ITPP2/443-582/09/AD
Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-582/09/AD
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług dostarczania personelu na rzecz kontrahentów zagranicznych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług dostarczania personelu na rzecz kontrahentów zagranicznych.
W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi usługi w zakresie rekrutacji i poszukiwania pracowników w Polsce na rzecz podmiotów z innych państw, które polegają na wyborze zgłoszeń pod kątem potrzeb pracodawcy, poprzez między innymi weryfikację osób ubiegających się o pracę, formułowanie opisu stanowisk, sprawdzanie referencji. Pracownicy nie są zatrudniani przez Wnioskodawcę, a jedynie kierowani są do kontrahenta. Wnioskodawca, po powołaniu treści art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, iż wykonywane usługi dotyczą pozyskiwania i oddelegowania personelu, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.50.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy ww. usługi można potraktować jako usługi dostarczania personelu, czy podlegają one opodatkowaniu w kraju 22% stawką i czy z tytułu świadczenia tych usług podatek płaci nabywca, w sytuacji gdy usługi te dotyczą obrotów wewnątrzunijnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa pracy i pozyskiwania pracowników można potraktować, jako usługi dostarczania personelu na rzecz kontrahenta z kraju UE mającego status podatnika i siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Tym samym na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terenie Polski.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 1 tej ustawy - terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Wskazać należy, iż w przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, podstawowe znaczenie ma określenie miejsca ich świadczenia.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter - np. przy świadczeniu usług niematerialnych.
W ust. 3 powołanego artykułu ustawodawca określił, że w przypadku usług, o których mowa w ust. 4, gdy są świadczone na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę,
* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Artykuł 27 ust. 4 ustawy precyzuje, iż przepis ust. 3 stosuje się do usług:
sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
reklamy;
doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:
usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),
usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),
usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,
usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);
3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;
bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;
dostarczania (oddelegowania) personelu;
wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;
telekomunikacyjnych;
nadawczych radiowych i telewizyjnych;
elektronicznych;
polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;
agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;
polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;
przesyłowych;
gazu w systemie gazowym,
energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;
bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.
Należy zaznaczyć, że ustawodawca wymieniając usługi dostarczania (oddelegowania) personelu w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi. Należy zatem szeroko traktować przedmiotowe pojęcie i brać pod uwagę charakter świadczonej usługi.
Z przedstawionego stanu faktycznego oraz postawionego pytania wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahentów z terytorium Wspólnoty, usługi w zakresie pozyskiwania i oddelegowania personelu, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 74.50. Polegają one na poszukiwaniu pracowników w Polsce i wyborze zgłoszeń pod kątem potrzeb pracodawcy, poprzez między innymi weryfikację tych osób, formułowanie opisu stanowisk, sprawdzanie referencji. Pracownicy nie są zatrudniani przez Wnioskodawcę, a jedynie kierowani są do kontrahenta.
Z uwagi na uznanie przez Wnioskodawcę, że wykonywane przez niego czynności są usługami pozyskiwania i oddelegowania personelu, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 74.50, o ile świadczone są one na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego niż Polska kraju UE - miejscem ich świadczenia (opodatkowania) jest kraj, gdzie nabywca posiada siedzibę, tj. terytorium tego państwa członkowskiego, a zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.