ITPP2/443-592/14/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-592/14/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 6 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego nabycia samochodu terenowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania dotyczącego nabycia samochodu terenowego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, w ramach realizacji Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007#8722;2013", w ramach środków 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności" ubiega się o dofinansowanie nabycia samochodu terenowego, pojemność silnika 2.500 cm#179;, diesel, system do mocowania ładunku#8722;hak, rodzaj napędu 4x4 (4WD), skrzynia ładunkowa, w kwocie 40.000,00 zł.

Cena brutto ww. samochodu wynosi 47.058,82 zł i jest określona na podstawie złożonej oferty.

Planowanym celem operacji jest stworzenie warunków do zachowania i ochrony środowiska na obszarach Natura 2000 w Powiecie, przy użyciu samochodu terenowego przeznaczonego do monitoringu obszarów zagrożonych #8722; eliminacja zagrożeń dla przyrody w Powiecie.

Na terenie Gminy B. występują obszary Natura 2000 #8722; Dorzecze P., Jeziora C, Ostoja D., na terenie Gminy B.S. #8722; Jeziora C, Dorzecze P., Bagno i Jezioro C., Jezioro Ś., Dolina P., Diabelskie P., Ostoja D., a na terenie Gminy G. #8722; Dorzecze P., Ostoja D. Powierzchnia lasów nadzorowanych przez Starostę, według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosiła 2.102 ha, a w roku 2012 wzrosła w stosunku do 2011 r. o około 156 ha. Od stycznia do końca grudnia 2011 r. wydano 66 dokumentów stwierdzających legalność pozyskania drewna, a pozyskanie wyniosło 1.126 m#179;. W 2012 r. wydano 56 dokumentów stwierdzających legalność pozyskania drewna, a pozyskanie wyniosło 1.884 m#179;. Na ogół są to drzewostany młode, często o przypadkowym składzie gatunkowym (z przewagą sosny, brzozy i osiki, a na siedliskach mokrych #8722; olszy), powstałe z reguły z samosiewu. Pełnią one bardziej rolę ochronną, niż gospodarczą (glebochronną, wodochronną, krajobrazową, są remizami dla ptactwa i drobnej zwierzyny). Funkcję wodochronną lasy te pełnią ze względu na położenie (lokalizacja nad jeziorami), co stanowi dużą pokusę dla właścicieli lasów, aby spełniały one funkcję turystyczną, a nie leśną. W związku z powyższym dochodzi w tych lasach do częstych kradzieży drewna lub jego pozyskania ponad ilości określone w inwentaryzacjach leśnych lub uproszczonych planach urządzenia lasu. Ograniczeniu podlegają także lasy w obszarach Natura 2000, dlatego należy często kontrolować te obszary, a są one położone wśród pól lub nad jeziorami. Taka lokalizacja znacznie utrudnia dotarcie do tych miejsc. Samochód terenowy umożliwi szybkie i częstsze dotarcie do tych miejsc (zwłaszcza w okresie zimowym). Samochód będzie także wykorzystywany do wizji terenowych przy wydawaniu zezwoleń na usuwanie drzew z gruntów innych, niż leśne - na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Starosta wydaje takie zezwolenia lub odmawia ich wydania, na drzewa rosnące na gruntach należących do gmin. Większość wniosków dotyczy drzewostanów znajdujących się na drogach gminnych, które nie posiadają utwardzonej nawierzchni, co w okresach jesiennych, zimowych lub wiosennych uniemożliwia dojazd do tych drzew. Dotarcie do tych miejsc przyczyni się do ograniczenia usuwania drzew i ochrony cennych przyrodniczo gatunków oraz monitorowania obszarów Natura 2000.

Samochód będzie także wykorzystywany w postępowaniach administracyjnych, przy ustalaniu linii brzegu rzek i jezior oraz przeprowadzaniu kontroli zbiorników wodnych (ziemnych stawów rybnych i retencyjnych). Umożliwi on dotarcie do trudno dostępnych miejsc, pozwoli na skuteczniejszą kontrolę nielegalnie wykonywanych zbiorników wodnych, będących przyczyną podtapiania i degradacji gruntów rolnych, szczególnie na obszarach chronionych (często usytuowanych w zasięgu oddziaływania rzek i jezior).

Zgodnie z ustawą o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) starosta sprawuje nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa. Nadzór jest wykonywany na podstawie inwentaryzacji stanu lasów, dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha lub uproszczonych planów urządzenia lasów o powierzchniach powyżej 10 ha. Większość tych lasów leży w obszarach chronionego krajobrazu lub obszarach Natura 2000.

Przedmiotowy samochód nie będzie służył, nawet pośrednio, sprzedaży opodatkowanej towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu terenowego, w ramach realizacji Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007#8722;2013", w ramach środków 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności".

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, z tytułu realizacji opisanego zadania nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowy samochód nie będzie służył, nawet pośrednio, sprzedaży opodatkowanej towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powyższego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu terenowego w związku z realizacją zadania, skoro - jak wynika z wniosku - nabycie tego samochodu nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej. Powiatowi nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl