu I kwietnia 2014 r. w związku z użytkowaniem przy prowadzeniu działalności gospodarczej opisanych powyżej 15 samochodów ciężarowych, nabytych przed dniem 31 kwietnia 2014 r. oraz odliczaniem od miesiąca kwietnia 2014 r. od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do tych pojazdów, nie spoczywa obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych, o których mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy oraz nie spoczywa obowiązek ponownego wpisania dodatkowych badań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz braku obowiązku złożenia informacji VAT-26 w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van ze względu na to, że zostały nabyte przed dniem 1 kwietnia 2014 r.,

* prawidłowe - w zakresie braku obowiązku ponownego przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego w przypadku odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów klasyfikowanych jako van.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu ust. 2 tego artykułu, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na podstawie ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

d.

jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

* w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1.

numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2.

dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3.

stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4.

wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a.

kolejny numer wpisu,

b.

datę i cel wyjazdu,

c.

opis trasy (skąd - dokąd),

d.

liczbę przejechanych kilometrów,

e.

imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

f.

potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

* liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W świetle ust. 9 przywołanego artykułu, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a.

klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b.

z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3.

pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a.

agregat elektryczny/spawalniczy,

b.

do prac wiertniczych,

c.

koparka, koparko-spycharka,

d.

ładowarka,

e.

podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f.

żuraw samochodowy

g.

jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Zgodnie z ust. 10 ww. artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

1.

pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2.

pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak wynika z ust. 12 tego artykułu, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z ust. 3 powyższego artykułu, zaświadczenia wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy dla pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność na potrzeby stosowania art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodu były unormowane w art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, który do dnia 31 marca 2014 r. regulował te kwestie w następujący sposób.

Zgodnie ust. 1 tego artykułu, w przypadku nabycia:

1.

samochodów osobowych,

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

* kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

6.

pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;

7.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Stosownie do art. 86a ust. 3 ww. ustawy, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.

W świetle ust. 4 tego artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Stosownie do brzmienia ust. 5 ww. artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Jak wynika z regulacji ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

Według ust. 3 ww. artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

W opisanej sprawie istotną rolę odgrywa przepis art. 86a ust. 4 pkt 2 w zw. z art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r. Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych, innych niż samochody osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van.

W grupie pojazdów, uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika mieszczą się pojazdy ustawowo uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, przy wykorzystywaniu których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Są to pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że samochody wymienione we wniosku w pkt 13-15 (Fiat Panda "Wan", ilość siedzeń łącznie z kierowcą - 2, rok nabycia - 2005, Fiat Seicento Van, ilość siedzeń łącznie z kierowcą - 2, rok nabycia - 2006, Fiat Seicento Van, ilość siedzeń łącznie z kierowcą - 2, rok nabycia - 2008) klasyfikowane jako van do dnia 31 marca 2014 r. spełniały warunki wymienione w art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a od dnia 1 kwietnia 2014 r. - w art. 86 ust. 9 pkt 1 lit. a) ustawy, są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy, tj. pojazdami, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Skoro - jak wynika z treści wniosku - dla ww. pojazdów przeprowadzono dodatkowe badania techniczne, potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 marca 2014 r., a przed dniem 31 marca 2014 r. w dowodach rejestracyjnych tych pojazdów wpisano adnotacje o spełnieniu tych wymagań, to - w świetle art. 9 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Wnioskodawca nie ma obowiązku ponownego przeprowadzania badań technicznych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do ww. pojazdów bez konieczności zaprowadzania dla nich ewidencji przebiegu pojazdu, zawierających informacje, o których mowa w art. 86a ust. 7 ustawy, złożenia w urzędzie skarbowym informacji VAT-26 oraz przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych.

Należy wyjaśnić, że co prawda prezentując własne stanowisko prawidłowo stwierdził Pan, iż w związku z odliczaniem 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywanie paliw do napędu tych samochodów, nie spoczywał na Panu obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia informacji VAT-26, jednak tutejszy organ nie podziela argumentacji, że brak powyższych obowiązków wynika z faktu, że samochody te nabył przed dniem 31 marca 2014 r., natomiast art. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wszedł w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r. Przepisy ww. ustawy zmieniającej obowiązują bowiem m.in. w odniesieniu do wydatków ponoszonych na paliwo od dnia 1 kwietnia 2014 r., niezależnie od tego, czy samochód został nabyty przed, czy po dniu 1 kwietnia 2014 r. W konsekwencji, stanowisko Pana w części dotyczącej braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenia informacji VAT-26 dla samochodów van, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, że w kwestii pytań sformułowanych we wniosku w odniesieniu do samochód wymienionych w pkt 1-12, zostało wydane postanowienie ITPP2/443-597b/14/EK.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl