ITPP2/443-580/12/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-580/12/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dokonanej sprzedaży za wewnatrzwspólnotową dostawę towarów i prawa do zastosowania 0% stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dokonanej sprzedaży za wewnatrzwspólnotową dostawę towarów i prawa do zastosowania 0% stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka - czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowana w Polsce (także dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) sprzedaje towar czeskiej firmie - czeskiemu podatnikowi VAT "z rejestracją UE", który wskazuje jako odbiorcę towaru łotewską spółkę (łotewskiego podatnika VAT "z rejestracją UE") z podaniem miejsca przeznaczenia towaru na Litwie. Nie zna statusu ostatecznego odbiorcy - wskazany jest tylko adres magazynu. Spółka obsługuje transakcję logistycznie, tj. zleca polskiej firmie spedycyjnej transport, umawia terminy, wypełnia CMR i ponosi koszty transportu. Przedmiotem dostawy były artykuły spożywcze w opakowaniach hurtowych. Spółka jest w posiadaniu dokumentu przewozowego (CMR), kopii faktury i specyfikacji poszczególnych sztuk ładunków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak pod względem podatku od towarów i usług opodatkowana będzie ww. sprzedaż - czy można ją traktować jako WDT z 0% stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonana dostawa stanowi WDT, gdyż ma miejsce wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego. Transakcja jest opodatkowana stawką podatku 0%, pod warunkiem zgromadzenia w terminach określonych ustawą o podatku od towarów i usług dokumentów, o których mowa w art. 42 ww. ustawy. Według Spółki, jako pierwsza w łańcuchu podatników, powinna rozpoznać WDT. Powyższe uzasadnione jest faktem, że do tej dostawy przyporządkowany jest transport towaru. Spółka, po powołaniu treści art. 22 ust. 2 ww. ustawy wskazała, że miejscem dostawy towarów jest Polska, czyli miejsce gdzie towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 - w myśl art. 13 ust. 1 ustawy - rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Według art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

W świetle ust. 3 ww. artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

1.

poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2.

następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Według ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

* z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Zgodnie z art. 42 ust. 12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

1.

okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;

2.

okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do ust. 12a tegoż artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Polsce (w tym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) dokonała dostawy artykułów spożywczych czeskiemu podatnikowi podatku od wartości dodanej zarejestrowanemu do transakcji unijnych, który wskazał jako odbiorcę towaru, łotewską spółkę (łotewskiego podatnika podatku od wartości dodanej zarejestrowanego do transakcji unijnych) podając miejsce przeznaczenia towaru - Litwę. Spółka jest w posiadaniu dokumentu przewozowego (CMR), kopii faktury i specyfikacji poszczególnych sztuk ładunków.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że miejscem dokonania przedmiotowej dostawy towarów na rzecz czeskiego podatnika i tym samym miejscem jej opodatkowania, jest zgodnie z zapisem art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, państwo rozpoczęcia transportu, tj. terytorium Polski. W związku z tym, że przemieszczenie przedmiotowych towarów (artykułów spożywczych) nastąpiło z terytorium Polski na terytorium Litwy na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, stanowiło wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ww. ustawy. Wobec faktu, że Spółka jest w posiadaniu dokumentu przewozowego (CMR), kopii faktury i specyfikacji poszczególnych sztuk ładunków - w świetle art. 42 ust. 3 ustawy - ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%" jeżeli dokumenty te potwierdzają, iż sprzedany towar został przemieszczony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy na terytorium Litwy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl