ITPP2/443-590/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-590/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla usług polegających na udostępnieniu terminalu towarowego podmiotowi trzeciemu w celu świadczenia przez ten podmiot usług przeładunkowych na obszarze polskiego portu morskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla usług polegających na udostępnieniu terminalu towarowego podmiotowi trzeciemu w celu świadczenia przez ten podmiot usług przeładunkowych na obszarze polskiego portu morskiego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka ma podpisaną umowę współpracy na korzystanie z terminalu przeładunkowo-składowego w celu świadczenia usług przeładunkowych, towarów masowych i drobnicy na podstawie zleceń podmiotów działających w obrocie portowo-morskim. Umową tą firma zewnętrzna zobowiązana jest do posiadania do dyspozycji minimum 2 dźwigów, ładowarki, wózka widłowego, wagi towarowej.

Do obowiązków Spółki należy udostępnienie firmie zewnętrznej terenu na terminalu przeładunkowo-składowym wraz z zapleczem do świadczenia usług przeładunkowych określonych umową. Za udostępnienie terminalu do świadczenia usług oraz za dozór sprzętu, usługobiorca zobowiązuje się do uiszczania na rzecz Spółki opłaty w wysokości 10% wartości świadczonych usług, plus podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym firma zewnętrzna wystawia faktury na rzecz przewoźników za rozładunek/załadunek towaru, zgodnie z góry określonymi stawkami. Na podstawie kserokopii tych faktur Spółka obciąża usługobiorcę 10% kwotą jego obrotu. Faktura wystawiona jest za udostępnienie terminalu do świadczenia usług z zastosowaniem 0% stawki podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługę polegającą na udostępnieniu terminalu towarowego dla firmy zewnętrznej w celu świadczenia usług przeładunkowych towarów masowych i drobnicy na podstawie zleceń podmiotów działających w obrocie portowo-morskim.

* Jakie dokumenty uprawniają do zastosowania 0% stawki podatku. Czy wystarczy list przewozowy oraz ewidencja prowadzona przez pracownika Spółki odnośnie ruchów na terminalu związanych z operacjami przeładunkowymi, w tym czasu składowania towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa udostępnienia terminalu towarowego dla firmy zewnętrznej, która świadczy usługi przeładunkowe, powinna być opodatkowana 0% stawką podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy:

* usługa świadczona jest na obszarze portu morskiego,

* nie polega tylko na obsłudze środków transportu morskiego, ponieważ również dotyczy transportu śródlądowego,

* służy bezpośrednim potrzebom ich ładunków, zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 2 i 2a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępnie zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Zgodnie z ust. 1 pkt 9a powołanego artykułu, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, lub ich ładunków.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 2a ustawy, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na ładunkach niezbędne do wykonywania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

1.

20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,

2.

60 dni dla pozostałych ładunków

* zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.

Wskazaną wyżej stawkę przewidziano również w odniesieniu do:

* usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

a.

w zakresie ubezpieczenia towarów,

b.

dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy),

* usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ustawy),

Jakkolwiek wynikający z regulacji art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a i 17 ustawy katalog przedmiotowy i podmiotowy usług świadczonych w portach, do których zastosowanie ma 0% stawka podatku od towarów i usług, jest szeroki, stawka ta nie obejmuje wszystkich usług świadczonych w portach morskich, a dotyczy tylko tych usług, które polegają na obsłudze środków transportu morskiego lub lądowego lub służą bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

W przepisach podatkowych brak jest zarówno definicji legalnych, jak i wyodrębnionych katalogów usług polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub lądowego, świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Należy mieć na uwadze, że zasadą jest ścisła interpretacja przepisów a przy dokonywaniu interpretacji przepisów, zasadne jest posługiwanie się głównie wykładnią językową. Stosując taką metodę wykładni należy kierować się przekonaniem, że ustawodawca racjonalnie używał takich, a nie innych słów. Wykładnia językowa jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa podatkowego, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. W tym kontekście wskazać należy, iż obsługa środków transportu polega na zapewnianiu ich funkcjonowania zgodnie z przeznaczeniem.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka ma podpisaną umowę współpracy na korzystanie z terminalu przeładunkowo-składowego w celu świadczenia usług przeładunkowych, towarów masowych i drobnicy na podstawie zleceń podmiotów działających w obrocie portowo-morskim. Do obowiązków Spółki należy udostępnienie firmie zewnętrznej terenu na terminalu przeładunkowo-składowym wraz z zapleczem do świadczenia usług przeładunkowych. Za udostępnienie terminalu do świadczenia usług oraz za dozór sprzętu, usługobiorca zobowiązuje się do uiszczania na rzecz Spółki opłaty w wysokości 10% wartości świadczonych usług, plus podatek od towarów i usług. W związku z powyższym firma zewnętrzna wystawia faktury na rzecz przewoźników za rozładunek/załadunek towaru, a Spółka na podstawie kserokopii tych faktur obciąża usługobiorcę 10% kwotą jego obrotu. Faktura wystawiona jest za udostępnienie terminalu.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczonych przez Spółkę usług nie można utożsamiać z usługami, o których mowa w cytowanych wyżej przepisach art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a oraz 17 ustawy, bowiem, opierając się na ich charakterystyce wynikającej z wniosku, nie ma podstaw, by zaliczyć je do usług polegających na obsłudze środków transportu, Spółka w żaden sposób nie ma bowiem styczności z tymi środkami. Z kolei treść art. 83 ust. 2a ustawy, definiująca usługi służące bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17 wyklucza, by usługę udostępnienia firmie zewnętrznej terenu na terminalu przeładunkowo-składowym wraz z zapleczem, której charakter bardziej zbliżony jest do usługi najmu nieruchomości, zaliczyć do usług wykonywanych na ładunkach, a tym samym służących bezpośrednim ich potrzebom. Sam fakt świadczenia opisanych we wniosku usług na terenie portu morskiego, nie przesądza zatem, w świetle powołanych regulacji, o zasadności stosowania 0% stawki podatku, biorąc pod uwagę brak spełniania kluczowych przesłanek wskazanych w tych przepisach.

Również inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych nie przewidują zastosowania zwolnienia od opodatkowania lub stawki preferencyjnej dla ww. usług. Ich świadczenie zatem - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podstawową, 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl